مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه توسعه فیبر نوری به یکی از اساسی‌ترین راه‌های دسترسی به اینترنت پرسرعت تبدیل شده، اظهار داشت: شرکت مخابرات ایران به منظور توسعه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری و تحقق برنامه های اعلام شده حوزه ICT با حمایت وزارت ارتباطات می تواند ظرفیت سازی اعلام شده در این بخش را محقق سازد.

به گزارش یزدفردا به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران: محمدرضا بیدخام با اشاره به اینکه فیبرنوری یکی از پایدارترین زیرساخت‌های ارائه خدمات ارتباطی و مخابراتی به ویژه اینترنت با کیفیت و پرسرعت است، افزود: ارائه خدمات نوین بر بستر فیبر نوری، همواره روشی مطمئن و پایدار برای حوزه‌های ارتباطی به شمار می‌رود و در برخی کشور‌ها چندین دهه است که استفاده می‌شود و ارتباط بر این بستر به عنوان یک شبکه با ظرفیت بالا و امن در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه فیبرنوری یکی از پایدارترین راه‌های ارائه‌ی اینترنت با کیفیت و پرسرعت است گفت: فیبر نوری به‌دلیل امکان ارائه سرویسی پرسرعت و باثبات همواره روشی مطمئن برای اتصال به‌شمار می‌رفته و در برخی کشورهای پیشرو چندین دهه است همچنان ارتباط از این طریق به‌عنوان یک سرویس در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران گفت: با توسعه فیبرنوری در کشور، وضعیت سرعت و کیفیت اینترنت بهبود پیدا خواهد کرد و این امر با توجه و حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محقق خواهد شد.

بیدخام یکی از موانع توسعه فیبر نوری در کشور را عدم تغییرتعرفه ها در سالیان گذشته و منطقی نبودن آنها متناسب با نرخ تورم در کشور، دانست و اظهارداشت: درآمد شرکت مخابرات کفاف هزینه های شبکه را در بخش های نگهداری و توسعه نمی دهد. از سویی رشد هزینه های شرکت در بخش های مختلف (حقوق و دستمزد کارکنان، تامین فیبر و تجهیزات شبکه متاثر از افزایش نرخ ارز و صدور مجوزهای حفاری توسط شهرداریها و وزارت راه و شهر سازی ) سرمایه گذاری متناسب با نیاز شبکه را فراهم نمی کند.

وی عدم برخورداری شرکت مخابرات ایران از حمایت دولت و نهاد حاکمیتی در سالهای اخیر را نیز از موضوعات مهم و قابل توجه در بخش فیبر نوری دانست و گفت: کاهش سهم هزینه سرویس های مخابراتی در سبد خانوار ناشی از شرایط اقتصادی کشور، عامل اصلی در کاهش تمایل مشترکان به دریافت سرویس بر بستر فیبر نوری و نارضایتی از بالا بودن قیمت تمام شده هزینه های اجرای فیبر داخل ساختمان ها و تهیه مودم سمت مشترک است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران با تشریح عدم جذابیت لازم برای ارائه سرویس فیبرنوری برای تمام اپراتورهای خصوصی بازار ارتباطات کشور افزود: عدم وجود نقدینگی کافی جهت خرید تجهیزات جدید برای جایگزینی تجهیزات قدیمی و توسعه و جایگزینی شبکه فیبر به جای شبکه مسی موجود و همچنین پرداخت بدهی های تامین کنندگان تجهیزات و خدمات و پیمانکاران اجرایی، یکی از چالش های مهم در توسعه فیبرنوری است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا