بعد از حرف و حدیث‌های زیادی که طی یکی ۲ هفته گذشته درباره قیمت بلیت سینماها در شورای صنفی نمایش مطرح شد سرانجام بر اساس ابلاغیه جدید سازمان سینمایی قیمت بلیت‌ها به این شرح اعلام شد:

سینماهای با درجه مدرن در روزهای تمام بها ۴۵ هزار تومان و در روزهای نیم بها ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان.

سینماهای با درجه ممتاز در روزهای تمام بها ۳۵ هزار تومان و در روزهای نیم بها ۱۷۵۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان. 

سینماهای با درجه یک و دو در روزهای تمام بها ۲۵ هزار تومان و در روزهای نیم بها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان.

این قیمت‌ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است.

بر اساس آخرین اعلام در سامانه سمفا ظرفیت‌های ۷۵ درصدی برای سالن‌های سینما در نظر گرفته شده است اما در جلسه آخر شورای صنفی نمایش ظرفیت ۱۰۰ درصدی سینماها پیشنهاد شده است.

افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیت سینما در ۱۴۰۰!


روز گذشته، شورای صنفی نمایش متشکل از اصناف اصلی سینمایی، افزایش قیمت بلیت برای سال ۱۴۰۰ را تصویب کرد.

به گزارشیزدفردا به نقل از  آتیه آنلاین، درحالی که سینمای ایران در سال اخیر به دلیل بحران جهانی کرونا و متعاقب آن تعطیلی سینماها و عدم اکران بسیاری از فیلم ها چالشی بی سابقه را تجربه کرد و با نمایش تنها ۱۵ فیلم و جذب حدود ۵۰۰ هزار تماشاگر در حال اتمام است، شورای صنفی نمایش طرح افزایش حداقل ۵۰ درصدی بهای بلیت سینما را برای سال ۱۴۰۰ دنبال می‌کند.مرتضی شایسته عصر دوشنبه درباره قیمت بلیت سینماها در جلسه شورای صنفی نمایش، گفت: قیمت بلیت سینماها برای سال جدید افزایش داشته است. در حال حاضر قیمت‌گذاری بلیت‌ها برای تأیید رئیس سازمان سینمایی به وزارت ارشاد ارسال شده است و منتظر تأیید هستیم تا قیمت‌ها اعلام شود.

 اگرچه نرخ جدید بلیت به طور رسمی اعلام نشده و تصویب نهایی آن در گرو تأیید رئیس سازمان سینمایی است، اما گفته می‌شود افزایش بهای بلیت سینماها به ۳۰ هزار تومان قطعی است و حتی تهیه‌کنندگان به دنبال قیمت ۴۰ هزار تومانی بوده‌اند که به جایی نرسیده اند. قیمت بلیت سینما آخرین بار در ابتدای سال ۹۸ به صورت رسمی گران شده بود و سال ۹۹ افزایش رسمی قیمت بلیت به تصویب نرسید و در صورت تصویب نرخ ۳۰ هزار تومانی، بهای بلیت سینما ۵۰ درصد رشد خواهد داشت.

 اگرچه صنعت سینما فشارهای اقتصادی زیادی را تحمل می‌کند و با توجه به گران شدن نرخ اشتراک پلتفرم‌های آنلاین، این خواسته اهالی سینما چندان دور از ذهن هم نیست اما این اقدام شورای صنفی نمایش  درصورت قطعیت می‌تواند همین مخاطب محدود را نیز از سینما دور کند.

این شرایط در حالی رقم می‌خورد که هنوز سرنوشت اکران نوروزی نامشخص است و هیچ تقاضایی از سوی فیلم‌ها قطعی نشده و صاحبان فیلم‌ها با شرایط موجود چندان تمایلی به نمایش فیلم‌هایشان در نوروز ۱۴۰۰ ندارند. از طرفی  با ورود موج چهارم ویروس کرونا و در شرایطی که مخاطبان هنوز از حضور در سالن‌های سینما مطمئن نیستند، دورنمایی روشنی از سال ۱۴۰۰ پیش روی اهالی سینما نیست. با ورود موج چهارم ویروس کرونا به کشور، برخی شهرها دوباره در وضعیت قرمز قرار گرفته اند. همچنین سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از افزایش تعداد بیماران و احتمال تعطیلی دوباره مشاغل و افزایش محدودیت‌ها در روزهای آینده گفته است که به نظر می رسد باز هم احتمال تعطیلی دوباره سالن‌های سینما، در آستانه اکران نوروزی به دلیل موج چهارم کرونا وجود دارد.

با توجه به افزایش خدمات و محصولات پلتفرم‌های آنلاین، بسیاری از منتقدان معتقدند در شرایطی که وضعیت سینماها چه از نظر کیفیت سالن‌ها و چه از نظر کیفیت آثار نسبت به سال ۹۹ تفاوت قابل ملاحظه‌ای نداشته است، افزایش ۵۰ یا ۱۰۰ درصدی نرخ بلیت، به کاهش قابل توجه مخاطبان سینما خواهد انجامید و این اقدامی  جز در جهت کاهش بیشتر علاقه مخاطبان به سینما رفتن عمل نخواهد کرد و در جهت عکس اهداف سینماگران خواهد بود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا