یزدفردا :سابقه تبدیل زندان ها در ایران برای خود تاریخی دارد که به قرن ششم هجری برمی گردد و ابتکارش را به یزدی ها بایدنسبت داد شهر تاریخی یزد یکی از شهر هایی است که به علت محدودیت های که برای ساکنینش وجود داشته ،همبیشه تلاش شده از داشته های خود محافظت کنند و سعی در استفاده از امکانات موجود در آنجا شده است اگر زمانی می شنوید در این شهر تاریخی ساختمان های با قدمت های مختلف وجود دارد نه اینکه این ساختمانها از همان ابتدا با همین کاربری امروزیساخته شده باشند .

بلکه در هر زمانی تلاش شده است تا داشته های خود استفاده کرده و با اندکی تغییر  وبا تغییر کاربری از ان استفاده بهینه ببرند .

یکی از فضاهایی که در این شهر الگویی برای دیگر شهرها شده ،زندان اسکندر است که زمانی زندان و زمانی مدرسه علمیه و دانشگاه انسان سازی  و الان هم به عنوان لوگوی یزد برای گردشگران استفاده می شود که در آن عده زیادی با ایجاد غرفه های صنایع ستی ضمن معرفی به جهان گردان ، امرار معاش می کنند وهر روز به نوعی ا ان استفاده بهینه شده است .

http://yazdfarda.com/media/news_gal/ir3136-3.jpg

http://yazdfarda.com/media/news_gal/Untitled-1-17.jpg

زندان اسکندر درمحله فهادان  شهر یزد، یکی از قدیمی ترین زندان های تاریخی ایران است که می گویند در زمان حمله اسکندر به ایران ساخته شده و اسرای ایرانی در آن زندانی شده بودند اما این بنا را عارف معروف ضیاءالدین حسین رضی در سال ۶۳۱هجری تغییر کاربری داد و در سال ۷۰۵ه.ق پسرانش مجدالدین حسن و شرف‌الدین علی آن را تکمیل کردند تا به عنوان مدرسه علمیه ضیائیه مورد استفاده قرار گیرد.

موزه عبرت

موزه عبرت یا همان زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری ساختمانی در باغ ملی تهران استhttp://yazdfarda.com/media/news_gal/346614_965.jpg در زمان حکومت پهلوی این مکان زندان زنان و بعد زندان کمیته مشترک ضد خرابکاری نام گرفت و پس از انقلاب ۱۳۵۷ بازداشتگاه توحید نامیده شد و سرانجام در سال ۱۳۸۱ به موزه ای با عنوان عبرت تبدیل شد.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/IMG_0417.jpg

آویزان کردن از سقف، دستبند قپانی، آویزان کردن صلیبی، شوک الکتریکی، آپولو، سوزاندن نقاط حساس بدن با فندک و شعله شمع، قفس هیتردار، صندلی هیتر دار، باتوم برقی، شلاق با کابل برقی از متداولترین شکنجه‌های ماموران شکنجه کمیته بودند.

باغ موزه قصر

آغاز عملیات برای تغییر کاربری زندان قصر به سال ۸۴ بازمی‌گردد. در آن سال این زندان به شهرداری تهران واگذار شد تا اقدامات لازم برای تبدیل این مکان به باغ موزه قصر انجام شود.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/41e17672-cf0f-46b0-9bd2-ab0d64997148.jpg

در پی این اتفاق شرکت توسعه فضاهای فرهنگی وابسته به شهرداری تهران کار طراحی و اجرای این پروژه را بر عهده گرفت.http://yazdfarda.com/media/news_gal/50980393_115515499527405_4258309390760731609_n.jpg

جایی که پس از موزه عبرت، دومین زندانی است که به موزه تبدیل شده ولی از نظر وسعت و کاربری اصلا با آن قابل مقایسه نیست. http://yazdfarda.com/media/news_gal/tehranghadim_19.jpgقوام‌السلطنه، صارم‌الدوله، صولت‌الدوله، عبدالحسین تیمورتاش، بزرگ علوی وعلیمردان خان بختیاری و پنجاه و سه نفر ومحمد فرخی یزدی و همچنین دکتر تقی ارانی برخی از زندانیان معروف این زندان بوده اند.

زندان قزل قلعه

قزل‌ قلعه زندانی در تهران بود که در پایان دو دهه استفاده در سال ۱۳۵۰ تعطیل و در سال ۱۳۶۰ تخریب شد.

امروز در این مکان میدان میوه و تره‌بار و فروشگاه شهروند مشغول فعالیت بوده و در بزرگراه جلال آل‌احمد در محله امیرآباد واقع شده است.

این قلعه در زمان سلطنت قاجاریه برای انبار مهمات ساخته شده بود و تا زمان رضا شاه نیز انبار مهمات بود.


در زمان محمدرضا شاه ابتدا به عنوان انبار از آن استفاده شد و بعد از کودتای ۲۸ مرداد توسط تیمور بختیار برای نگهداری زندانیان سیاسی مورد استفاده قرار گرفت.

این زندان به مدت 10 سال (۱۳۵۲ ـ ۱۳۴۲) توسط استوار ساقی اداره می‌شد و زندانیان با اصطلاح دژ استوار ساقی از آن یاد می‌کردند.

از زندانیان مشهور این زندان آیت الله هاشمی رفسنجانی است که نام این زندان در خاطراتش نیز آمده است.

و آخرین جایی که قرار است از الگوی یزد و زندان اسکندر بهره ببرد زندان اوین تهران است

پیشنهاد شهرداری تهران برای تبدیل ندامتگاه اوین به پارک در قوه قضاییه بررسی شد و قرار است شهرداری بخشی از هزینه تبدیل زندان اوین به پارک را بپردازد تا مجموعه اوین به پارک عمومی تبدیل شود.http://yazdfarda.com/media/news_gal/index.jpg

شهرداری تهران در بهمن سال 91 نیز اعلام کرد بر اساس توافقی با قوه قضایی زندان اوین به باغ -موزه تبدیل خواهد شد اما این امر تاکنون محقق نشده است.

گفته می شود طرح تغییر کاربری اوین موانع قابل توجهی دارد. به طور مثال پیش از آنکه هر اقدامی صورت گیرد، باید برای انتقال زندانیان اوین راه حلی پیدا شود.

رییس سازمان زندان‌های ایران شمار زندانیان اوین در سال ۱۳۸۹ را حدود ۶ هزار نفر اعلام کرده بود.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/635670404995073970.jpg

بازداشتگاه اوین، معروف‌ترین زندان ایران است که اواخر دهه ۴۰ شمسی در زمینی بزرگ در شمال پایتخت ایران ساخته شد.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/635670405003673330.jpg

زمین اوین پیش از آن‌که زندان شود، به سیدضیاءالدین طباطبایی، نخست وزیر احمدشاه قاجار تعلق داشته است. اما این اولین زندانی نیست که تغییر کاربری می دهد.


 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا