استاندار یزد یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی را تشکیل شوراهای اسلامی در شهرها و روستاهای کشور عنوان کرد و گفت: لازم است افراد فاقد بیمه اجتماعی روستایی و عشایری توسط دهیاران استان شناسایی شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، روز چهارشنبه ۱۹ تیرماه "محمدعلی طالبی" استاندار یزد در نشست ستاد راهبردی توسعه بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان و تجلیل از دهیاران برگزیده استان‌ که با حضور "اسدالله رازانی" رئیس هیئت مدیره صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان در سالن کوثر استانداری برگزار شد ضمن تبریک چهاردهم تیرماه روز شهرداری و دهیاری، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ‌نظام جمهوری اسلامی را تشکیل شوراهای اسلامی در شهرها و روستاها عنوان کرد و ادامه داد: با تشکیل این شوراها شاهد انسجام بهتر ‌خدمات به مردم به‌ویژه در روستاها هستیم و این نهال نوپا با این جوانی توانسته است اقدامات ارزنده‌ای را در شهرها و روستاها به همراه داشته باشد.
"‌محمدعلی طالبی" با اشاره به اینکه صندوق بیمه ‌اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کار بسیار بزرگی بود که مجلس و دولت برای این قشر انجام دادند، ا‌فزود: راه اندازی این بیمه توانست بخشی از مشکلات روستائیان، ‌کشاورزان و عشایر را کاهش دهد و ظرفیت حمایتی بسیار خوبی را برای این قشر فراهم آورده است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی به وضعیت بیمه شدگان روستایی و عشایری نگاه می‌کنیم مشمولیت افراد درحد انتظار لازم نیست و این در حالی است که تلاش‌های زیادی در این بخش صورت پذیرفته است.
عالی ترین مقام اجرایی استان گفت: مقرر شده بود در ابتدای برنامه و راه اندازی این صندوق ‌ظرف دو سال همه افراد از این ظرفیت قانونی استفاده کنند ولی اکنون بعد از گذشت چهارده سال این امر محقق نشده است.
طالبی با بیان اینکه چنین حمایتی که از سوی دولت در این موضوع می‌شود را کمتر در مباحث دیگر مشاهده می‌کنید، ‌ادامه داد: اینکه چرا هنوز افرادی هستند که از این ظرفیت استفاده نکرده اند جای سؤال دارد و شاید اطلاع رسانی مناسبی در استان در این خصوص انجام نگرفته و باید مکانیزمی برای جلب توجه مردم به این سمت داشته باشیم که کمتر به آن توجه شده است.
استاندار یزد با تاکید بر برنامه ریزی برای شناسایی خانواده‌های فاقد بیمه در روستاهای استان یزد، خاطرنشان کرد: با استفاده از سامانه‌های آماری موجود نسبت به انجام این کار اقدامات لازم صورت گیرد و ظرف مدت حداکثر یک ماه شناسایی کامل انجام شود.
طالبی در پایان سخنان خود دهیاران را مناسب ترین گزینه برای شناسایی افراد فاقد بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در روستاهای استان دانست و گفت: بخشداران و دهیاران نسبت به تحقق این مهم که‌ مطالبه جدی مدیریت ارشد استان است و در جهت تقویت روستاییان و روستاها موثر می باشد، توجیه شوند و اینکه هرگونه حمایت از دهیاران را منوط به انجام این کار بدانیم و اگر این مسئله محقق نشد ناشی از ضعف عملکرد بخشداران و دهیاران در انجام وظیفه‌شان است.


پوشش یک میلیون و ۱۱۰ هزار نفری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان


رئیس هیئت مدیره صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور با اشاره به اینکه ارائه خدمات به روستائیان نسبت به قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست، بیان کرد: یک میلیون و ۱۱۰ هزار نفر ‌در کشور زیر پوشش ‌صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌ روستاییان و عشایر قرار دارند که هر ماهه حق بیمه مختصری را می‌پردازند و ٧٠ درصد آن را دولت می‌پردازد.
"‌اسدالله رازانی" به چالش‌های این صندوق اشاره و تصریح کرد: عموم جامعه، مسئولان و مدیران این خدمات و صندوق را نمی‌شناسند اما طرح شناسایی افرادی که از این بیمه روستایی و عشایری استفاده نکردند و مطالبه جدی استاندار محترم از دهیاران در یزد بسیار ارزشمند است و با این کار امیدواریم شاهد رشد و جهشی در این استان در جهت بیمه کردن افراد فاقد بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر باشیم.‌
گفتنی است در پایان این مراسم از طرح های برگزیده دهیاری‌ها و دهیاران استان و کارگزاران بیمه روستایی با اهدای لوح تقدیر، تجلیل شد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا