یزدفردا: رئیس مجمع نمایندگان استان یزد: قانونگذاری در شورای عالی هماهنگی اقتصادی شاید به صورت موقتی مشکلات را حل کند، اما در اصل تیر خلاص به مجلس است.

به گزارش یزدفردا: رئیس مجمع نمایندگان استان یزد: محمدرضا صباغیان با اشاره به اینکه برخی نقاط ضعف به نقاط قوت آسیب می‌زند، گفت: مهم‌ترین مشکل ما ضعف در حوزه قانونگذاری و نظارت بوده و متأسفانه مجلس به جای پرداختن به وظایف اصلی، به کار‌های اجرایی و محلی روی آورده است.

وی افزود: این رویه و ضعف باعث شده برای انجام وظایف به جا مانده مجلس، به مرور شورا‌های عالی متعددی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی بورس و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران تشکیل شود که تصمیمات فراقانونی بگیرند.

نماینده بزرگترین حوزه انتخابیه مجلس تأکید کرد که این تصمیمات برخلاف نص صریح اصل ۷۰ قانون اساسی است که قانونگذاری را برعهده مجلس قرار داده که از دل مردم برون آمده است.

وی ادامه داد: امروز نحوه قانونگذاری در شورای عالی هماهنگی اقتصادی شاید به صورت موقتی مشکلات را حل کند، اما در اصل تیر خلاص به مجلس است که جنازه آن را در آینده خواهیم دید و مردمسالاری را هدف قرار می‌دهد.

صباغیان تصریح کرد: مجلس در این خصوص هنوز خواب است و برخی برای مصلحت خود را به خواب زده ایم. حرمت امامزاده را باید متولیان نگاه دارند که متأسفانه دیروز و امروز متولیان آن، جایگاه مجلس را نمی‌بینند.

وی اظهار داشت: برای برون رفت از این شرایط باید مجلس با مقام معظم رهبری مشورت کرده و مجلس را از این وضعیت نجات دهد. کاری که آقای قالیباف در اوایل سال وعده آن را داد، اما انجام نشد.

رئیس مجمع نمایندگان مجلس از تقدم رابطه بر ضابطه و مقررات به عنوان ضعفی دیگر یاد کرد و گفت: نتیجه این مساله ریزش متروپل، سانحه قطار مشهد ـ یزد، حادثه پلاسکو و ساخت برج‌هایی است که قارچ وار بدون توجه به فضا‌های آموزشی و بهداشتی و تفریحی می‌رویند و آسیب‌های اجتماعی آن‌ها بالاترین کشتار را از ساکنان خود دارد.

وی افزود: ترافیک وحشتناک، آلودگی هوا، افزایش پرونده‌ها در دادگاه ها، افزایش زندانیان، سرقت ها، طلاق و کودکان کار و سفارشی شدن کار‌ها و اشتغال و تسهیلات و حتی بخشی از گران فروشی‌ها نتیجه چربیدن روابط بر ضوابط است که کمتر به آن پرداخته می‌شود.

صباغیان تأکید کرد: ربا و اخذ سود‌های کلان بانک‌ها باعث برکت کم امروز، تورم و افزایش قیمت ها، شب و روز دویدن مردم و ۲ و ۳ شیفت کار کردن شده و بی دلیل نیست که خداوند در قرآن می‌فرماید اگر ربا را ترک نمی‌کنید با خدا و رسول خدا (ص) اعلان جنگ کنید.

وی ادامه داد: در تعجب هستم چرا علمای دین و مراجع فریاد نمی‌زنند. علمای بزرگ اگر این سود‌های بانکی ربا نیست، پس ربا چیست و کجاست؟ برخی کشور‌های غربی و پیشرفته مدت‌ها است آثار آن را متوجه و سود بانکی را از سیستم حذف و یا به حداقل رسانده اند، اما ما اقدامی نکرده ایم.

این نماینده مردم در مجلس خاطرنشان ساخت: اصلاح ساختار سیاسی و اداری کشور و نبود اجرای واحد مدیریت شهری یکی از ضروریات حل مشکلات مردم است و تا اصلاح نشود، سایر امور درست نمی‌شود.

وی کاهش انتقاد عادلانه نمایندگان از مقامات و مسئولان را ایرادی دیگر عنوان کرد و گفت: نمایندگان بر اساس وظیفه و مطابق اصل ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی در همه امور کشور می‌توانند اظهارنظر کرده و نقد و پیشنهاد داشته باشند، اما برای برخی مسئولان و دستگاه‌ها در انتقاد افراط می‌کنیم.

وی افزود: از برخی نهاد‌ها و دستگاه‌ها و به ویژه نهاد‌های زیر مجموعه مقام معظم رهبری احتیاط کرده و از ترس رد صلاحیت انتقاد و ایرادی را مطرح نمی‌کنیم. حتی خود من که الان این مطلب را می‌گویم ترس از رد صلاحیت دارم شاید هم رد صلاحیت نباشد، اما این ترس وجود دارد. این ترس برای نمایندگان نباید وجود داشته باشد که در احادیث ما به نصیحت و امر به معروف و نهی از منکر مسئولان سفارش شده و اگر ما نگوییم، دشمنان به شکل دیوانه وار در سایت ها، گروه‌ها و شبکه‌ها می‌گویند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این عرایض و صحبت‌های حقیر کوچک‌ترین ارادتی را از نظام اسلامی و مقام معظم رهبری کم نمی‌کند و به کوری چشم دشمنان به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی پای نظام هستیم.

وی افزود: قوت نظام اسلامی، وجود رهبری حکیم، صالح و مدبر در رأس نظام است که بعد از غروب خورشید امام امت سکاندار آن شد، انتخابی که در آن شرایط سخت چیزی جز به فضل الهی نبود.

صباغیان ادامه داد: قدرت راهبردی ایران در جهان شکل گرفته و دشمنان را در گفتگو و برخورد با ایران به احترام وا داشته و بیشترین عصبانیت دشمنان ما و بخش زیادی از تحریم‌های امروز ناشی از این قدرت دفاعی ایران است همچنین وجود ثبات و امنیت پایدار کشور است و زمانی اهمیت آن را بیشتر درک می‌کنیم که خدای ناخواسته آن را از دست داده باشیم.


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا