آيت الله مصباح يزدي : هنوز برخي از مسئولان عالي رتبه نظام داراي ضعف تعتقادات هستند


یزدفردا "استاد حوزه علميه قم با اشاره به ضعف فرهنگي و ناكافي بودن اقدامات انجام شده براي تقويت اعتقادات ديني گفت: متأسفانه هنوز برخي از مسؤولان رده بالاي نظام که حتي براي انقلاب زحماتي را متحمل شده‌اند، داراي ضعف اعتقادات هستند و نسبت به مسأله ولايت فقيه شناخت كافي ندارند.
به گزارش امید نساج خبرنگاریزدفردا "، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از مديران وزارت اطلاعات در استان‌ها گفت: انقلاب اسلامي نقاط قوت فراواني دارد که در عالم کم‌نظير است و خداوند در اين چند دهه نعمت‌هايي را به مردم اين كشور اسلامي و ديگر مسلمانان عطا فرموده که در طول 14 قرن پس از ظهور اسلام بي‌سابقه بوده است؛ اما در عين حال نقاط ضعفي هم در اين مدت وجود داشته که مسؤولان بايد با ارزيابي، اين نقاط ضعف را مشخص کرده و در صدد رفع آنها برآيند.
آيت الله مصباح يزدي با اشاره به دست‌آوردهاي مختلف نظامي، سياسي، علمي و فرهنگي گفت: انقلاب اسلامي در همه ابعاد پيشرفت کرده است؛ اما در مهم‌ترين زمينه که بعد فرهنگي است، نه تنها پيشرفت نکرده، بلکه مورد تهاجم فرهنگي واقع شده است.
وي با اشاره به تأکيدات هوشمندانه مقام معظم رهبري از آغاز رهبري افزود: ايشان از حدود 20 سال پيش با تعابيري مانند تهاجم فرهنگي، غارت فرهنگي، شبيخون فرهنگي و ناتوي فرهنگي، بارها نسبت به اين مسأله تذکر داده‌اند و اگر از همان زمان در جهت تقويت بنيه فرهنگي گام برداشته مي‌شد، مشکلاتي که امروزه براي کشور پيش آمده، هرگز به وجود نمي‌آمد.
علامه مصباح يزدي با بيان اين‌که انقلاب اسلامي از ضعف فرهنگي رنج مي‌برد، گفت: منظور از ضعف فرهنگي، ضعيف بودن اعتقادات و ارزش‌هاي اخلاقي و ديني در جامعه است.
وي با اشاره به گسترش امکانات ارتباطي و فراهم شدن زمينه بيشتر براي شبهه‌پراکني در سطح وسيع ادامه داد: هجمه‌هايي که در مدت سي سال گذشته به عقائد بنيادين اسلام شده، در طول تاريخ 1400 ساله اسلام بي‌سابقه بوده و جواناني که با اين شبهات مواجه مي‌شوند در اغلب موارد پاسخ قانع کننده‌اي براي اين شبهات نمي‌يابند.
عضو مجلس خبرگان رهبري با تأکيد بر اينکه نوک پيکان همه توطئه‌ها و فتنه‌هاي اخير، اصل ولايت فقيه را نشانه رفته است، ادامه داد: شاخصه انقلاب اسلامي ايران، نظام ولايي و مبتني بودن آن بر اصل ولايت فقيه است و همين امر بر دشمنان اسلام سخت آمده است و از تمام امکانات خود براي ضربه زدن به اين ريشه استفاده مي‌کنند.
وي با تأکيد بر لزوم تبيين مسائل اصلي و بنيادين انقلاب و اسلام افزود: متأسفانه هنوز برخي از مسؤولان رده بالاي نظام که حتي براي انقلاب زحمت‌هاي زيادي کشيده‌اند، داراي ضعف در اعتقادات هستند و نسبت به مسأله ولايت فقيه شناخت كافي ندارند.
آيت الله مصباح يزدي هم‌چنين گفت: بسياري از دشمني‌ها با جمهوري اسلامي ايران به خاطر وجود اصل ولايت فقيه است و در صورت حذف اين اصل از نظام اسلامي دشمني‌ها نيز خاتمه پيدا خواهد کرد؛ در کشور ما هم کم نيستند افرادي که حقيقت ولايت فقيه را درک نکرده و براي آن ضرورتي قائل نيستند و به همين دليل مي‌پندارند با حذف ولايت فقيه همه مشکلات نظام حل خواهد شد. اما چون موقعيت را براي طرح صريح اين مسأله مناسب نمي‌بينند، به صورتي نرم در اين جهت حركت مي‌كنند.
وي ادامه داد: در چنين شرايطي نسل جواني که در آينده مسؤوليت کشور را برعهده خواهد گرفت، بدون داشتن شناخت عميق و باور كافي نسبت به اعتقادات ديني و ولايت فقيه چگونه از آن دفاع خواهد كرد؟
علامه مصباح يزدي با اشاره به وضعيت جامعه در زمان امام راحل(ره) گفت: در آن زمان بسياري از افراد به فرمان امام به جبهه‌ها رفتند و جان خود را فدا کردند؛ اما آيا امروز اين اعتقاد در ميان جوانان ما به همان قوت وجود دارد و يا جامعه ما در اين جهت تنزل كرده است؟
وي با اشاره به بعضي از پيشرفت‌هاي علمي و سياسي ايران گفت: امروزه حتي دشمنان نيز اذعان دارند که بسياري از مسائل در جهان بدون دخالت ايران حل‌شدني نيست؛ اما در زمينه فرهنگي و ديني چنين رشدي را نداشته‌ايم و اگر شناخت و باور کافي نسبت به اصول بنيادين انقلاب و اسلام وجود نداشته باشد، اسلام به تدريج در جامعه کمرنگ خواهد شد، تا جايي که چيزي از اسلام باقي نماند.
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اين‌که همان محتوايي كه به عنوان علوم انساني سي سال پيش در دانشگاه‌هاي کشور تدريس مي‌شده، امروز نيز تدريس مي‌شود، مشکل اصلي فرهنگ كشور را مسأله علوم انساني دانست و گفت: براي اسلامي شدن دانشگاه‌ها و تقويت فرهنگ، فقط چند سخنراني و برگزاري چند همايش فايده‌اي ندارد، بلکه بايد عملاً اقدامي جدي در اين زمينه آغاز و به صورت مستمر دنبال شود.
وي ادامه داد: مسؤولان و برنامه‌ريزان كشور بايد محور کار خود را تقويت مباني ديني، به ويژه اصل ولايت فقيه قرار دهند و سؤالات و شبهات مربوط به آنها را حل کنند.
آيت الله مصباح يزدي ادامه داد: اگر واقعا اعتقاد داريم که ولايت فقيه امري تشريفاتي نيست و ريشه در دين دارد و احکام اسلامي، احکامي تاريخ گذشته و فاقد اعتبار نيستند و اسلام در نظام ما، عنواني نمادين نيست، بايد عملاً در جهت ايجاد باور و شناخت كافي نسبت به آنها تلاش کنيم.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا