مدیر مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: طرح مالچ پاشی غیر نفتی در دو منطقه گود گوار بافق و دشت یزد_ اردکان به صورت پایلوت اجرا شده است.

یزدفردا: علی محمد طهماسبی بیرگانی مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: از سال ۱۳۴۶ طرح مالچ پاشی نفتی در کشور آغاز شده است که با توجه به آثار جانبی آن بر روی منابع طبیعی و محیط زیست، مالچ پاشی غیر نفتی در دستور کار و جایگزین شده است.

مدیرملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در سه سال گذشته دستورالعمل‌هایی برای بخش‌های حقیقی و حقوقی تهیه شده است که پنج محصول مالچ از مراحل آزمایشگاهی عبور کرده و در مرحله پایلوت قرار گرفته اند.

او بیان داشت: دو منطقه بحرانی گود گوار بافق و دشت یزد_اردکان در استان یزد از مناطقی هستند که طرح مالچ پاشی غیر نفتی در آن اجرا شده است.

طهماسبی افزود: این طرح‌ها با اجرای تفاهم نامه‌ای با دانشگاه یزد و مجریان آزمایشی و میدانی مالچ غیر نفتی در سطح یک تا پنج هکتار در این مناطق اجرا شده است.

او تصریح کرد: برای رسیدن به نتایج این طرح تا یکسال و نیم آینده باید منتظر ماند و پس از آن با تائید محیط زیست، گواهی پنج ساله به مجریان طرح داده می‌شود و دستگاه‌های اجرایی موظفند طبق اصول آن عمل کنند.

طهماسبی افزود: با انجام پدیده شناسی در کشور مناطق غبارخیز مشخص شده اند که بیش از ۳۴ میلیون هکتار از کشور در مناطق غبار خیز قرار گرفته اند.

او تصریح کرد:حدود چهار و سه دهم میلیون تن غبار سالانه از این مناطق تولید می‌شود.

طهماسبی همچنین گفت: در اطراف کشور نیز بیش از ۳۳۰ میلیون هکتار منطقه غبارخیز شناسایی شده است که سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون تن غبار از مناطق مختلف به کشور گسیل می‌شود.

مدیرملی مقابله با پدیده گردغبار سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: در دولت یازدهم از سال ۱۳۹۶ تاکنون بیش از ۳۷۰ میلیون یورو برای طرح‌های بیانزایی اعتبار تخصیص داده شده است.

او گفت: در این زمینه بیش از دو میلیون هکتار انواع عملیات‌های بیابان زایی اجرا و مدیریت شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا