رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

نگارنده این سطور معتقد است چون مشکلات اقتصادی گریبانگیر بسیاری از شهروندان گردیده و بیش از 60درصد جمعیت کشور نیازمند دریافت بسته حمایتی می‌باشند و سازمان هدفمندی یارانه‌ها با صدور اطلاعیه‌ای شصت میلیون نفر مردم این سرزمین را واجد شرایط دانسته آن هم تا مبلغی ناچیز در اختیار آنان بگذارد ظاهراً امیدی به بهبود اوضاع بویژه در این چند ماه وجود ندارد و به نظر می‌رسد تعدادی از آن افراد که تاکنون به عنوان کاندیدا آمادگی خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام نموده‌اند نمی‌توانند آن‌گونه که شایسته است آرای مردم را به دست آورند و بسیاری از فعالان سیاسی حضور نظامیان در قدرت را نیز سبب حل مشکلات و پیچیدگی‌های کشور نمی‌دانند. ضمناً یکدست شدن مجلس و دولت هم سبب حل مسائل جاری و بحران‌های کشور نخواهد بود، عده‌ای از آگاهان و فعالان سیاسی بر این باورند که انتخابات چند ماه آینده همانند انتخابات مجلس یازدهم با رأی حداقلی برگزار می‌گردد و معمولاً آن‌گونه که باید و شاید مردم انگیزه‌ای برای حضور گسترده پای صندوق‌های رأی ندارند.

بنابراین وظیفه دلسوزان و آگاهان و دوستداران نظام است که در این زمینه طرحی نو ارائه نمایند تا بحران معیشتی حل گردد، آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، طلاق، گرانی و تورم کمرشکن، افزایش بی‌رویه و سرسام‌آور و غیرقابل تحمل بسیاری از اقلام مورد نیاز و مایحتاج زندگی نگرانی‌های عموم مردم در مورد زمان استفاده از واکسن کرونا، گرفتاری بسیاری از بیماران به علت کمبود داروی مورد نیاز، فسادهای اقتصادی، تبعیضات و اختلافات فاحش طبقاتی کاهش یابد، مشکلات کمرشکن زندگی از بین برود و این امر به یقین با یکدست شدن مجلس و دولت نه تنها حل و فصل نخواهد شد بلکه جو ایجاد شده در جامعه آن را افزون خواهد کرد. خداوند کریم آن‌گاه مردم را به عبادت خویش فرامی‌خواند که می‌فرماید: «خدایی را اطاعت کنید که به شما طعام داد و شما را در امنیت قرار داد». (آیه 3و4 سوره قریش)

پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) از پروردگار یکتا مسألت می‌نماید: «خدایا! به نان ما برکت ده و میان ما و آن جدایی مینداز که اگر نان نبود نه می‌توانستیم روزه بگیریم، نه نماز بخوانیم و نه دیگر واجبات پروردگار خویش را به جا آوریم»(1)

مولای متقیان حضرت علی‌بن ابی‌طالب(ع) در فرمان همیشه جاوید خویش به مالک‌اشتر می‌فرماید مردم دو دسته‌اند یا برادر دینی تو هستند و یا هم‌نوع تو می‌باشند و مکرر در آن فرمان به امر سامان دادن زندگی و وضع معیشت «مردم» توصیه نموده‌ و فرموده‌اند: «…اگر روزی مردم جامعه درباره تو گمان ظلم و تعدی نمودند (چه این بدگمانی به درجه اتهام برسد و چه فقط حالت بدگمانی محض بوده باشد) عذر خود را از موضوع یا رفتاری که موجب بدگمانی مردم شده است آشکار کن و با آشکار کردن حق و واقع، گمان‌های ناشایست آنان را درباره خود منتفی کن زیرا این اعتذار نیاز ترا و کشف حقیقت ریاضتی است برای نفس تو و لطف و مهربانی است به مردم جامعه و این اعتذار نیاز تو را (که مرتفع ساختن سوء‌ظن یا اتهام مردم درباره تو است) برطرف می‌سازد و مردم را هم بر مبنای حق استوار می‌نماید…»(2)

مناسب می‌داند بخش‌هایی از پیام نوروزی 1400 حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی جهت اطلاع خوانندگان آیینه یزد درج گردد. «…همه کنشگران سیاسی، چه آنهایی که در قدرت هستند، چه آنهایی که در قدرت نیستند، چه آنهایی که دارای قدرت و اختیارات فراوان هستند و مسئولیت ندارند یا احساس مسئولیت نمی‌کنند همه باید از این ملت عذرخواهی کنند. ترجیح می‌دهم به جای تبریک به مردم، به خاطر رنج‌ها و ملال‌هایی که داشته‌اند، اظهار همدردی و همراهی ‌کنم‌. همه باید از ملت عذرخواهی کنند. من از کاستی‌ها و کمبودهایی که در کارم بوده، صمیمانه از مردم ایران عذرخواهی می‌کنم. عذرخواهی واقعی کسانی که در قدرت هستند، اصلاح سیاست‌ها، رویکردها و روش‌هاست. از یاد نبریم که هزینه اصلی را ملت ما پرداخت و بخصوص طبقات محروم جامعه و با کمال تأسف آنگونه که شایسته آنان بود بهره مناسب را دریافت نکردند… نماد مهم اعمال حق شهروندی برای همه افراد از هر آیین، طبقه و قومی، یک انتخابات آزاد و فراگیر است. مسلمانان با آغاز قرن جدید یک هجرت روحی و اساسی از خودشان نشان بدهند؛ هجرت از خشونت، از نارواداری، از سرکوب، از تحقیر انسان! هجرت به اسلام رحمانی که حقیقت دین خداست. اسلام رحمانی همین است که اخیراً در رفتار و گفتار مرجع بزرگ عالم اسلام و تشیع، حضرت آیت‌ا… العظمی آقای سیستانی در دیدار با مرجع بزرگ آیین دیگر الهی یعنی جناب پاپ فرانسیس دیدیم…»(3)

پیرامون عدم تحقق بعضی از وعده‌های حجت‌الاسلام حسن روحانی دومین مقام کشور و رئیس قوه مجریه متذکر می‌گردد که پیش از انتخاب شدن طی سخنان و مناظرات انتخاباتی به مردم وعده‌هایی می‌داد و از جمله مکرر اشاره می‌کرد، در صورت انتخاب شدن موضوع «حصر» را حل خواهد کرد در حالی که در پایان عمر دولت از وعده‌های تحقق نیافته مسأله «حصر» است گرچه عده‌ای از علماء، نویسندگان، احزاب و گروه‌ها درخواست رفع حصر نموده و اخیراً حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در دیدار با دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با یادآوری نکاتی از جمله می‌گوید: «…یاد آقای کروبی را گرامی می‌داریم، ان‌شاء‌الله با حاکم شدن خرد جمعی در تصمیمات، مسأله حصر خاتمه یابد و بتوانیم ایشان و سایر محصورین به‌خصوص آقای مهندس موسوی و خانم دکتر زهرا رهنورد را از نزدیک ببینیم… واقعیت این است که امروز وضع معیشت مردم در دوره بسیار سختی است البته هنوز به فقر نسلی برنخورده و به فقر فرهنگی هم نرسیده‌ایم… وضع موجود به شدت به نارضایتی اجتماعی می‌انجامد و بحران‌های اجتماعی از جمله طلاق و اعتیاد را در پی می‌آورد. به نظر من واقعاً حکومت یکدست افراطی برای کشور خطرناک است…»(4)

در نهایت بعد از گذشت چندین سال و در پایان دولت دوازدهم آزادی محصورین نیز همانند بعضی از وعده‌های دکتر حسن روحانی عملی نگردید، اگر بعد از اتمام دوران عمر دولت دوازدهم در محفل و مجلسی در ایران یا خارج از کشور از ایشان پرسیده شود در دوران حکومت تدبیر و امید رسانه‌های مکتوب و فضاهای مجازی می‌توانستند عکس و خبر تمام سیاستمداران دنیا از جمله کودتاچیان، استثمارگران، دیکتاتورها و… را چاپ و منتشر نمایند اما چرا از چاپ عکس شخصیتی چون حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی خودداری می‌کردند و بعضی از روزنامه‌ها و مجلات به جای درج نام «سید محمد خاتمی» عبارت رئیس دولت اصلاحات می‌نوشتند، چه جوابی خواهد داد؟

اسلام‌شناس معاصر استاد محمدرضا حکیمی در کتاب ارزشمند الحیاه جلد ششم درباره رعایت عدل و انصاف و جامعه‌ای که فقر در آن وجود دارد می‌نویسد: «…اگر عدل در اجتماعی عملاً جریان پیدا کند، مردم آن اجتماع بی‌نیاز می‌شوند. پس بی‌نیازی مردم و از بیخ برکندن ریشه‌های ناداری و ناکامی، دلیلی بر وجود عدل است، و نبودن آن دلیلی بر وجود ظلم. بدینگونه با اجرای عدالت فقیر و تیره‌روزی در میان مردم دیده نخواهد شد و هزینه‌مندی بدون هزینه نخواهد ماند… و هنگامی که رجال دین و علمای اسلام برای تحقق بخشیدن به اجرای همه‌جانبه عدالت کاری نکنند و آن را در اجتماع رواج ندهند، مردمان بویژه نوجوانان، برای سیراب کردن تشنگی خویش در طلب عدل و برانداختن ظلم، به دیگر مکتب‌ها توجه می‌یابند، و به جهت‌گیری‌های الحادی دچار می‌گردند؛ و شبهه‌های شبهه‌افکنان در بنیان اعتقادات جوانان جان می‌گیرند، و این کیفیتی است که در نیمه اخیر قرن گذشته شاهد آن بوده‌ایم. عدل زیبا و شیرین و گواراست، و زندگی اسلامی را زینت می‌بخشد (العدل زینه الإیمان)، و بر پیکر حاکمیت اسلامی جامه پاکیزه و سفیدِ زیبایی و آبرومندی می‌پوشاند (العدل جمال الولاه). و ظلم از هر جهت مخالف با آن است، و سیما و شهرت اسلام را زشت جلوه‌گر می‌سازد، و سبب دوری گزیدن اشخاص از دین حق و توجه پیدا کردن به مکتب‌های گمراه و گمراه‌کننده دیگر می‌شود…»(5)

آیت‌ا… سید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو فقهای شورای نگهبان گفته است: «…دشمنان امید داشته و دارند که با فشارهای حداکثری اقتصادی به نظام اسلامی آسیب برسانند… این‌گونه فشارهای حداکثری اقتصادی بی‌سابقه نیست کفار قریش در دوره بعثت پیامبر(ص) با حصر اقتصادی شِعب ابی‌طالب می‌خواستند نهضت جهانگیر پیامبر(ص) را زمین‌گیر کرده و نظام نبوی مدینه را دچار چالش کنند… انتخابات هم در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی سرنوشت‌ساز است و هر رأی که به صندوق انداخته شود رأی «آری» مجدد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است…»(6)

اینک پرسشی مطرح است که بعد از پایان جنگ تحمیلی و دوره 8سال دفاع مقدس بویژه در دهه‌های اخیر کدام‌یک از روسای جمهور و وزیران، استانداران، کارگزاران، اعضای مجلس خبرگان، روسای قوا، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و اکثر مقامات همراه با مردم فشارهای اقتصادی را تحمل کرده‌اند، یا در صف خرید مرغ، دارو، گوشت، تخم‌مرغ، مواد خوراکی و بطورکلی مایحتاج زندگی ایستاده‌اند؟ در شِعب ابی‌طالب پیامبر گرامی اسلام(ص) و حضرت علی‌بن ابی‌طالب(ع) و یاران وفادار حضرت محمد مصطفی(ص) همراه دیگر مسلمانان با سختی و مشقت طاقت‌فرسا در کنار هم بودند. ضمناً آیا زمینه‌ای آماده شده است که نمایندگان تمام گروه‌ها، احزاب و انجمن‌های شناسنامه‌دار حاضر در جامعه که به عنوان کاندیدا خواهان ثبت‌نام و شرکت در انتخابات هستند بتوانند خود را به مردم عرضه و معرفی کنند و در نهایت آیا زمینه‌هایی آماده شده است تا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری خرداد 1400 همانند مجلس یازدهم در تاریخ کشور ثبت و ضبط نگردد؟

آیا وقت آن نرسیده است که مسئولان و کارگزاران و نمایندگان و هریک از مقاماتی که در رده‌های مختلف به وظیفه اسلامی و قانونی خود عمل نکرده و یا در برابر کوتاهی دیگران و یا عدم نظارت‌ها به هر دلیل سکوت اختیار کرده و یا به وضع موجود رضایت داده‌اند بنابه فرمایش مظهر عدالت مولای متقیان حضرت علی(ع) به مالک‌اشتر از عموم مردم ایران از هر قوم و نژاد و مذهب و طایفه عذرخواهی کنند؟ به امید آن روز.

رضا سلطان زاده – مدیر مسئول

پی‌نوشتها:
1- «الحیاه»، محمدرضا حکیمی، محمد حکیمی، علی حکیمی، ترجمه احمد آرام، جلد ششم، صفحه 195
2- «حکمت اصول سیاسی اسلام»، صفحه 260
3- جماران، 28/12/1399
4- همان، 27/1/1400
5- «الحیاه»، محمدرضا حکیمی، محمد حکیمی، علی حکیمی، ترجمه احمد آرام، جلد ششم، صفحه 504 و 522
6- ایرنا، 3/1/1400

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/nmBD1
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا