استاندار یزد در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با بیان اینکه آموزش عمومی مردم اصلی ترین اصل در کاهش خسارت‌های ناشی از بحران است‌، گفت: بسیاری از خسارت‌هایی که در حوادثی چون سیل و زلزله متحمل می‌شویم ناشی از نداشتن آگاهی است.‌

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، روز دوشنبه ۱۷ تیرماه ۹۸، نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان به ریاست "محمدعلی طالبی" استاندار یزد و با حضور "محسن صادقیان" معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، "عباس حیدری" مدیرکل حوزه استاندار و اعضای این شورا در سالن زنده یاد حمیدیا ‌استانداری برگزار شد.

استاندار یزد در این نشست گفت: موضوع آموزش در حوزه مدیریت بحران باید در دستورکار دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد زیرا آموزش همگانی، پیشگیری و کاهش تلفات و خسارت های احتمالی در وقوع این حوادث را دوچندان می سازد.
"‌محمدعلی طالبی" ‌ادامه داد: در بسیاری مو‌اقع احساس می شود که نسبت به خیلی از موارد در هنگام وقوع حادثه آگاهی داریم که در واقع این چنین نیست، می‌توان با آموزش همگانی، برطرف کردن نقاط ضعف و توجه بیشتر به نقاط قوت، راه را برای عملکرد هر چه بهتر و قوی‌تر در امر مدیریت بحران هموار کرد و باید تهدیدها و فرصت‌ها را به خوبی شناخت و برای مقابله با تهدیدها و استفاده از فرصت‌ها آماده شد.
وی افزود: اگر برای رفع نقاط تهدید یا ضعف به اعتبارات و منابع مالی نیاز است و اکنون شرایط تخصیص آن مهیا نیست حداقل این است که در این زمینه شناسایی‌های لازم صورت گیرد تا زمانی که امکان پرداختن به این موضوعات وجود داشت ورود کرده و اینکه اگر دستگاهی به خاطر نبود اعتبارات و مسائل مالی در جهت شناسایی تهدیدات گام بر ندارد، پذیرفتنی نیست.
"طالبی" با تاکید بر بحث سامانه "سجاد" و اهتمام دستگاه‌ها و فرمانداری‌ها برای ورود اطلاعات خسارت‌های ناشی از سیل از ابتدای سال به" سامانه جامع امداد و بازسازی دولت"، ‌خاطرنشان کرد: سیل و بارندگی‌های ابتدای سال درس‌های بزرگی برای ما داشت و جدیت و پشتکار بسیار خوبی را از ناحیه دستگاه‌های مختلف شاهد بودیم.
عالی ترین مقام اجرایی استان به تلاش و جدیت همه دستگاه ‌ها برای رفع نقاط ضعف و تهدید در زمان‌های بحرانی استان اشاره کرد و گفت: در جریان سیل‌های ابتدای سال این همکاری و جدیت را از همه دستگاه‌ها مشاهده کردیم و باید در نظر داشته باشیم که حفظ این مسئله بسیار مهم است، نباید به مرور این مطالب فراموش شود و اگر روزی این بحران‌ها تکرار شد نباید غافلگیر شویم بلکه باید عملکرد بهتری از گذشته داشته باشیم.


ضرورت اقدام دستگاه‌های اجرایی استان نسبت به بیمه کردن اموال خود


استاندار یزد با اشاره به اینکه ‌ضروری است دستگاه‌های اجرایی در استان یزد نسبت به بیمه کردن اموال خود اقدام کنند، تصریح کرد: یکی از مواردی که باید مدنظر قرار گیرد این است که فرهنگ‌ سازی برای مردم انجام شود تا نسبت به بیمه کردن اموالشان اقدامات لازم را انجام دهند زیرا در زمان‌های ایجاد خسارت از دولت متوقع هستند که نسبت به پرداخت خسارتشان اقدام کند در صورتیکه می‌توانند آنها را از بیمه دریافت کنند.
وی به جایگاه مهم مدیریت بحران اشاره کرد و ادامه داد: مدیریت بحران استان محل آزمون و خطا نیست و فعالیتها و اقدامات این مدیریت می تواند اطمینان خاطر و آرامش فکری برای مردم به همراه داشته باشد.
رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان افزود: مدیریت بحران باید یک هوشمندی در برقرار تعامل با دستگاه‌های مختلف داشته باشد و سازوکاری که تا الان فراهم شده بر مبنای همکاری دستگاه‌های مختلف بوده و باید به شکلی کار کنیم که بتوانیم از ظرفیت تمامی دستگاه‌ها در مدیریت بحران استفاده کنیم.
"‌طالبی" خاطرنشان کرد: اینکه چگونه ظرفیت دستگاه‌های اجرایی در کنار یکدیگر قرار گیرد نیازمند یک مدیریت مناسب است که در مدیریت بحران باید به آن پرداخته شود و فعال کردن همه دستگاه‌ها در راستای وظایفی که برعهده دارند به یک نظارت احتیاج دارد که اگر ضعفی وجود داشت تذکر داده شود تا این مشکلات رفع و شاهد عملکرد بهتری در این خصوص باشیم.
استاندار یزد در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه پیش‌بینی و پیشگیری از حوادث باید در مدیریت بحران مورد توجه ویژه و خاص قرار گیرد، ‌گفت: در خصوص سیل اخیر قبل از اینکه دچار بحران شویم یک بسیج کامل را از دستگاه‌ها شاهد بودیم و این پیش‌بینی باید به یک جریان مستمر و پیشگیری از حوادث نیز به یک وظیفه اصلی در اداره کل مدیریت بحران استان تبدیل شود.
در این نشست "محمود شاکری شمسی" به عنوان مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد معرفی و با اهدای لوح تقدیر از خدمات و تلا‌شهای "هادی هادی ‌نسب" مدیرکل سابق تجلیل شد.
گفتنی است پیش از این با حکم "عبدالرضا رحمانی فضلی" وزیر کشور، ‌هادی نسب به عنوان فرماندار شهرستان اشکذر منصوب شده بود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا