یزدفردا:شمارش معکوس برای اعطای جایزه نوبل شیمی امسال به پایان رسید و برندگان نهایی این ماراتن معرفی شدند.

 در ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه پیش از ظهر به وقت اروپای مرکزی، انستیتوی کارولینسکا در استکهلم نام برندگان امسال در رشته شیمی را اعلام کرد.

بر این اساس همانطور که پیش بینی شده بود، جان.بی گودایناف، استنلی ویتینگام و آکیرا یوشینو به طور مشترک به عنوان برندگان نهایی این جایزه  معرفی شدند؛ زیرا آنها در توسعه باتری‌های لیتیوم یونی کمک بسیاری کرده‌اند. جان بی.گودایناف دانشمند زمینه فیزیک حالت جامد اهل ایالات متحده آمریکا است. او در حال حاضر استاد مهندسی مکانیک و علم مواد در دانشگاه تگزاس در آستین است.

سال گذشته این جایزه به طور مشترک به فرانسیس آرنولد آمریکایی برای تکامل هدفمند آنزیم‌ها و نیز به طور مشترک به جرج اسمیت آمریکایی و گرگوری پی وینتر انگلیسی به دلیل نمایش فاژ پپتید‌ها و آنتی بادی‌ها تعلق گرفت.

جایزه نوبل پزشکی تا کنون ۱۰۹ مرتبه و به ۲۱۶ نفر اعطا شده که ۱۲ نفر آنان زنان دانشمند بوده‌اند. این جایزه فقط ۳۹ مرتبه به یک دانشمند به تنهایی تعلق گرفته، ۳۳ مرتبه همزمان به دو نفر و ۳۷ مرتبه همزمان به سه نفر داده شده است. اصول اعطای جایزه نوبل اجازه نمی‌دهند که یک جایزه به طور همزمان به بیش از سه نفر داده شود و از قبل هم مشخص نیست چه کسانی جوایز نوبل را دریافت خواهند کرد.

تا پایان این هفته روشن خواهد شد که برندگان نوبل ادبیات و صلح چه کسانی هستند. دوشنبه هفته آینده هم پس از اعلام نام برنده جایزه نوبل اقتصاد، هفته نوبل به پایان می‌رسد.

 
  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا