دکتر یوسف رضا ادیب زاده

روزی که همراه دکتر بهادری رییس محترم مرکز وکلای قوه قضاییه در هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی درحال مذاکره در باب مفهوم وکالت و تفکیک آن از کسب و کار بودیم، پیامک سازمان امور مالیاتی به دستم رسید. وقتی پیامک را به ایشان نشان دادم گفتند: اگر برای حل مشکلات وکلا منتظر مدیرانی بمانی که بجای پرداختندبه اصول، درگیر حواشی می‌شوند و بجای دشمن، دوست را می‌زنند هرگز به نتیجه نخواهی رسید.

دکتر بهادری در ابتدای حضور در مرکز وکلای قوه قضاییه، به مدیران کانون وکلای مرکز پیشنهاد داد شما مشکلات مرتبط با مجموعه دولت را پیگیری نمایید ‌و مرکز متولی ارتباطات با قوه قضاییه باشد. با اینحال پس از هماهنگی جلسه دیدار با رییس محترم قوه قضاییه با چنان سر و صدایی مواجه شد که گویی ساعاتی پیش از دعوت اسامی مدعوین کانون را از خود رییس کانون دریافت نکرده بود!!

همین ماجرا در مرحله نصب گیت‌های تردد وکلا در مجتمع‌های قضایی تهران نیز تکرار شد و پس از نصب گیت‌هایی که با توافق مکتوب خود کانون، از سوی مرکز صورت گرفته بود شاهد اعتراض و اعلان‌های خلاف واقع بودیم.

دکتر بهادری آن روز در مجلس مثال زدند وقتی مدیران ما بجای پرداختن به حل مسأله به حواشی بپردازند، مانند آن است که پدر خانه بجای تأمین مخارج ضروری زندگی، معضل اصلی خود را همسانی رنگ لباس دو فرزندش قرارداده باشد و در ذهن اعضای خانواده اینگونه القا کند که مهم‌ترین مشکل یا نیاز شما این مسائل فرعی و درون خانوادگی و‌حاشیه‌ای است، نه تأمین مایحتاج ضروری زندگی.

ارسال پیامک از سوی سازمان مالیاتی تیر خلاصی بود که به نتیجه برسیم هرگز نمی‌توان روی چنین مدیران ‌و چنین رویه‌هایی برای حل مشکلات ده‌ها ساله نهاد وکالت حساب کرد و باید همانگونه که در روش حل مشکل موسسات حقوقی علی‌رغم تهدید از سوی برخی از خود آنان به روش مورد اعتماد خود حرکت کرده و به نتیجه رسیدیم، در سایر موضوعات نیز ورود کنیم.

ابتکار تشکیل جلسه با سازمان امور مالیاتی که در آن به درخواست مرکز از مدیران کانون نیز دعوت شده بود پیرو آن صورت گرفت و پس از آن نیز اقدامات متعددی به منظور جلوگیری‌ای از الزام تکالیف مالایطاق به وکلای محترم صورت گرفت. بعد دیدیم خبر دادند که ما با اداره مالیات مذاکره کردیم!! دیروز هم که آیین‌نامه تعرفه حق الوکاله منتشر شد باز همان ادعاهای واهی همیشگی.

از مدعیان دروغینی که بجای منافع صنف، به دنبال منافع شخصی و تشکیلاتی خود هستند رسما میخواهم در صورت صحت ادعاها اعلام کنند:

۱- در متن رای صادره در خصوص موسسات حقوقی نامه‌ای که منجر به صدور رای شده و همچنین متن رای هردو موجود است. آیا ایشان به مفاد این دو ملتزم هستند که ادعا می‌کنند نتیجه تلاش‌های چندین ساله ما بوده که ناگهانی نتیجه داد؟! یعنی ماده ۱۸۷ را دائمی میدانید و اسم مرکز را هم درست ادا میکنید؟! چه شد که در طول این چندین سال هربار در دیوان رای به ضرر شما صادر شده بود و چه شد که یکدفعه به دائمی بودن مرکز و امکان استناد به آن برای ممنوعیت ثبت موسسات حقوقی واقف شدید؟
 
۲- اگر نصب گیت‌های ورودی مجتمع‌ها کار شما بوده، چرا باید هزینه آن را به مرکز بپردازید؟! و چرا هنوز هم هزینه آن را نپرداختید و مانع از نصب گیتهای بعدی شده اید؟ چرا گیت‌های دو مجتمع بعدی که مطابق توافق مکتوب بنا بود کانون نصب کند پس از هشت ماه هنوز نصب نشده است؟

۳- اگر جلسه سازمان مالیاتی ابتکار شما بوده چرا در متن دعوتنامه سازمان نگاشته شده پیرو مکاتبه مرکز؟! ضمنا چرا رییس کانون در آن جلسه گفتند هر جلسه ای میخواهید برگزار کنید ایرادی ندارد و فقط بگذارید پس از اردیبهشت ماه؟!!

۴- اگر نوآوری‌های آیین نامه تعرفه نتیجه زحمات شماست، متن مکاتبات خود با قوه و متن مصوبه جلسات خود با معاونت حقوقی را منتشر کنید، البته اگر رویتان می‌شود پس از آن سرتان را جلوی وکلا بالا بگیرید! در گزارش سراسر کذب نماینده کانون مرکز در معاونت حقوقی مواردی به عنوان دستاوردهای آیین‌نامه قید شده، کدام یک در متن مکاتبات شما یا مصوبات جلسات معاونت حقوقی بوده است؟

بدنه وکلای کشور باید انتخاب کنند حل مشکلات نهاد وکالت برای آنها اصلی‌ترین موضوع است یا شعارزدگی و ژست‌گیری و توهم آفرینی.
اگر وکلا به دنبال ارتقای جایگاه و نقش و کرامت خود هستند مسیر آن از ارتباط دوستانه و سازنده با بخش‌های مختلف مردمی و حاکمیتی همچون اعلام حضور به موقع در بحران کرونا حاصل می‌شود و سرمایه اجتماعی ناشی از مشارکت اجتماعی مؤثر در حل مشکلات ملی و عمومی است که نظر مردم و حاکمیت را به سمت ایشان مثبت می‌کند نه موضع گیری در برابر هرگونه نظر و اقدام مردمی و حاکمیتی.

#قضائی

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا