استاندار یزد در دیدار با معاون آب و خاک و رئیس سازمان امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی ضمن حمایت از سیاست های این سازمان گفت: معتقدیم در صورت واگذاری برخی از اختیارات به استان ها، شاهد عملکرد مثبتی در این حوزه خواهیم بود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، "محمدعلی طالبی" استاندار یزد در دیدار با "علی مراد اکبری" معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و "علیرضا اورنگی" رييس سازمان امور اراضي وزارت جهاد کشاورزی ، که روز چهارشنبه 19 تیر ‌ماه در استانداری یزد برگزار شد، با اشاره به اولویت‌های حوزه کشاورزی استان، گفت: تعادل بخشی از موضوعات دارای اولویت در حوزه کشاوزی و آب استان می‌باشد.
طالبی همچنین اظهار داشت: با توجه به مورد تاکید بودن بحث تعادل بخشی در استان یزد، متاسفانه در استان‌های دیگر شاهد عدم توجه به این موضوع و استفاده از چاه‌ها و برداشت‌های غیر مجاز هستیم.
استاندار یزد با بیان این نکته که در بحث تعادل بخشی به همه استان‌ها نگاهی کلی می‌شود، ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوا و محیط اقلیمی استان نیازمند حفظ کشاورزی موجود هستیم تا بتوانیم تعادل لازم را در استان حفظ کنیم.
وی در ادامه صبحت‌های خود با تاکید بر لزوم توجه به سیاست های تعادل بخشی در حوزه آب و کشاورزی نسبت به نیازهای بیان شده استان، افزود: این سیاست گذاری در وزارتخانه‌ها به‌خصوص در وزارت نیرو رخ نداده است.
عالی‌ترین مقام اجرایی استان در این دیدار نسبت به نگرانی‌های استان به سیاست‌های آبی وزارت جهاد کشاورزی در مسیر انتقال آب به استان یزد، گفت: امروز شاهد واگذاری گلخانه‌های وسیعی در شرق اصفهان و در مجاورت خط لوله انتقال آب هستیم که موجب نگرانی شده و هیچ توجیهی در افکار عمومی ندارد.
وی تصریح کرد: در نامه‌های جداگانه به وزرای محترم کشور، کشاورزی ‌و نیرو نگرانی خود را از این موضوع اعلام ‌کردیم و توقع داریم تا در موضعی شفاف خیال ما و استان را نسبت به این امر راحت کنند.
طالبی همچنین در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به شایعات رایج در اصفهان پیرامون استفاده آب انتقالی در گلخانه‌های یزد که واقعیت ندارد و اتهامی بیش نیست، عنوان کرد: متاسفانه علیرغم درخواست‌های رسمی استان هیچگاه پیرامون این موضوع از سوی وزارت جهاد کشاوزری، ‌روشنگری صورت نگرفته و به‌صورت رسمی تائید یا تکذیب نشده و این نگرانی ما نسبت به اقدامات جهاد کشاورزی اصفهان برقرار مانده و افکار عمومی یزد را تحت تاثیر خود قرار داده است.
استاندار یزد هدایت و استفاده از قنوات را از دیگر اولویت‌های استان دانست و اظهار داشت: امروز با توجه به بیشتر شدن امید مردم به احیای قنوات و بهره برداری از آنها، این موضوع از جمله اولویت‌های استان است.
‌طالبی در پایان سخنان خود با حمایت از سیاست‌های سازمان امور اراضی در حوزه تغییر کاربری اراضی کشاورزی گفت: با توجه به حساسیت استان نسبت به موضوع حفظ اراضی و سابقه حمایتی خوب استان از این سیاست‌ها‌ در مسیر صیانت از بیت‌المال، واگذاری بعضی تصمیمات به استان می‌تواند عملکرد مثبتی ارائه دهد.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی نیز در این دیدار با تشریح شرایط وضعیت موجود سیستم نوین آبیاری در کشور، گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر توسعه روش های مدرن آبیاری در استان یزد رشد خوبی داشته است ولی تا شرایط مناسب فاصله دارد.
"‌علی مراد اکبری" در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکل بودجه قنوات، اظهار داشت: با همه مشکلات، امسال بودجه خوبی در جهت حما‌یت از بحث های آب و خاک استان لحاظ گردیده است.
اکبری همچنین در رابطه با نگرانی های استان در مورد گلخانه های شرق اصفهان افزود: نگاه کلی استفاده از آب انتقالی ‌به یزد نیست و با توجه به شرایط شرق اصفهان باید به‌دنبال تغییر الگوی شغلی در جهت بهره‌وری و تولید ثروت بیشتر با استفاده از محل سهیمه آب خودشان باشیم.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا