یزدفردا: دکتر محمد صالح جوکار در دیدار با رئیس جمهور با اشاره به سیل ابتدای سال در استان یزد، گفت: سه ماه پیش سیل به یزد خسارت های زیادی وارد آورد و پس از آن برآورد خسارت صورت گرفت و به تهران و سازمان برنامه و بودجه اعلام شد ولی تا الان یک ریال هم تخصیص داده نشده است.

به گزارش یزدفردا: نماینده مردم شریف یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه الان سیل دوم را در استان یزد شاهد بودیم، افزود: سیل اول 2 هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد و سیل دوم 6هزار میلیارد تومان بوده و بافت تاریخی در معرض تهدید خطر قرار گرفت و هیچ پولی برای آن در نظر گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه وزیر میراث فرهنگی اکیپی را به یزد اعزام کرد، چه فایده ای داشته است، افزود: گوش کردن به درددل های مردم خوب است ولی شهر تاریخی یزد نیاز به عنایت ویژه بوده و نباید بافت تاریخی آن تخریب شود.

جوکار ادامه داد: بحث آبخیزداری و مدیریت بحران و ماده 16 و 17 قانون که اصلا رعایت نمی شود و در اینجا از شما انتظار داریم که یک درصد از ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه که یک درصد فروش معادن و صنایع معدنی استان یزد را در هیات دولت مصوب کنید تا به خود استان یزد داده شود با این کار ما اصلا نیازی به پول مرکز یا برنامه و بودجه نداریم.

نماینده مردم شریف یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه معادن پایه و اساس توسعه استان یزد را شکل می دهد، اذعان داشت: معادن غیر از زخم بر دل طبیعت چیز دیگری بر جای نگذاشته اند و مردم با مشکلات زیادی مواجه شده اند اما سود آن به شرکت های خصولتی می رسد. شما در سفری که به استان یزد داشتید، تاکید کردید که مشکل اساسی مردم استان یزد آب است و رهبر معظم انقلاب هم نسبت به آن تاکید داشتند، از جنابعالی خواهش دارم که یک یا دو معدن را در اختیار یکی از شرکت های معدنی قرار دهید و از محل آن ،انتقال آب به استان یزد انجام شود. اینکه برای خط انتقال آب در سال 1401، 9 میلیارد در نظر گرفته شده، واقعا خنده دار است.

وی با اشاره به حقوق دولتی معادن، اذعان داشت: بر اساس قانون در ماده 6 قانون معادن 15 درصد و برابر ماده 25، 12 درصد حقوق به استان یزد می رسد که از منابع طبیعی بوده و برای رسیدگی به امورات مردم منطقه است. در سال گذشته 5 هزار میلیارد تومان به حساب خزانه واریز شد و 1344 میلیارد تومان بر اساس درصدهایی که در قانون ذکر شده باید به استان یزد بازمی گشت ولی متاسفانه تاکنون 21 میلیارد تومان پرداخت شده است.

جوکار ادامه داد: از این مسئله باخبریم که دولت با مشکلات مالی مواجه است ولی پول خود استان را پرداخت کنند، ما نیازی به اعتبارات نداریم.

نماینده مردم شریف یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی در خصوص شورای عالی معادن، گفت: 20درصد تخصیص به معادن از اختیارات خود استان یزد بوده و اخیرا متمرکز شده و در اختیار شورای عالی معادن گرفته که نیازمند توجه به این مسئله هستیم.

وی افزود: شهر یزد با 650 هزار نفر جمعیت مشکل آب داریم و رینگ شهری که در سفر جنابعالی به یزد تاکید شد، هنوز اقدام آن چندانی نشده که باید اعتبارت لازم برای اجرای آن در نظر گرفته شود.

نماینده مردم شریف یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس اذعان داشت: 900 واحد صنعتی در حال ساخت و نیمه ساخت در استان یزد داریم و پیشرفت آنها بین 20 درصد تا 80درصد بوده که اگر اعتبار و تسهیلاتی اختصاص یابد که تکمیل شود، هم ایجاد اشتغال کرده و هم بحث تولید شاهد اقدامات بسیار خوبی خواهیم بود.

جوکار در پایان گفت: منطقه ویژه اقتصادی شهرستان اشکذر 17 سال پیش تصویب شده و مصوبه مجلس را دارد ولی تا الان اقدامی نشده است. هر زمان هم پیگیری می کنیم، می گویند شورای عالی مناطق آزاد تشکیل نشده تا این کار به نتیجه برسد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا