حسین جلالی خبرنگار یزدفردا: فرصتی دست داد تا میزبان سید علیرضا کاظمی که علاوه بر فعالیت در زمینه اقتصادی، در زمینه تولیدات نمایشی اعم از تئاتر و سینما دستی بر آتش دارد.

برای اینکه قبل از گفتگو اطلاعاتی از گفتگو شونده یزدفردا داشته باشیم اطلاعاتی را که توانستیم بدست بیاوریم با هم به اشتراک بزاریم و در ادامه گفتگو را خدمتتان تقدیم می کنیم.

سيد عليرضا كاظمى که متولد ١٣٦٣ است دارای مدرک كارشناس حقوق و فعلا مدير عامل شركت چوكا ايساتيس كوير است او که معلم زاده هست و به آن افتخار می کند هر آنچه که به عنوان موفقيت به او نسبت داده می شود را صرفا بر پايه تلاش فيزيكى وعلمى و كسب تجربه می داند.

او اولین قدم های کاری خود را در سال ١٣٨٦ بعد از ٥ سال شاگردی با راه اندازی واحد توليدی بسيار كوچک شروع کرد.

وی پس از فراز و نشيب های بسيار اقدام به تاسيس شركت چوكا ايساتيس كوير كرد، و در توسعه واحد مذكور شركت برازمان كارتن يزد را نیز تاسيس كرد و با همراهى و همكاری دوستان مرتبط با صنعت سلولزی در حال راه اندازی واحد سوم این مجموعه است.

وی حضور در زمینه هنر را اینگونه شرح داد: از سال ١٣٩٠ به اصرار و اجبار مهندس حائرى زاده با هنر تئاتر و صحنه تئاتر آشنا شدم و در تمام اين سال ها از بسياری از گروه های هنری سعی کرده حمايت کنم.

وی در سال ١٤٠٠ اقدام به ثبت موسسه فرهنگى هنری با نام شهر فرنگ کرد.

در حال حاضر مدير مسول موسسه فرهنگى هنرى شهر فرنگ، مدير عامل شركت چوكا ايساتيس كوير و عضو هيئت مديره و معاون بازرگانى شركت برازمان كارتن يزد می باشد.

سيد عليرضا كاظمى در سال ١٣٩٧ به واسطه مهندس حائرى زاده جهت ساخت فيلم كوتاه جاده بى انتها با آقای مرعشى آشنا شد و هر چند معمولا كار هايی كه تخصص خاص در آن نداشته از دوستانش کمک و تاييديه می گرفت فيلم نامه مذكور را به مهندس مهدی اقتصادى داد و بعد از مطالعه فيلم نامه و تاييد ایشان، اعلام آمادگی برای تهیه کنندگی فیلم مذكور را به اطلاع کارگردان رساند.

او خود در مورد پذیرش کار پس از پایان کار می گوید: به عنوان اولين كاری كه در كسوت تهيه كنندگى انجام دادم فكر می كنم قابل قبول باشه اما قطعا نه كافى و نه عالى است.

سيد عليرضا كاظمى در رابطه با تداوم حضورش در عرصه تهیه کنندگی اینگونه می گوید: اگر فضایی ايجاد شود به دنبال ساخت کار های بهتری خواهم بود.

کاظمی در پاسخ به سوال ما که در ساخت جاده بی انتها ارتباط با عوامل فیلم چگونه بود، خاطرنشان کرد: كليه عوامل در ساخت اين فيلم دلسوزانه همراهى كردند، از تلاش کارگردان جناب مرعشی که تمام تلاشش را برای به ثمر نشستن کار انجام داد اگر بگذریم، جناب مهدی قانع پسر خوب هنر یزد كه انصافا به نوعى وظايف تهيه كنندگى را نيز همراهی و انجام داد تا الان با خیالی آسوده به کار صورت گرفته افتخار کنیم که جا دارد، خالصانه از ایشان تشکر کنم.

تهیه کننده فیلم کوتاه جاده بی انتها در پاسخ به سوال اینکه پس از تقدیر و تشکر از عوامل از کسی یا چیزی ...دلگیر و گلایه مند هم هستید اینگونه پاسخ داد: البته شاید نشود گفت دلگیری یا گلایه ولی بعضی از چیزها در کارها باعث توقع می شود که شاید در آینده با تداوم کار در این زمینه همانند کارهای اقتصادی پوستمان کلفت تر شود و این ها را جزو حمایت حساب کنیم، انتظار می رفت با توجه به اینکه فعالیت های سینمایی خصوصا کارهای فیلم کوتاه اقتصادی نیست و تنها فعالیت از سر عشق است، دولتی ها بیشتر رعایت و کمک کنند، که متاسفانه بعضی از همکاران دولتی حمايت که نمی کنند به خودشان زحمت نمی دهند، روحیه افراد درگیر را با یک تشکر خشک و خالی بالا ببرند.

از کاظمی سوال کردم اسپانسری و حمایت از هنرمندان دغدغه من مجموعه یزدفردا بوده و بارها تلاش کردیم تا ببینیم چرا کمتر افراد دغدغه مندی که در اقتصاد استان فعالند و در بسیاری از امور اجتماعی همراهی می کنند ولی در زمینه تولیدات هنری و همچنین فعالیت های هنری حاضر نیستند قدم بگذارند، آیا شما که تجربه کردید به موضوعی که بتواند پاسخ ما در این رابطه باشد. می توانید بگویید و حداقل ما را راهنمایی کنید، کاظمی مثل اینکه دنبال بهانه برای مطرح کردن بگردد، پاسخ داد: بله. دقیقا به اصل موضوع پرداختید. من به عنوان سرمایه گذار در امور فرهنگی گلايه دارم. گلایه ای که شاید نقدی بر خود و دوستانم در فعالیت های هنری باشد.

آنچه من تجربه كردم هنرمندان يزد بسيار بسيار بسيار نسبت به خارج از گروه های خودشون يا افرادی که خارج از‌فعالیت های هنری هستند و می خواهند در این زمینه هم تلاش کنند، گارد می گیرند و بعضا کارشکنی می کنند. متاسفانه هنرمندان در مقابل اسپانسرها و تهیه کننده های بخش خصوصی گارد می گیرند. من و خيلی ها مثل من كه مديريت اقتصادی را بلدند و تجربه کرده اند دغدغه کمک به فعالیت های هنر مندان را داشته و دارند، گاهى می بينيم مسائل خيلی پيش پا افتاده روزمره، نياز های شديد دوستان هنرمند با سابقه در استانم یزد است و اين شديدا برای امثال من زجرآور است که چرا كه ميبينیم در سطح دنيا، هنرمندان در بهتری شرايط رفاهى زندگی ميكنند و در استان من اینگونه نیست.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه زمانی که فردی اقتصادی برای کمک می آید. نمی خواهد سرمایه اش را دور بریزد و تلاش خود را برای بهترین استفاده از سرمایه را انجام می دهد و البته مدیریت هم همانگونه که هنر علم است، علم است و تلاش خود را برای تولید با کیفیت می خواهد انجام دهد، اما از نگاه من فعال اقتصادی، هنر هم باید از افراد متخصص در تمام زمینه استفاده کند، نويسنده بايد فقط بنويسد، كارگردان بايد كارگردانى كند، بازيگر بايد بازی كند، نميشود نويسنده كارگردان، بازيگر، طراح صحنه هم باشد، كارهايی که اين چنينی تولید بشود، به نظرم كم كيفيت و نمی تواند مخاطب را جذب کند.

وی افزود: توليد، كار كم كيفيت به نوعی ظلم در حق هنر است، شايد با تلاش و استفاده از متخصصین هر رشته هم كار، كم كيفيت شود. آنموقع هم باید به دنبال نواقص دیگر گشت، تا كار خوب تولید شود.

کاظمی در ادامه این بحث ادامه داد: ما به دنبال تولید و ساخت مواردی که خود تحقيری در آن باشد نیستیم، خود تحقیری، چه براى آرمان های نظام حاكميتى، فرهنگى غنى ايرانى و چه در رابطه با مسائل روز هرگز نباید در این راه سرمایه گذاری کنیم. هر چند که اينچنين ساخته ها در فستيوال ها و جشنواره های خارجى جوايز خوبى به دست بیاورد اما نگاه شخصى من به ايجاد زير ساخت جهت استفاده و تزریق ثروت به قشر هنرمند شهرم هست آن هم در راستاى آرمان های انسانى و ارائه تصاوير واقعى از فرهنگ غنى ايرانى.

تهیه کننده جاده بی انتها در ادامه خاطر نشان کرد: ميدانیم در این راه هيچ نهاد و ارگانی كمک نخواهد كرد و هيچ انتظاری هم نداریم، اما از جامعه هنری شهرم این انتظار را دارم، بپذيرند برای رشد نياز به اعمال مدیریت در کارهاست، لذا صادقانه تر با کسانی که تلاش دارند مدیریت را در تولید کارهای هنری وارد کنند همراهی کنند، قطعا نتيجه های مثمرى در طول زمان به دست خواهد آمد.

کاظمی در ادامه افزود: من با اعتقاد راسخ روزی را می بینم كه ان شاء الله اين هنر با صنعتى شدن به شدت رشد خواهد كرد و يزد قطب صنعت فيلم سازی و هنر صحنه خواهد شد.

وی در رابطه با سوژه و داستان فیلم جاده بی انتها اظهار داشت: فيلم جاده بى انتها داستان بى آبى اين مرز و بوم هست و اميدوارم این فیلم بتواند آنچه نظر نويسنده و كارگردان هست را به مخاطب خود القا کند، و باعث شود آنچه از مانده اين ذخيره با ارزش هست را با دقت تر مديريت و مصرف كنيم.

کاظمی در پاسخ به این سوال که آیا آمادگی برای تهیه کنندگی فیلم دیگری را دارید و اگر مورد یا مواردی را دوستان هنرمند داشته باشند پشتیبانی می کنید، اظهار داشت: اگر صادقانه فيلم نامه يا نمايشنامه ای كه فرهنگ غنى شهر و كشورم را به تصوير بكشد يا دغدغه های سازنده و واقعى روزمره شهر و كشور و مردمم را به تصوير بكشد، پيشنهاد شود، قطعا آماده و هر كمكى در جهت ساختش لازم باشد، انجام دهیم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا