رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

از نکات بسیار مهمی که به پیشرفت بیشتر شهر و استان کمک می‌کند هماهنگی مسئولان اجرایی هر شهر و استان با نمایندگان منتخب در مجلس شورای اسلامی است. هر فرد می‌تواند نظریات سیاسی و گروهی خود را داشته باشد اما به عنوان نمونه در استان یزد همراهی و همدلی درباره مسائلی که در جهت پیشبرد امور استان موثرتر است و به یقین مورد قبول و تأیید همگان خواهد بود، از جمله امر مهم آب‌رسانی به استان که اصل حیات مردم صبور و مومن یزدی در ادوار گذشته و حال می‌باشد، رسیدگی به وضعیت معادن و ذخایر و توجه به سلامت و تندرستی مردم با وجود شرکت‌ها و کارخانه‌ها و مراکز صنعتی متعدد در یزد، تدوین راهکارهایی که در کاهش بیکاری مؤثر ‌باشد.

نگارنده این سطور در 17 اسفند ماه 94 خطاب به دکتر حسن روحانی و حاضران در یزد اعلام نمود ملت ایران ثابت کرده است عهد و عقد اخوتی با کسی نبسته است پاسخ آری یا نه خود را نه در تجمع‌ها و گردهمایی‌ها و با صرف هزینه‌های گزاف که در پای صندوق‌های رای می‌دهد. در شماره‌های گذشته در این ستون مطالبی درباره احراز و یا ردصلاحیت‌ کاندیداها و نمایندگان مجلس و نظرات تعدادی از مسئولان، فعالان سیاسی و انجمن‌ها و گروه‌ها درج گردید.

در این شماره مناسب می‌داند محترمانه مواردی را به کاندیداها و نمایندگان منتخب مجلس یازدهم متذکر گردد و از این‌که در انتخابات ثبت‌نام و نظریات و افکار و خود را در معرض آرای مردم قرار داده تا در صورت انتخاب به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بنابه وظیفه در جهت رفاه و آسایش مردم و کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفع تبعیضات و اختلافات موجود طبقاتی در تصویب طرح‌ها و لوایح و نظارت بر امور کشور خدمت نمایند سپاسگزاری و نکاتی را یادآوری نماید.

بنابراین پیشنهاد می‌گردد برای چهار سال آینده با طرح و برنامه‌ و با نظرخواهی از کارشناسان زمینه‌هایی فراهم نمایند که در دور آینده عملکردشان مورد تأیید مردم قرار گیرد. ضمناً ترتیبی اتخاذ گردد تا با کمک دیگر نمایندگان و مسئولان، به «امر تحزب» بیشتر بها داده شود و اگر راه‌های دیگری کارساز می‌باشد اقدامات مناسب و مثمر ثمر صورت پذیرد آمار نتایج انتخابات نشان دهنده این است که در صورت افزایش آمار ثبت‌نام‌کنندگان به همان نسبت آرای مأخوذه افزایش نمی‌یابد. بارها شاهد بوده‌ایم هرگاه اعتماد و اطمینان مردم جلب گردد به طرق مختلف به اصطلاح به صندوق‌های رای هجوم می‌آورند و با یک خودکار معمولی نظر خود را ابراز می‌دارند.

بدان امید کاندیداهای محترمی که ثبت‌نام نموده و رای لازم را کسب ننموده‌اند خود را بازنده ندانند چون بنابه وظیفه‌ای که احساس می‌کردند یا با سفارش فرد یا افرادی که توصیه و پیشنهادشان را باور داشته‌اند ثبت‌نام نموده و اوقاتی را صرف و هزینه‌هایی را متحمل شده و در واقع ادای تکلیف کردند اما توجه و عنایت مسئولان ذی‌ربط در جهت بهاء دادن به تحزب یا فراهم نمودن زمینه‌های دیگر می‌طلبد تا مردم نیز بهتر بتوانند نماینده خود را از بین کاندیداهای معرفی شده انتخاب نمایند.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) در مورد داوطلبان ریاست جمهوری می‌گویند: «…مطلب دیگر اینکه پای صندوق‌ها که می‌روید این‌طور نباشد که با هم اختلاف پیدا بکنید. یک مسأله‌ای است که برای کشور است. هریک از اینها که ببرند، برای کشور لابد خدمت خواهند کرد. و اگر خدمت نکنند ملت هست و آنها را برکنار خواهد کرد. از این جهت به طور خصمانه با هم رفتار نکنید. برادر باشید با هم. اگر یکی رئیس‌جمهور شد، شما هم به او اعانت کنید. این‌طور نباشد که قبل از اینکه رئیس‌جمهور بشود بریزید به جان هم. فردا پای این صندوق‌ها بریزید به جان هم… خیلی در صدد این نباشید که برای خاطر اینکه یکی بیشتر می‌خواهد رأی ببرد یکی کمتر می‌خواهد رأی ببرد به هم بریزید و جنگ و نزاع باشد، و اسباب ناراحتی همه را فراهم کنید… بعد از اینکه رئیس‌جمهور یقین شد همه اعانت کنید، از او همه وارد بشوید، در کار اعانت کنید از او، کنار ننشینید، قهر نکنید و رشد خودتان را نشان بدهید به دنیا که شما رشید هستید و شما می‌توانید که یک مملکتی را باهم اداره بکنید…»(1)

از نکات بسیار مهمی که به پیشرفت بیشتر شهر و استان کمک می‌کند هماهنگی مسئولان اجرایی هر شهر و استان با نمایندگان منتخب در مجلس شورای اسلامی است. هر فرد می‌تواند نظریات سیاسی و گروهی خود را داشته باشد اما به عنوان نمونه در استان یزد همراهی و همدلی درباره مسائلی که در جهت پیشبرد امور استان موثرتر است و به یقین مورد قبول و تأیید همگان خواهد بود، از جمله امر مهم آب‌رسانی به استان که اصل حیات مردم صبور و مومن یزدی در ادوار گذشته و حال می‌باشد، رسیدگی به وضعیت معادن و ذخایر و توجه به سلامت و تندرستی مردم با وجود شرکت‌ها و کارخانه‌ها و مراکز صنعتی متعدد در یزد، تدوین راهکارهایی که در کاهش بیکاری مؤثر ‌باشد.

عنایت ویژه به موضوع هم‌وطنانی که از شهرها و استان‌ها به یزد مهاجرت نموده و اتباع دیگر کشورها که سال‌ها است در این دیار سکونت دارند. بررسی مشکلات امر کشاورزی ساکنان سخت‌کوش و قانع استان، نظارت بر امر مبارزه عملی با رانت‌خواری و فساد و زمین‌خواری و دلالی و واسطه‌گری و تلاش برای کاهش فقر، حضور فعال در مجلس به منظور قانون‌گذاری و نظارت لازم برابر با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دوری از افراد فرصت‌طلب و ناباب و سودجو و تشویق دیگران در امر رسیدگی به زندگی مردم عادی شهر که در اثر تحریم‌ها با مشکلات عدیده و کمرشکن روبرو می‌باشند.

حمایت از شفاف‌سازی در امور مختلف اجرایی و قضایی و قانونگذاری، تشویق مسئولان به منظور سر و سامان دادن به زندگی خانواده‌های زندانیان و حاشیه‌نشینان و زنان سرپرست خانوار و فرزندانی که از نعمت سرپرستی پدر یا مادر محروم می‌باشند و در یک کلام خدمت بی‌منّت به مردم و همگامی بیشتر با آنان. بدیهی است هریک از نمایندگان می‌توانند فکر و نظر و سلیقه و خط گروهی و سیاسی خود را داشته باشند اما اگر معترضانی با دست خالی و بدون سلاح خواسته‌های بحق خود را ولو با روشی که مورد تأیید آنها نیست عنوان می‌کنند آنها را محارب خطاب نکنند، هر جوانی که در جلسه‌ای اعتراضی کرد گرچه انتقادش نابجا باشد او را آمریکایی و یا آنان که احیاناً حاضر نشدند پرچم آمریکا را به آتش بکشند یا لگدمال کنند ستون پنجم خطاب نکنند، از بعضی امامان جمعه بخواهند جایگاه مقدس خطابه را با محکمه دادگاه اشتباه نگیرند و به جای قاضی درباره عده‌ای از افراد مورد اعتماد بسیاری از مردم حکم باغی و محارب صادر ننمایید و یا محصورین را سامری لقب ندهند و احیاناً حدود شصت درصد از واجدین شرایط شرکت در انتخابات شهر و دیارمان که در رای‌گیری شرکت نکرده‌اند به عنوان غیرمسلمان معرفی نکنند بلکه لازم است از این که به عنوان نمونه تعداد آرای باطله از جمع آرای بیش از پنجاه نفر از کاندیداهایی که حائز اکثریت نشده‌اند بیشتر می‌باشد این موضوع مهم مورد عنایت مسئولان قرار گیرد و علل و عوامل را ریشه‌یابی کنند و در نهایت در حد توان به خواسته‌های بحق مردم جامه عمل بپوشانند.

مولای متقیان حضرت علی‌بن ابی‌طالب علیه‌السّلام در فرمان مبارک و ماندگار و ارزشمند خود به مالک‌اشتر بیش از شصت‌بار به رعایت و رسیدگی به حال «مردم» و «رعیت» سفارش نموده و از جمله می‌فرمایند ای مالک: «…بدان، که والی را خویشاوندان و نزدیکان است و در ایشان خوی برتری‌جویی ‌و گردنکشی است و در معاملت‌ با مردم رعایت انصاف نکنند. ریشه ایشان را با قطع ‌موجبات آن صفات قطع کن. به هیچ‌یک از اطرافیان و خویشاوندانت زمینی را به‌ اقطاع مده، مبادا به سبب نزدیکی به تو، پیمانی بندند که صاحبان زمین‌های‌ مجاورشان را در سهمی که از آب دارند یا کاری که باید به اشتراک انجام دهند، زیان‌ برسانند و بخواهند بار زحمت‌ خود بر دوش آنان نهند. پس لذت و گوارایی، نصیب‌ ایشان شود و ننگ آن در دنیا و آخرت بهره تو گردد. اجرای حق را درباره هر که باشد، چه خویشاوند و چه بیگانه، لازم بدار و در این کار شکیبایی به خرج ده که خداوند پاداش شکیبایی تو را خواهد داد. هرچند، در اجرای عدالت، خویشاوندان و نزدیکان‌ تو را زیان رسد. پس چشم به عاقبت دار، هرچند، تحمل آن بر تو سنگین آید که‌ عاقبتی نیک و پسندیده است. اگر رعیت‌ بر تو به ستمگری گمان برد، عذر خود را به آشکارا با آنان در میان نه و با این کار از بدگمانیشان بکاه، که چون چنین کنی، خود را به عدالت پروده‌ای و با رعیت مدارا نموده‌ای…»

اسلام‌شناسان و بزرگان دین به ما آموخته‌اند در اسلام باید حتی آزادی مخالفان را تا علیه حکومت اقدامی برخلاف قانون انجام نداده‌اند به رسمیت شناخت، در آن هنگام که «طلحه و زبیر به مکه می‌رفتند امیرمومنان(ع) می‌دانست که رفتن طلحه و زبیر برای آمدن به جنگ است اما آنها را از این آزادی محروم نکرد، حضرت علی(ع) آزادی را از مخالفان خود آن هم برای مخالفت با خلافت حق سلب نکرد و تا هنگامی که آنان دست به سلاح نبردند به رویارویی با آنان نپرداخت…»(2)

با آرزوی موفقیت برای تمام نمایندگانی که در این دوره به مجلس راه نیافتند و تبریک و تهنیت به یکایک نمایندگان منتخب دوره یازدهم امید است به خواست پروردگار یکتا توفیق خدمتگزاری به مردم این مرز و بوم را داشته باشند و عملاً ثابت کنند همه ایرانیان بویژه همشهریان خود را اعم از چپ و راست و انقلابی و اصولگرا و اصلاح‌طلب و اعتدالگرا با هر قومیت و دین و مذهب رسمی کشور بدون کنگاش و بررسی که به کدام یک از کاندیداها رای داده و پای چه علمی سینه زده‌اند یکسان می‌شمارند و همگان را در آفرینش همانند خود می‌دانند. نکته آخر این که نماینده نباید در امور اجرایی دخالت داشته باشد اما نمایندگان مجلس براساس اصل 76 قانون اساسی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارند و برابر با اصل 84 قانون اساسی هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید.

بنابراین پیشنهاد می‌گردد در فرصت چند ماهه که به افتتاح مجلس یازدهم باقی‌مانده است نمایندگان منتخب درباره عملکرد مدیران شاغل در منطقه و شهر و دیاری که به عنوان نماینده آن محل به مجلس راه یافتند تحقیق نمایند و رفتار و کردارشان را مورد مطالعه و مداقه قرار دهند و اگر دیدند مدیری با معرفی و لابی‌گری چند نفر به سمتی منصوب شده و در دوران مدیریت خود نشان داده قداست جایگاه و مسندی را که اشغال کرده حفظ نمی‌نماید یا توهم توطئه علیه خود دارد و احیاناً به افرادی که آنها را مانع خودسری‌هایش می‌بیند به راحتی آب خوردن تهمت می‌زند یا متکبرانه رفتار می‌نماید و در برکناری‌ها و انتصابات، با ارزش و اعتبار همکاران بازی یا گاه تخلف می‌کند و در برابر تخلف عده‌ای توان اجرای صحیح دستورالعمل‌ها و ضوابط ابلاغی از سوی وزارت متبوع خود را ندارد و از همه مهم‌تر در پاسخگویی به انتقادات و اعتراضات طفره می‌رود، شایسته است در این‌گونه موارد وظایف نظارتی خود را انجام دهند که این بررسی به صلاح عموم شهروندان خواهد بود. امید نسل امروز و جوان کشور تصمیم‌گیری و شجاعت برخورد با هرگونه تخلفی است که عامل ایجاد فساد و انحراف و اختلاس و ارتشا و زمینه‌ساز آشفتگی‌های اجتماعی است. باشد که منتخبین مردم چون مردم زندگی کنند و با نیت خدمت به خلق خدا کمر همت به کار و تلاش بربندند.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- صحیفه امام(ره)، جلد 12، صفحه 127 و 128
2- کتاب «آسیب‌شناسی دینی»، تالیف محمد اسفندیاری، صفحه 204

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/NChDM
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا