فیس بوک برای مبارزه با رفتار بد برخی از کاربران، ارتشی از بات ها را در یک نسخه شبیه سازی شده از شبکه اجتماعی خود مستقر کرده است. این بات ها رفتار کاربران را بررسی کرده و فعالیت های ضد اجتماعی آنها را ردیابی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا، فیس بوک به عنوان بزرگترین شبکه اجتماعی جهان، بستر بی پایانی برای گفتگو، سرگرمی، اخبار و فیلم می باشد واوقات خوشی را برای بیش از 2.6 میلیارد نفر از کاربران خود در سراسر جهان فراهم نموده است. همچنین فیس بوک، فضایی برای فعالیت های مخرب، هجوم بات ها، کلاهبرداری و گفتگوهای نامناسب است.

مهندسان فیس بوک با طراحی اصول یادگیری ماشینی (Machine learning)، هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)، تئوری بازی (Game Theory) و سیستم های چند لایه (Multiagent Systems)، برنامه ای شبیه سازی شده (WES) از فیس بوک را ایجاد کرده اند. آن ها امیدوارند با این روش، رشد آزار و اذیت آنلاین و وقوع جرایم را در این شبکه اجتماعی اصلاح کنند.

باتهای برنامه شبیه سازی شده(WES) به منظور تعامل با یکدیگر، ارسال پیام، اظهار نظر در مورد پست ها و درخواستهای دوستی آموزش دیده اند ولی نمی توانند با کاربران واقعی ارتباط برقرار کنند.

مارک هارمن، پژوهشگر ارشد تحقیقات فیسبوک, رویکرد خود را در این طرح با مهندسین ترافیک که به دنبال ایجاد جاده های ایمن تر هستند، مقایسه کرد. به عنوان مثال، برای مهار سرعت، برنامه ریزان شهر می توانند علائم توقف بیشتری نصب کنند. اگر این علائم کافی نباشد می توانند دست انداز در جاده نصب نمایند. در فیس بوک نیز اقدامات متقابل می تواند شامل محدود کردن تعداد اظهارنظر در مورد پست ها یا به کارگیری گزینه واقعیت سنجی در مورد پست های شک برانگیز و مجرمانه باشد.

هارمن گفت: این پروژه در مراحل تحقیق است وهنوز هیچ تغییری در برنامه اصلی فیس بوک ایجاد نشده است. هرچند محققان میگویند به محض اینکه بات های اصلاح کننده، رفتارهای انسانی را با درجه بالایی از دقت و اعتبار تقلید کنند و این امر تایید شود، این اصلاحات معرفی خواهند شد.

حتی ممکن است دراین آزمایش یک اتفاق غیر منتظره رخ دهد زیرا در پروژه ای که در سال 2017 توسط فیس بوک رها شد، محققان به دنبال آموزش بات های چت در مورد نحوه مذاکره با یکدیگر بودند. در این آزمایش، محققان آزمایشگاه هوش مصنوعی فیسبوک دو بات چت را تنها گذاشتند تا میزان پیشرفت روند مذاکرات آنها را مشاهده کنند اما هنگامی که بازگشتند، از واقعه ای که اتفاق افتاده بود متعجب شدند. چت بات ها، آلیس و باب، از مسیر خارج شده و در واقع یک زبان جدید اختراع کرده بودند. پژوهشگران شاید با توجه به هشدار فیزیکدان برجسته، استفان هاوکینگ مبنی بر اینکه "سرماخوردگی هوش مصنوعی به خودی خود درمان می شود و دوباره خود را با سرعت روز افزون طراحی می کند" و "می تواند پایان نسل بشر را هجی کند"، به طور ناگهانی آزمایش را خاتمه دادند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا