حسین جلالی سردبیر یزدفردا؛

یزدفردا: سردبیر یزدفردا :مدیرکل محترم اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد جناب آقای عابدی

سلام و تحیات
رسم بر این است برای شادباش با دسته گلی خدمت برسم با توجه به مرام من و روحیه شما دسته گلی از تاریخ و قاب باقلوایی از آینده پیش کش می کنم تا بدان گل دماغی تر و با ترسیم آینده خوش کام شیرین کنیم.

در تاریخ چهل و سه سال پس از انقلاب اسلامی شما  دهمین مدیر کلی بر کرسی مدیریتی  ارشاد استان یزد تکیه خواهید زد که قبل از جنابعالی افرادی همچو

  • قیومی کمتر از                  1سال،
  • شهید سید رضا پاکنژاد حدود ا  سال،
  • ابوالقاسم شعشعی کمتر از   1 سال،
  • سید حسن پاکنژادحدود              11سال،
  • محمد حسین احمدی حدود 5سال،
  • میرزا محمدکاظمینی نزدیک به  6سال،
  • علی غیاثی دوره اول به مدت 3سال و 1ماه ( ( 20دی ماه 81) تا ( 20 اسفند 84  ) )،
  • احمد عجمین به مدت  3سال و 9ماه ( ( 20 اسفند 84 )  تا  (  2آبانماه 88 ))،
  • مرحوم علی عالیشوندی به مدت 2سال و یک ماه (( 2آبانماه 88  ) تا  ( 1دی90  ) )،
  • بهرام عبدالحسینی به مدت 2سال و 1ماه ونیم (( 1دی90  ) تا(  12اسفند92 ))،
  • علی غیاثی دوره دوم  به مدت  3سال و 6ماه ( ( 17شهریور  93) تا ( 22اسفند 96 ))
  • ونهایت مجید جوادیان به مدت 4سال ( 22اسفند 96  ) تا ( 14اسفند  1400)  در این سمت خدمت کرده اند

http://yazdfarda.com/media/news_gal/jk4YTdiYmVjO.jpg

شاید بد نباشد بدانیم پس از رفتن از ارشاد هر کدام به چه اموری پرداختند 

  • از جناب قیومی اطلاعی نداریم،
  • دکتر سید رضا پاک نژاد با افتخار اولین نماینده مردم شریف یزد شد و در حادثه هفتم تیر مظلومانه به خیل نامداران شهیدپیوست،
  • ابوالقاسم شعشعی که بعدها به عنوان رایزن فرهنگی در سفارت های ایران و یک دوره نمایندگی مردم در شورای شهر،
  • سید حسن پاک نژاد که بعدها تا رییس دفتر ریاست جمهوری پیش رفت،
  • محمدحسین احمدی هم رایزن فرهنگی ایران درافریقا،
  • میرزا محمد کاظمینی نواده آشیخ غلامرضا فقیه خراسانی که بواسطه جسارتش در انجام امور فرهنگی و زیر بنایی او را ( امیر فرهنگ یزد ) نامیدند و در نهایت با اشتباه یک هنر پیشه و کارگردان نوپا به آتش سیاست سوخت تا بدون حمایت بالا دستی ها مجبور به استعفا گشته عطای کار دولتی را به لقایش ببخشد و رفت تا در موسسه ریحانه الرسول به فعالیت های فرهنگی بپردازد هرچند بعد از ارشاد مشاور وزیر ارشاد و رئیس دارالفنون و درحال حاضر عضو شورای فرهنگ عمومی استان هستند.
  • ، علی غیاثی پس از مدیر کلی در پست های مدیریتی نهاد کتابخانه ها و مدیر کل امور استانهای وزارت ارشاد خدمت کرد،
  • احمد عجمین روحانی از خاندان عالم فرهیخته یزدی هم به کارهای حوزوی مشغول شد،
  •   مرحوم علی عالیشوندی که از صدا و سیما آمد و بعد از ارشاد یزد به ارشاد استان فارس و نهایت صدا و سیما رفت،
  • عبدالحسینی که از صدا سیما آمد و مجددا به صدا و سیما بازگشت
  • و نهایت مجید جوادیان زاده از خانواده ارشاد بوده و هست و می توان گفت شما دهمین و به روایتی یازدهمین مدیرکل ارشاد استان یزد خواهید بود.

شما پس از ده(10) مدیر کلی که بین شش ماه تا یازده سال بر کرسی مدیر کلی ارشاد یزد تکیه زده بودند، افتخار حضور در این جایگاه را بدست آوردید، در این نوشتار نمی خواهیم به تحلیل عملکرد خوب و بد مدیران سابق بپردازیم چون در این نوشتار نمی گنجد.

جناب عابدی

قرار نیست خود را به خرج بیندازیم و در ماه اسفند برایتان اسفند و عود دود کنیم و یا شهر را فشفشه باران کنیم، که آزمندان بدین روش کار خواهند کرد تنها به دعای خیر برای موفقیتتان بسنده می کنیم، البته ما شما را به عنوان یک فردایی و همراه همیشگی یردفردا می دانیم و مطالب جنابعالی در زمان دانشجوی و پس از آن زینت بخش صفحات پایگاه خبری یزدفردا است و همیشه خود را مدیون تمام همراهانمان می دانیم و همانگونه که مطلعید به عنوان اولین پایگاه خبری استان طی نزدیک به ۱۷ سال هیچگونه خواسته ای از مدیران سابق و آینده نداشته و نداریم،‌ دقیقا پایگاه خبری یزدفردا از آن دسته رسانه هایی بوده ایم که سعی کرده ایم با اتکا به مخاطبان و همچنین خبرنگاران و همکاران کم توقع خود روزگار بگذرانیم ورنه ۱۷ سال نمی توانستیم بدون وابستگی به احزاب و گروه ها و افراد خاص روی پای خود بایستیم، ‌اگر هم این اواخر مطلبی در اعتراض به دادن آگهی ها به روزنامه دیگر استانهای همجوار اعتراض کردیم، تنها دفاع از جامعه رسانه ای بود و نتیجه آن هم دعوت به حل مسئله شدیم و به نوعی ما را به سخره گرفتند ولی حداقل کمک به مطبوعات محلی در استان شد.

جناب احسان عابدی

انشالله که با برنامه ریزی قدم در راه ارشاد گذاشته اید و امیدواریم با روحیه جوانی و انگیزه ای که در شما سراغ داریم شاهد تحولی چشمگیر در تمام امور باشیم و هر چند که خبر داریم ارشاد استان همیشه از بی پولی در رنج بوده و کارکنانش اعم از بالانشینان تا کارکنان قرار دادی پس از چندین ماه باید اضافه کاریشان را بگیرند البته اگر پولی باشد.

جناب عابدی

ارباب جمعی شما به جز پرسنل ارشاد تمامی مردمی با گستره وسیع طبع گوناگون و انتظارات و افر و دلهایی که باهنر و قلم صیقل یافته می باشند از گوشه گوشه ها کوره دهات استان تا برج دو قلو صفائیه ساکنند و تلاش دارند تا در عرصه فرهنگ و هنر قدم بردارند، از آن کودک چند ساله که حافظ قران است، تا خدا رحمت کند، سلطان دارایی بافی کشور، استاد غضنفر ملک ثابت، تا آن نابینایی زیلو باف میبدی و آن هنرمندی که هنوز به موبافی مشغول است، همگی اصحاب فرهنگ و هنر به حساب می آیند و عملکرد جناب عالی می تواند در زندگی آنها تاثیر بگذارد، که همگی انتظار کمک معنوی و مادی از آن اداره معظم را دارند.

تمام مدیران کلی که ذکرشان در ابتدا آمد همه تلاش داشتند تا کاری، کارستان بکنند، عده ای توانستند به حداقل هایی از تفکرشان برسند، و متاسفانه بسیاری هم تنها فکر و ذکرشان این بوده که امروز را به امید فردا بگذرانند و یا به گونه ای چشم به کمک شهرداری ها و دیگر ارگانها برای انجام امور فرهنگی داشته باشند.

آن مدیرانی که به حداقل تفکرشان رسیدند، ۷۰ درصد زمانشان را برای جذب بودجه گذاشتند و ۳۰ درصد زمانشان با اجرای امور به صورت شاهانه گذراندند و حداقل طعم شیرین کار فرهنگی را به اصحاب و فرهنگ و هنر یزد چشانیدند.

ولی نبودن بودجه نمی تواند پاسخی مناسب در زمان تودیع باشد و در هیچ کجای کارنامه نمی توان آن را عملکرد دانست.

جناب عابدی عزیز

به عنوان رسانه ای که ۱۷ سال با ۵ مدیرکل و معاونین مختلف اداره کار کرده ایم مواردی را که بیشتر حاصل گفتگو با کسانی است که با ارشاد آشنا بوده و گره های و امور را خوب می شناسند را تقدیم حضورتان می کنیم تا شاید در برنامه ریزی های خود، به این موارد توجه ویژه داشته باشید هر چند که بعضی از موارد را شاید خود مورد توجه داشته باشید.

جناب عابدی

هر چه شما کردید ایجاد خانه های فرهنگی و هنری

جناب عابدی

هر چه شما کردید و توجه ویژه به انجمن‌های فرهنگی و هنری و اداره آنها توسط خودشان با نظارت دقیق ارشاد.

جناب عابدی

هرچه شما کردید، بررسی ویژه مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری در خیابان کارگر امامشهر که چرا با وجود اتمام پروژه راه اندازی نمیشود.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/jk4YTdiYmVjO.jpg

جناب عابدی

هر چه شما کردید فعال کردن مکتب خانه های قرآنی که سالهاست تعطیل شده است و متاسفانه اگر ادامه یابد دیگر مربی ندارید.

جناب عابدی

هر چه شما کردید توجه بیشتر و اولویت دادن به مولفه های فرهنگ بومی و پیوند کلیه فعالیت های فرهنگی و هنری با فرهنگ بومی یزد در برنامه ریزی ها.

جناب عابدی

هر چه شما کردید محور بودن قانون در فعالیت های فرهنگی و هنری و پرهیز از دخالت سلیقه های شخصی خارج از ارشاد در رویدادهای فرهنگی و هنری.

جناب عابدی

هر چه شما کردید ایجاد گذرهای فرهنگی در محلات و فعال کردن و استفاده بهینه از گذر های فرهنگ و هنر با مشارکت و همراهی شهرداری ها و مردم محلات در کل استان.

جناب عابدی

هر چه شما کردید در جذب بودجه های فرهنگی و هنری در سطح وزارت و خارج از بودجه های اختصاصی استانی، که در دوره بعضی از مدیران خیلی کار آمد بود (کاظمینی، مرحوم عالیشوندی)

جناب عابدی

هر چه شما کردید استفاده از نیروهای خلاق و کار آفرین و استفاده از نظرات پیش کسوتان، نگاه عام به کلیه استعدادها و ظرفیت های فرهنگی و هنری و دینی فارغ از گرایش های آنها و پرهیز از خاص گرایی در مواجهه با اصحاب فرهنگ و هنر.

جناب عابدی

هر چه شما کردید تکمیل و بهره برداری فوری پروژه تالار مرکزی یزد با پیشرفت بالای ۹۵ درصد و فاز دو مجتمع امام علی (ع) و سایر طرح ها مانند مجتمع فرهنگی مروست که همه اینها مشکل اعتباری دارند.

جناب عابدی

هرچه شما کردید استمرار و تقویت و گسترش برنامه های نکوداشت مفاخر و مشاهیر فرهنگی استان با هدف شناخت و ارتباط نسل جوان با پیشینیان و پیشینه تاریخی و فرهنگی خود با دخیل کردن رسانه های محلی، البته نه به صورت سوری!

جناب عابدی

هر چه شما کردید لزوم بستر سازی انسجام بیشتر فعالیت های فرهنگی، دینی، قرآنی و همسویی و هم افزایی فعالیت های دستگاههای فرهنگی استان با دبیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد.

جناب عابدی

هر چه شما کردید همسویی و هماهنگی سازمانهای وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان شامل اوقاف، حج و زیارت، کتابخانه های عمومی ایران و کانونهای مساجد و نمایندگی روزنامه ایران با محوریت و دبیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی.

جناب عابدی

هرچه شما کردید تشکیل گروه مشورتی مدیرکل متشکل از نخبگان فرهنگی و هنری و مدیران سابق حوزه های فرهنگی و اجتماعی به منظور خلق ایده های جدید و رصد وضعیت فرهنگی موجود استان.

جناب عابدی

هر چه شما کردید پیگیری برخی از محدودیت های قانونی و مالی که نیازمند اصلاح برخی قوانین و مقررات حوزه فرهنگ از طریق وزارتخانه و نمایندگان استان.

مانند: موانع اختصاص مکانهای دولتی به انجمن های فرهنگی و هنری/ عدم امکان در آمدزایی از فضاها که اماکن فرهنگی متعلق به ارشاد/ عدم امکان اهدای اموال و امکانات فرهنگی به ارشاد و...


جناب عابدی

هر چه شما کردید ایثارگران و جانبازان و خانواده شهدا که در امور فرهنگی فعال هستند مطمین باشید هیچ آماری از جانبازان و ایثارگر فرهنگی نیست ،دیروز روز جانباز بود، حتی از یک جانباز اصحاب فرهنگ و هنر تقدیر نشد، هر چند که آنها نیازی به تقدیر ندارند!

http://yazdfarda.com/media/news_gal/jk4YTdiYmVjO.jpg

جناب عابدی

اعتبارات اصلی ادارات کل فرهنگ و ارشاد در استانها از محل اعتبارات استانی است، بسیار ناچیز و علیرغم افزایش های سالانه، در حد هزینه های جاری است و هیچ کار فرهنگی و هنری اساسی با این اعتبارات قابل انجام نیست.

در این دوره شما می توانید با حمایت استاندار کف اعتبارات ارشاد به جایگاه مناسبی برسانید با جذب بودجه های استانی که از اختیارات استانداران است و الحمدالله حضور جناب فاطمی در این سمت و اعتقاد قلبی ایشان به فرهنگ و هنر می تواند برگ برنده اصحاب و فرهنگ و هنر باشد چه در حوزه عمرانی و هم برای فعالیتهای فرهنگی و هنری و کمک به انجمن ها، موسسات و رسانه های محلی.

جناب عابدی بعضی از امور را با یک روز مدیریت در ارگانی می توان ماندگار کرد و زمان تنها عامل ماندگاری عملکرد افراد نیست اقدامات و کارهای در هر روز می تواند فرهنگ ساز شود برایتان ایام خوبی را توأم با پیروزی و موفقیت آرزومندم، بیایید به گونه ای عمل کنید تا این رسم ناشندی که هرچه زمان مدیریت بیشتر باشد کارآیی بیشتر می شود را براندازیم، تا اگر زمانی هم شما را نخواستند اشک و دعای خیر اصحاب فرهنگ و هنر، بدرقه ی راهتان باشد، بیایید به گونه ای اقدام کنید که نام و یادتان برای همیشه جزء مدیران خوب و لایق این شهر سر آمد دفتر خاطرات خاطره نویسان یزدی باشد بیایید الگوی مدیری باشید، مدیری سخت کوش و کارآمد.

شما در استانی مدیرکل شده اید که مردان این سرزمین توانسته اند برند قنات و قنوت و قناعت را سالها یدک می کشند و شهره ی آفاق و تاریخ چندین هزار ساله ی ایران زمینند.

و اما سخن پایانی با جناب جوادیان زاده؛ هر‌ کجا رفتید و مشغول خدمت شدید، امیدوارم در پایان خدمتتان راضی و شاداب باشید، آیا از مدیریت چهار ساله اتان در ارشاد استان راضی هستید؟

سخن پایانی همیشه این اعتقاد را داشته ایم که در زمان رفتن مدیران چه حرفی می شود زد و چه تاثیری دارد و بر همین اساس سعی کردیم موقع آمدن مدیران بگوییم تا شاید تاثیری داشته باشد و پس از رفتنش بدانیم که گفتیم و عمل نکرد قضاوت با تاریخ!

روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۰ حسین جلالی سردبیر یزدفردا

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا