یزدفردا: مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد با تشریح اقدامات یک ساله این نهاد گفت: تاکنون چهار هزار و ۴۵۸ نفر از نیازمندان به صورت مستقیم و از محل موقوفات مورد حمایت قرار گرفتند.

به گزارش یزدفردا: حجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد، امروز، ۲ مهرماه به مناسبت دهه وقف، در جمع خبرنگاران با اشاره به رویکردهای وقف در رفع مشکلات کشور اظهار کرد: وقف می‌تواند در رفع مشکلات کشور بویژه مسائل اجتماعی مؤثر واقع شود و لذا فضای تأثیرگذار در رفع نیازمندی‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه استان یزد ۱۴ هزار و ۴۷۳ موقوفه و ۴۵ هزار و ۴۳۴ رقبه وقفی دارد، یزد را از حیث موقوفه در رتبه پنجم و به لحاظ رقبات رتبه دهم کشور دانست و گفت: ۸۷ درصد موقوفات استان توسط اداره اوقاف و ۱۳ درصد توسط متولیان وقفی مدیریت می‌شود.

زارع‌زاده افزود: از تعداد کل موقوفات، ۱۰ هزار و ۳۳۹ موقوفه منفعتی و چهار هزار و ۱۳۴ موقوفه انتفاعی است و هشت هزار و ۵۸۲ موقوفه یعنی ۳۰ هزار و ۵۴۲ رقبه، متصرفی منفعتی هستند که از این تعداد دو هزار و ۲۲۱ مورد معادل ۷۴ درصد حوزه کشاورزی را شامل می‌شود.

شاخصه‌های موقوفات استان 

وی وجود سه هزار و ۴۳۷ رقبه مسکونی، سه هزار و ۶۶۷ رقبه تجاری و ۹۷۱ رقبه در سایر کاربری‌ها را یادآور شد و جنبه کشاورزی بودن موقوفات را از ویژگی‌های موقوفات استان برشمرد و گفت: ویژگی دوم موقوفات استان خُرد بودن آن است بدین نحو که تعداد کمی موقوفات در استان زیاد ولی از مساحت پایینی برخوردار است به نحوی که ۳۴ درصد موقوفات استان یعنی بیش از یک سوم موقوفات زیر ۲۰۰ متر مساحت دارد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد گفت: از هفت هزار و ۱۱۱ سند تک برگ در سامانه اطلاعات موقوفات ثبت شده، دو هزار و ۴۷۳ موقوفات زیر ۲۰۰ متر، ۶۰ درصد موقوفات زیر ۵۰۰ متر، ۷۹ درصد زیر ۱۰۰۰ متر،  ۹۶ درصد زیر دو هزار متر، ۹۷ درصد زیر ۵ هزار متر و یک درصد بیش از ۵ هزار متر است.

وی ادامه داد: ویژگی سوم موقوفات استان اینکه سندهای مالکیت که اخذ می‌شود، نوعاً به یک رقبه متصل می‌شود بدین گونه که به طور متوسط هر سندی به یک و سه دهم رقبه در سامانه جامع متصل است.

زارع‌زاده با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه معاونت اوقافی، حقوقی و ثبتی این نهاد در زمینه اخذ اسناد مالکیت وقفی گفت: در یکسال گذشته ۶۳۳ جلد سند اولیه اخذ شده و ۵۱۷ جلد سندهای دفترچه‌ای به سند تک برگ تبدیل شده و در مجموع به ۱۵۲۹ رقبه در سیستم متصل شده است. از این حیث در کشور رتبه چهارم را داریم.

زارع‌زاده ادامه داد: اتفاق خوبی که در سال جاری رخ داد، اعتباری برای سند دار کردن موقوفات در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان اختصاص یافت که در این زمینه دو میلیارد تومان جذب شد و در شش ماهه اول امسال ۴۲۶ سند اولیه اخذ شده و ۳۷۰ جلد سند تعویض و در مجموع ۷۹۶ جلد سند اخذ و به ۷۲۱ رقبه متصل شده است.

آسیب‌های حوزه وقف

وی افزود: این تعداد در سال‌های گذشته سالانه ۶۵۰ جلد سند بوده و امسال برآورد می‌شود ۱۷۰۰ جلد سند مالکیت برای موقوفات اخذ شود.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد با اشاره به جمع‌آوری اسناد وقفی بیان کرد: تعدادی وقفنامه‌ها در منازل و نزد مردم نگه‌داری می‌شود و به هر علتی­­ تحویل اوقاف داده نشده و برخی تمایل به تحویل اسناد ندارند، لذا دو آسیب وجود دارد که اولاً ممکن است این سندها از بین برود چرا که برخی جزو آثار تاریخی و ارزشمند از حیث سند است و در شرایط غیراستاندارد نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: ثانیاً این اسناد، سند ملکیت و وقفیت ملکی است چون در دست اشخاص بوده و جایی ثبت نمی‌شود، ممکن است سند از بین برود و گاهاً ملک وقف از وقفیت خارج شود.

زارع‌زاده با اشاره به اینکه در تیرماه ۱۹۹ برگ، اصل وقف نامه‌ها برای نگه‌داری به سازمان ارسال شده است، به حوزه حقوقی این نهاد اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۳۶۰ پرونده در جریان است هر چند تلاش می‌شود پرونده‌ای تشکیل نشود و به صورت دوستانه حل و فصل شود اما گاهاً در زمینه تشکیل پرونده ناچار هستیم و بیش از ۱۵ درصد پرونده‌ها در خصوص اثبات وقفیت است.

وی با اشاره به اینکه در استان یزد به همین تعدادی که موقوفات ثبت شده وجود دارد، موقوفات ثبت نشده داریم بویژه در مناطق روستایی گفت: در این راستا طرح شناسایی روستا به روستا در برخی شهرستان‌ها مثل اشکذر آغاز شده و خوشبختانه در یک سال اخیر ۶۷ موقوفه انتفاعی و ۷۴ موقوفه منفعتی شناسایی شده است.

زارع‌زاده با اشاره به رویکرد ریاست جدید سازمان اوقاف کشور در زمینه واگذاری امور موقوفات به مردم گفت: در این زمینه طرح امین موقوفه در کشور رقم خورده که در استان یزد نیز در حال اجرایی است و برای بیش از ۱۰۰ نفر احکام صادر شده است.

اقدامات اولویت‌دار اوقاف در سال جاری

وی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر ۶۱۶ سند اجاره جدید تنظیم و ۴۳۲۹ سند اجاره تجدید شده است، با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز بیان کرد: درزمینه حل مشکلات مردم در راستای اراضی وقفی که بدون مجوز اوقاف ساخت و ساز و احداث اعیان شده نیز در یک سال اخیر ۱۷۵ مجوز صادر شد.

زارع‌زاده ادامه داد: در این زمینه با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد ساخت و سازهای غیرمجاز در حوزه مسکونی است، حداقل ۳۵ درصد پذیره و قیمت ملک اخذ و سند اعیان صادر خواهد شد و لذا اجاره عرصه باید به اوقاف پرداخته شود.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد عمده وظایف معاونت اقتصادی را در دو حوزه نظارت بر ساخت و سازها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری بیان کرد و افزود: در یکسال گذشته ۲۲ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان در بقاع متبرکه استان، پروژه‌های عمرانی در قالب ۳۷ پروژه تعریف و انجام شده است.

وی ادامه داد: این اقدام در ۴۰ بقعه استان  صورت گرفته که شاخص ترین آنها در امامزاده قاسم ساغند، امامزاده جعفر یزد، امامزاده عبدالله بافق و ... بوده است.

ضعف یزد در موقوفات قرآنی

زارع‌زاده با اشاره به اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری نیز ۹ پروژه فعال و ۴ پروژه آماده افتتاح از جمله محمدعلی زرگران در میدان کشاورز،  خداداد بهران در بلوار شهید عابدی، پیشنمازی مسجد جامع میبد، میرزا عنایت الله تفت وجود دارد گفت: در دهه وقف هفت پروژه در حوزه تجاری و مسکونی کلنگ زنی می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد سند دار کردن موقوفات و سرمایه گذاری در حوزه وقف را دو اقدام شاخص این نهاد در سال جاری بیان کرد و گفت: ۱۴ پروژه با سرمایه گذاری ۲۱ میلیاردتومان اجرایی شده یا در دست اقدام است.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی این نهاد گفت: هر ۹ روز یک وقف جدید در استان ثبت می‌شود و اکنون  ۱۹۸ وقف جدید در استان به ثبت رسیده است.

زارع‌زاده با اشاره به حمایت از ۴۴۵۸ نیازمند به صورت مستقیم از محل موقوفات استان، از اجرای طرح «مودت» به همت خیران استان خبر داد و با اشاره به حوزه امور قرآنی اداره کل، از راهیابی ۱۶ نفر از استان به مسابقات کشوری چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن خبر داد و گفت: استان یزد به لحاظ نیت موقوفات قرآنی بسیار ضعیف است و گاهی موقوفات قرآنی برای پرداخت هزینه‌ها با مشکل مواجه هستند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه دهه وقف را از دوم الی یازدهم مهرماه دانست و از برپایی نمایشگاه دستاوردهای وقف استان خبر داد و اظهار کرد: این نمایشگاه از ششم مهرماه آغاز و تا یازدهم مهرماه در امامزاده سیدگلسرخ برای بازدید عموم دایر است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا