رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

نگارنده این سطور به علت عدم اطلاع از امور اقتصادی نمی‌تواند در مورد حذف ارز ترجیحی اظهارنظر نماید اما می‌داند که این جراحی اقتصادی در نامناسب‌ترین زمان به وقوع پیوسته و وظیفه دولتمردان و مقامات قضایی و نظارتی این بوده است تا کلیه افرادی که با دریافت ارز ترجیحی به تعهدات خود عمل ننموده‌ و با احتکار و گران‌فروشی و یا به هر طریق سوء‌استفاده کرده‌ و به اصطلاح به آلاف و الوف رسیده‌اند را به دست قانون بسپارند. سال گذشته دولتمردان اصرار بر حذف ارز ترجیحی داشتند و مجلس با شرایطی با این امر موافقت نمود که تاکنون تحقق نیافته و نتوانستند قیمت‌ها را در حد تابستان یا شهریورماه 1400 نگه دارند و از همه مهم‌تر تعهدات پی‌درپی سیدابراهیم رئیسی در مناظرات انتخاباتی به منظور ثبات اقتصادی و حفظ کرامت انسان‌ها محقق نگردید.

دولت سیزدهم نتوانست قیمت‌ها را کنترل کند و با دادن یارانه سیصد و یا چهارصد هزار تومانی اما با عدم توانایی بر تثبیت قیمت‌ها و نگهداشتن مردم در صف‌های طویل خرید مرغ و روغن و… و از همه مهم‌تر با گران‌تر شدن بیشتر وسایل و لوازم از جمله مایحتاج زندگی نه کرامت شهروندان حفظ شد و نه قیمت‌ها کنترل گردید و نه از پایداری اقتصادی خبری شنیده می‌شود. عده‌ای از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و اقتصاددانان در چند روز اخیر عدم رضایت خود از عملکرد دولت در این زمینه را یادآوری و اظهارنظر نموده‌ و گفته‌اند اکنون زمان مناسبی برای جراحی اقتصادی نبوده و مناسب بود بعد از رفع تحریم‌های ظالمانه و برقراری روابط مناسب تجاری با دیگر کشورها این امر صورت می‌گرفت بنابراین از این که سفره مردم کوچک‌تر شده و با گران‌تر شدن مایحتاج ضروری زندگی و بعضاً در حد سیصد، چهارصد درصد با درج مقالاتی اعتراض خود را به سمع و نظر دولتمردان رسانده‌اند و تعدادی از نمایندگان مجلس با عملکرد دولت و با چنین وضعی مخالفت خود را اعلام نمودند که به مواردی از آن اشاره می‌گردد.

ایزدخواه نماینده مجلس: «حذف ارز ترجیحی کار خودش را می‌کند. به آقایان گفتم این کار تورم دارد؛ گفتند فقط 7درصد. گفتیم تورم از یارانه جلو خواهد زد. گفتند ارز ترجیحی به هدف اصابت نکرده. گفتیم از اصلاح ساختار تولید شروع کنید نه گران کردن. گفتند ارز نداریم. او ادامه داد: حالا معلوم شد اولا ارز ترجیحی با تمام مشکلاتش به هدف اصابت کرده بود. والا نباید شاهد این گرانی‌های فاحش می‌بودیم. ثانیا مشکل کمبود ارز از راه دیگری قابل حل بود. ثالثا معلوم شد که نسخه‌نویسان دولت چقدر پیش‌بینی‌هایشان از گرانی، واقعی بوده است. گران کن و یارانه بده، نسخه وارداتی مدیریت اقتصادی.»

نماینده مردم اهواز: «انتظار ما از دولت این بود که مردم برای تامین کالاهای اساسی خود نباید منتظر می‌ماندند که تصمیم دولت آن‌ها چیست؟ مردمی بودن یعنی بیان مطالب به مردم و ارائه راهکارهایی برای خروج مردم از نگرانی‌ها، نه آنکه اجازه دهیم دشمن بر بی‌اطلاعی و خواسته مردم غالب شده و بگویند کارت یارانه نان صادر شده است… آیا مردم می‌توانند به فرزندان خود بگویند که به جای بیسکوئیت، نان سنگک به مدرسه ببرند چون بیسکوئیت یک غذای لاکچری است، گله مردم به حق است و امیدواریم با همدلی مشکلات مردم را حل کنیم، مجلس آماده است و بیاییم حرف بزنیم در صورتی که نمایندگان از اتخاذ تصمیمات دولت بی‌اطلاع هستند.»

بهزاد رحیمی نماینده مردم سقز و بانه: «…در زمان حذف ارز 4200 تومانی به ما گفتند قرار است قیمت‌ها مطابق با شهریور 1400 نرخ‌گذاری شود. ما منتظر اقدامات دولت هستیم اما زیاد به آن خوشبین نیستیم چون باتوجه به موجی که راه افتاده است، مشکلات زیادی پیش خواهد آمد… بعید و سخت است دولت بتواند قیمت‌ها را به تاریخ مصوب برگرداند. مشکلاتی در سطح جهانی مواد غذایی به وجود آمده است. اما قول‌هایی دادند و اقداماتی تعریف کردند که ما را خوشبین کرده است. چون به هر حال باید از این مرحله عبور کرد… نماینده مردم سقز و بانه درباره اینکه آیا با اجرای این طرح موافق بود یا خیر، گفت: واقعیت آن است که دولت از ما در این زمینه مشورت نگرفت. مجلس کاملا از رقم یارانه جدید بی‌اطلاع بود.»

لطف‌ا… سیاهکلی نماینده مردم قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: «…وزارتخانه صمت بسیار گسترده است و بیش از 40درصد اقتصاد کشور در این وزارتخانه مدیریت می‌شود و معتقدم این مدیریت بسیار ضعیف است. از هیئت رئیسه مجلس گلایه دارم که چرا نمی‌گذارد استیضاح‌ها به نتیجه برسد و وزیر درخصوص مدیریتش به مجلس پاسخگو باشد که چرا وضع اینگونه است؟… مجلس شورای اسلامی باید وظیفه قانونی خودش را انجام دهد… مجلس شورای اسلامی زمان بررسی بودجه و حذف ارز ترجیحی برای دولت قیدی گذاشت که قیمت‌ها معادل تابستان سال 1400 باقی بماند. بنابراین اگر قیمت‌ها افزایش پیدا کند، دولت حق حذف ارز ترجیحی را ندارد…»

غلامرضا نوری قزلچه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: «متاسفانه دولت برای اجرای برنامه‌هایش دچار سردرگمی است و این سردرگمی به جامعه منتقل شده است. دولت باید اولویتش را به بحث‌های مذاکرات می‌داد و آن را به سرانجام می‌رساند. مذاکرات همچون استخوانی لای زخم مانده است و روند آن فرسایشی است. مجلس مجوزی به دولت داد و دولت هم اختیار دارد از آن استفاده کند اما این مجوز مجلس شروطی داشت و دولت به جای اینکه از جایی شروع کند که تبعات کمتری داشته باشد دست روی سفره مردم گذاشت، این نشان می‌دهد که فکری پشت برنامه‌های دولت نیست و مشورت‌ها هم خیرخواهانه نیست…»

با عنایت به مطالب فوق و آن‌گاه که از تریبون مجلس اعلام می‌گردد: رئیس‌جمهور به داد مردم برسد خرید گوشت و میوه برای مردم آرزو شده است و سیاست‌های اقتصادی دولتمردان در تضاد با عدالت است و اجرای این‌گونه سیاست‌ها مردم مستضعف را بیشتر با مشکل روبرو خواهد کرد. می‌توان گفت جراحی اقتصادی در شرایط نامناسب و یا بنابه گفته عده‌ای در بدترین زمان ممکن به وقوع پیوسته است.

عده‌ای از مدافعان عملکرد دولت سیزدهم و از موافقان جراحی اقتصادی اظهاراتی نموده‌اند که غیرمستند و کارشناسی نشده می‌باشد و با ضوابط و معیارهای اقتصادی هم‌خوانی ندارد که به چند مورد آن بدون شرح و توضیح بیشتر اشاره می‌گردد.

عبدا… گنجی مدیرمسئول روزنامه همشهری در توئیتی نوشت: «بخش قابل توجهی از مردم حقیقتا دچار مشکل هستند. اما تظاهر به نداری تراز 85 میلیونی را نشان می‌دهد که با شاخص‌های ذیل نمی‌خواند: تقریبا به تعداد خانوارهای ایرانی خودرو داریم. با دو روز تعطیلی راه‌های تفریحی کشور قفل می‌شود. در مصرف لوازم آرایشی و عمل دست بردن در طبیعت بدن در جهان اولیم!!»

محمدکاظم انبارلویی عضو هیات موتلفه و فعال سیاسی گفته است: «از خانه بیرون آمدم دیدم که مردم از این اقدام دولت چه‌قدر رضایت دارند و این اقدام دولت سرآغاز اصلاحات عظیم اقتصادی خواهد بود.»

طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان: «فردی اصلا ماکارونی دوست نداشته، اما حالا که گران شده رفته چند بسته از آن خریده است؛ خب گران شده؟ آدم چیز دیگری می‌خورد، مردم بدانید مغازه‌ها پر است مسئولان نمی‌گذارند مغازه‌ها خالی شود؛ صبر کنید تا تنش بخوابد، اگر سر و صدا کنید، آبروی کشور را برده‌اید.»

یکی از مسئولان اقتصادی اظهار داشته است: «خانوارها برای مصرف کالاهایی که ارز ترجیحی آن حذف شده با یارانه نقدی جدید مبلغی را هم اضافه می‌آورند.»

سید احمد علم‌الهدی گفت: «اولین اثر اجرای این طرح، براندازی فقر مطلق است؛ آقای رئیس‌جمهور مکرر گفته در این دولت می‌خواهیم فقر مطلق براندازی شود، یعنی دیگر نگوییم یک خانواده هست که از تأمین ناهار و شام روزمره خودش عاجز است، این فقر مطلق باید براندازی شود. با این کمک معیشتی، حتی خانواده 5نفره که هیچ شغل و کسبی ندارد، ماهی دو میلیون تومان به او بدهند، قدرت خرید خیلی نیازها و لوازم زندگی را پیدا می‌کند، زندگی آرمانی و ایده‌آل نخواهد داشت ولی به فقر مطلق هم دچار نمی‌شود.»

به عنوان حسن ختام مقاله نظر خوانندگان آیینه را به مطالب زیر جلب می‌نماید:
پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) می‌فرماید: «خدایا! به نان ما برکت ده و میان ما و آن جدایی مینداز، که اگر نان نبود، نه می‌توانستیم روزه بگیریم، نه نماز بخوانیم و نه دیگر واجبات پروردگار خویش را بجا آوریم»(1) و ششمین پیشوای شیعیان جهان حضرت امام جعفر صادق(ع) می‌فرماید: «تن بر نان بنا شده است و اصل معاش آدمی و زندگی او، نان است و آب» که این عنوان در این ستون زینت‌بخش مقاله شده تا تذکری برای دارندگان تریبون‌های رسمی، مدیران اقتصادی و دولتمردان باشد و بدانند برخلاف آنچه امام‌جمعه مشهد مقدس گفته است در این عصر و زمان و با این گرانی‌های کمرشکن و تورم افسارگسیخته آیا خانواده‌ای 5نفره که درآمدی نداشته باشد با دو میلیون تومان یارانه ماهیانه می‌تواند اندکی از هزینه سرسام‌آور زندگی را تأمین کند؟ هریک از امامان جمعه به این امر واقف هستند که برابر با شعائر و معیارهای اسلام آن‌گاه که مؤذن برای دعوت مسلمانان به منظور برگزاری نماز اذان می‌گوید همگان باید با آسایش خیال و خاطری آسوده شام و ناهار خویش و خانواده‌شان را در اختیار داشته باشند از امکانات بهداشتی و آموزشی در حد معمول استفاده کنند و سرپناه مناسبی داشته باشند وگرنه در جامعه‌ای که بسیاری در بیغوله‌ها به سر می‌برند و گروهی در ویلاها و آپارتمان‌ها و کاخ‌های مجلل در ناز و نعمت زندگی می‌کنند سخن از برابری و عدالت و انصاف گفتن دردی را دوا و مشکلی را حل نخواهد کرد و شعاری بیش نیست، باید عملاً برای از بین بردن اختلافات طبقاتی و سر و سامان دادن به زندگی میلیون‌ها خانواده که زیر خط فقر زندگی می‌کنند چاره‌ای اندیشید و زمینه‌هایی فراهم نمود تا با رعایت عزت مردم تحریم‌های ظالمانه برداشته شود و روز‌به‌روز سفره مردم کوچک و کوچک‌تر نشود.

عطار نیشابوری در مصیبت‌نامه داستانی دارد که چهل شبانه‌روز هنگام قحطی و گرسنگی مردم از هیچ مناره‌ای بانگ اذان شنیده نشد و در هیچ مسجدی نماز برگزار نگردید و ادامه داستان:
سائلی پرسید از آن شوریده حال/ گفت اگر نام مهین ذوالجلال
می‌شناسی بازگوی ای مرد نیک/ گفت نانست این بِنَتوان گفت لیک
مرد گفتش احمقی و بی‌قرار/ کی بود نام مَهین، نان، شرم‌دار
گفت در قحط نشابور ای عجب/ می‌گذشتم گرسنه چل روز و شب
نه شنودم هیچ‌جا بانگ نماز/ نه دری بر هیچ مسجد بود باز
من بدانستم که نان نام مَهینست/ نقطه جمعیت و بنیاد دینست…(2)

داستان عطار می‌نمایاند که نان به فرموده امام صادق(ع) اصل و اساس استواری جامعه و برقراری آرامش و نظم در طبقات مختلف اجتماعی و تأمین حداقل معاش گروه‌های مختلف مردم است و هرکس در تأمین این حداقل اخلال ایجاد کند دچار ذنب لایغفر است و گناهش نابخشودنی!! والسلام.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- «الحیاه»، تألیف استاد محمدرضا حکیمی، محمد حکیمی، علی حکیمی، ترجمه احمد آرام، جلد ششم، صفحه 195، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ اول 1380
2- برای حفظ وزن شعر باید سه حرف آخر قافیه، ساکن خوانده شود.

 

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/t4AyP
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا