برای اولین بار در کشور پروتز مفصل حیوانات در یزد تولید شد.

یزدفردا؛ امروزه سگ‌ها در اعمال مختلفی همچون امداد و نجات مصدومان، جستجو زیر آوار، جستجوی کوهستان و… در خدمت ارگان‌هایی همچون پلیس، هلال احمر، آتش‌نشانی و… هستند که در این ارگان‌ها از سگ‌های نژادهای بزرگ جثه مثل ژرمن شفرد استفاده شده است.

یکی از مهمترین مشکلاتی که سگ‌های بزرگ جثه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکل در مفصل لگن است که به دلیل درد و آسیب بسیار زیاد حیوان در این مفصل کاربردی، توسط دامپزشک مورد اتونازی یا مرگ آسان قرار می‌گیرند.

با توجه به هزینه‌هایی که این حیوان برای آموزش و نگهداری برای ارگان‌های مربوطه دارند، در صورت ایجاد این آسیب و از دست رفتن حیوان هزینه‌های انجام شده عملاً به ضرر سازمان مربوطه تمام می‌شود.

جراحی تعویض مفصل لگن حیوانات در تعداد کمی از مراکز جراحی بسیار پیشرفته دامپزشکی دنیا با استفاده از پروتزهای مخصوص و ابزار پیشرفته در حال حاضر در حال انجام است تا این هزینه را برای ارگان‌هایی که از سگ‌ها برای خدمات خود استفاده می‌کنند کاهش دهد. در این جراحی با کارگذاری پروتزهای پیشرفته به جای مفصل آسیب دیده و دردناک، علاوه بر از بین رفتن درد، حیوان توانایی انجام فعالیت‌های سابق را به دست می‌آورد. شرکت‌های Biomedtrix و Kyon دو شرکت آمریکایی و سوئیسی هستند که در دنیا پروتزهای تعویض مفصل حیوانات را تولید کرده و برای استفاده در جراحی تعویض مفصل لگن در اختیار دامپزشکان در سراسر دنیا قرار می‌دهند.

امید چاشنی گیر (جراح دامپزشک) گفت: بعد از چندین سال تحقیق شبانه روزی با کمک همکارم مهرداد بادکوبه هزاوه موفق به ساخت این پروتزها در کشور عزیزمان شدیم و امیدواریم بتوانیم با افزایش طول عمر این حیوانات بتوانیم بار هزینه‌ای سازمان‌های فوق را کاهش دهیم.

وی افزود: این پروتز نه به صورت آزمایشگاهی که در عمل نیز برای اولین بار در ایران توسط من جراحی آن با موفقیت انجام شده است و حیوان تحت جراحی در سلامت کامل به سر می‌برد.

چاشنی گیر ادامه داد: پروتزهای ساخته شده از فناوری‌های Internal Bolt و Adjustable Head بهره می‌برند که جراحی را نسبت به پروتزهای موجود در بازار خارجی راحت‌تر، کم تهاجمی‌تر، دقیق‌تر و به شدت ارزان‌تر می‌کنند که در صورت تولید انبوه آن امکان می‌توان مانع از خروج ارز از کشور شود.

وی گفت: طراحی و روند کارگذاری این پروتزها به گونه‌ای است که در جراحی نسبت به مشابه خارجی آسیب کمتری به بافت‌های اطراف وارد می‌شود. به علت عدم نیاز به بسیاری از ابزار جراحی و سایزهای مختلف پروتز، این جراحی بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برتری دیگر این پروتزها قابلیت تنظیم دقیق طول گردن پروتز است که باعث می‌شود این پروتز مصنوعی به ساختار طبیعی مفصل بیشتر شباهت داشته باشد./ منبع مهر

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا