رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان میبد با اشاره به اهمیت بیماری های قابل انتقال به انسان از طریق سگ سانان و مخاطرات آن ها از بیماری هاری به عنوان مهمترین این بیماری ها نام برد و از تهدید بهداشت و سلامت جامعه با افزایش بی رویه جمعیت سگهای ولگرد یاد کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد: محسن کریمی توضیح داد: هاری بیماری مهلکی است که ویروس آن توسط گزش حیوانات ولگرد و سایر حیوان‌گزیدگی‌ها به انسان منتقل شده و با تاثیر بر روی مغز و سیستم عصبی در نهایت موجب مرگ بیمار می شود.

کریمی در مورد وضعیت بیماری در میبد گفت: در چند ماهه گذشته شاهد چندین مورد حیوان گزیدگی در انسان و دام ها بوده ایم که ضمن ارسال نمونه به مرکز هاری انسیتو پاستور ایران متأسفانه شاهد موارد مثبت بیماری هاری در اسب و سگ در شهرستان بوده ایم.

وی تصریح کرد: شبکه دامپزشکی ضمن قرنطینه فوری کانون های بیماری و واکسیناسون تمامی سگ های گله و صاحب دار با برگزاری جلسات مختلف با مسئولین شهرستان و تشریح خطرات احتمالی شیوع این بیماری، اقدامات لازم جهت کنترل و پیشگیری از آن را بعمل آورده است.

 نامبرده خاطر نشان کرد: با وجود محدودیت های موجود در کشور، شبکه دامپزشکی آمادگی دارد؛ نسبت به واکسیناسیون تمامی سگ های گله و صاحب دار و حیوانات خانگی بصورت رایگان اقدام نمایند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان میبد در پایان ضمن تشکر از شهرداری میبد و نقش مؤثر آن در کنترل سگ های ولگرد، از مردم خواست: ضمن رعایت کامل اصول ایمنی در برخورد با حیوانات، در صورتی که توسط یک حیوان خراشیده، لیسیده یا گاز گرفته شدند، آن ناحیه را به مدت 20 دقیقه با آب و صابون شتسشو داده و بدون هیچگونه تأخیری به مرکز بهداشت شهرستان مراجعه نمایند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا