یزدفردا"جمعی از رؤسای شهرستان، کارشناسان ستادی، مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان در دوره آموزشی «آشنایی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی» روش‌های شناسایی و محافظت اصولی از این اسناد را فراگرفتند.

رضا محمودپور، مسئول مرکز اسناد و نسخ خطی کتابخانه مرکزی ارومیه به عنوان مدرس این دوره با اشاره به اینکه استان یزد از لحاظ فرهنگی بسیار غنی است، تصریح کردک این غنای فرهنگی، ناشی از پرباری و ریشه‌دار بودن فرهنگ اسلامی ایرانی مردم این دیار است.

وی افزود: یکتاپرستی یزدی‌ها در قبل از اسلام، استقبال از دین مبین اسلام، تشرف به مذهب تشیع و عشق سرپار آنان به امیرالمؤمنین و امام حسین(علیهما السلام)  از جمله عللی است که مردم این سامان را به فرهنگ و تمدن غنی اسلامی علاقه‌مند کرده و از دیرباز در حوزه‌های فرهنگی، پیشتاز بوده‌اند.

این کتابدار متخصص در حوزه اسناد خطی با بیان اینکه مرحوم حجت‌الاسلام سیدعلی محمد وزیری، با تأسیس کتابخانه و جمع‌آوری اسناد و کتاب‌های خطی، نقش کم‌نظیری در حفظ میراث باارزش پیشینیان ما داشته‌ است، افزود: نسخ خطی میراث مکتوب ما هستند و استان یزد نیز از این نظر بسیار غنی است و هنوز نیز منابع خطی بسیاری در دسترس مردم است که باید با فرهنگ‌سازی درست و فراهم‌کردن شرایط مطلوب برای نگهدای این اسناد، در راستای حفظ آنها قدم بردرایم.

وی همچنین خواستار ایجاد مرکز اسناد و نسخ خطی مجهز در کتابخانه مرکزی یزد شد و ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی این‌چنین مرکزی، بتوان سرمایه گرانقدار عالمان و فرهیختگان پیشین را حفظ و حراست کرد.

محمودپور در ادامه به بیان روش‌های شناخت کتب خطی، چاپ سنگی و چاپ سربی پرداخت و تفاوت‌ها و شباهت‌های این‌گونه اسناد را تشریح کرد.

استخراج اطلاعات کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی در نسخ خطی، روش‌های حفاظت و نگهداری اسناد باارزش خطی، بررسی آسیب‌های این حوزه، آشنایی با تجهیزات نگهداری نسخ خطی و توجه به اهدا و وقف این اسناد، از دیگر مباحثی بود که در این دوره آموزشی تبیین شد.

گفتنی است، دوره آموزشی «آشنایی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی» روز یکشنبه 24 شهریور در کتابخانه دکتر جوادی یزد برگزار شد.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا