مبانی مالکیت فکری

ضرورت داشتن برند جهت صادرات (37)



یزد فردا :معقولانه خواهد بود تا هربرندی پس از طی مراحل انتخاب و طراحی و قبل از معرفی وارائه آن در بازار به طریق قانونی به ثبت برسد. ثبت برند و یا علامت تجاری مانند سایر اموال فکری دارای اثر سرزمینی می باشد بدین معنا که هر علامت تجاری صرفا در کشوری که در آن به ثبت رسیده است , مورد حمایت قرار می گیرد. به بیانی دیگر اگر شخصی خواهان ثبت علامت تجاری خود در عراق و یا هر کشور دیگر می باشد برای آنکه حمایت دولت آن کشور را بگیرد , می بایست در ان کشور یا کشورهای بازار هدف علامت تجاری خود را به ثبت برساند و اگر علامت خود را در ان کشوری که خواهان کسب حمایت از آن می باشد به ثبت نرساند , آن علامت تجاری در آن کشور قابل حمایت نخواهد بود و هر شخصی می تواند به راحتی از آن علامت بدون اجازه استفاده نماید و مالک ان علامت تجاری حق هیچگونه اعتراضی را نخواهد داشت .

  بانو حمیده زابلی – وکیل پایه یک دادگستری یزد -کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری



محمد حسین تقوایی زحمتکش یزدفردا  یزدفردا :برند نامی گوش نواز و آشنا در دنیای اقتصادی می باشد . در دنیای بزرگ تجارت امروزی "برند" به عنوان نشان و علامت  , اساسی ترین نیاز کسب و کارها تلقی می شود و ثبت آن در رقابت تنگاتنگ امروز بویژه در سطح بین الملل امری حیاتی  است.  با وجود اینکه مقوله برند به معنای علامت تجاری هنوز به جایگاه اصلی خود در ایران دست پیدا نکرده است اما ضرورت اخذ برند در بازار برای کسب منافع و درآمد بیشتر بر هیچ شخصی پنهان نمی باشد .
هدف اصلی برند معرفی کالاها و خدمات و متمایز نمودن انها ازمحصولات و یا خدمات سایر رقبا در جهت بهبود وتوسعه آن محصولات و خدمات می باشد و نیز  نشانی برای ارائه راحت تر و فروش بیشتر و برنامه ریزی تبلیغاتی برای شرکت ها می باشد.به همین دلیل است که موفق شده جای خود را در بین شرکت ها باز کند.

یزدفردا - محمد حسین تقوایی زحمت کش -   بانو حمیده زابلی – وکیل پایه یک دادگستری یزد -کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری- ضرورت داشتن برند جهت صادرات (36)

معقولانه خواهد بود تا هربرندی پس از طی مراحل انتخاب  و طراحی و قبل از معرفی وارائه آن در بازار به طریق قانونی به ثبت برسد. ثبت برند و یا علامت تجاری مانند سایر اموال فکری دارای اثر سرزمینی می باشد بدین معنا که هر علامت تجاری صرفا در کشوری که در آن به ثبت رسیده است , مورد حمایت قرار می گیرد.
به بیانی دیگر اگر شخصی خواهان ثبت علامت تجاری خود در عراق  و یا هر کشور دیگر می باشد برای آنکه حمایت دولت آن کشور را بگیرد , می بایست در ان کشور یا کشورهای بازار هدف علامت تجاری خود را به ثبت برساند  و اگر علامت خود را در ان کشوری که خواهان کسب حمایت از آن می باشد به ثبت نرساند , آن علامت تجاری  در آن کشور قابل حمایت نخواهد بود و هر شخصی می تواند به راحتی از آن علامت بدون اجازه استفاده نماید و مالک ان علامت تجاری حق هیچگونه اعتراضی را نخواهد داشت .
ثبت برند و یا علامت تجاری در ایران مطابق با قوانین ایران و در اداره ثبت مالکیت معنوی انجام می شود. طبق قوانین داخلی ایران شرکت ها و اشخاص حقیقی هر دو می توانند صاحب برند باشند و آن ها را به شرط داشتن شرایط تعریف شده در قانون به  ثبت برسانند . بنابراین هر شخصی فقط پس از ثبت علامت تجاری خود در کشورهای هدف می تواند از حقوق انحصاری ناشی از ثبت علامت در آن کشورها بهره مند شود بطوریکه نه تنها می تواند کالاها و محصولاتش را به سهولت به آن کشورها صادر کند بلکه می تواند جلوی سواستفاده متقلبین از علامت تجاری خود را بگیرد.
اگر شخصی علامت تجاری خود را در ایران به ثبت رسانده است به این معنا می باشد که آن علامت صرفا در ایران مورد حمایت قرار می گیرد و به معنای ثبت بین الملل نبوده و قابل حمایت در سایر کشورها نمی باشد. بنابراین اشخاص حقیقی و حقوقی که به دنبال اخذ حمایت نهاد های دولتی سایر کشورها به غیر از ایران می باشند و می خواهند جهت بقا و تداوم در بازار , برند خود را از گزند متقلبان و بازار خراب کن های کشورهای دیگر (بخصوص انکه فاقد امکان رصد و نظارت کافی دربازار آن کشورها می باشند  ) دور نمایند , می بایست تدابیر لازم را جهت ثبت برند خود در آن کشورها اتخاذ نمایند  تا در صورتیکه شخصی حقوق انحصاری آنها را در ان کشور خدشه دار کرد  او را مجازات نمایند.


یزدفردا - محمد حسین تقوایی زحمت کش -   بانو حمیده زابلی – وکیل پایه یک دادگستری یزد -کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری- ضرورت داشتن برند جهت صادرات (36)

مقالات مرتبط:

 

 مالکیت فکری و اهمیت آن (1)
تاریخ: 05 شهریور 1396 - 23:43

 

 آیا ایده خلاقانه به خودی خود به عنوان اختراع قابل ثبت و حمایت قانونیست؟(2)
تاریخ: 12 شهریور 1396 - 23:27

 

 از طرح جدید محصولات تولیدی خود یا بسته بندی منحصر به فرد آنها محافظت نمایید(3)
تاریخ: 19 شهریور 1396 - 23:35

 

 علامت تجاری چیست و چه تفاوتی با برند دارد؟ (4)
تاریخ: 26 شهریور 1396 - 23:35

 

چرا ثبت اختراع امری حیاتی و ضروری برای مالک آن محسوب می شود؟ (5)
تاریخ انتشار: 02 مهر 1396 - 23:35

 

 آیا می دانید چه علامت تجاری قابل ثبت و حمایت می باشد؟ (6)
تاریخ: 09 مهر 1396 - 23:35

 

 اهمیت و ضرورت آشنایی با حقوق مالکیت معنوی (7)
تاریخ: 16 مهر 1396 - 23:35

 

 چرا برند معروف اكبر جوجه پس از سي سال ابطال ميشود؟ (8)
تاریخ: 23 مهر 1396 - 23:35

 

 برخی از چالشهایی که در ثبت مالکیت فکری ممکن است با آن روبرو می شوید (9)
تاریخ: 05 آذر 1396 - 23:08

 

 گزارش تصویری: آشنایی با موسسه حقوقی بیان، مرکز تخصصی در حوزه مالکیت فکری (10)
تاریخ: 12 آذر 1396 - 23:37

 

 ثبت نشان جغرافیائی تنها راه گریز از خطر دست رفتن سرمایه های ملّی ایران(11)
تاریخ: 19 آذر 1396 - 23:35

 

  نحوه جلوگيري از سرقت اختراع (12)
تاریخ: 26 آذر 1396 - 23:35

 

 راهکارهای مقابله با ایده دزدی ودستبرد فکری(13)
تاریخ: 03 دی 1396 - 23:35

 

  مجازات های پيش روی ايده دزدی و دستبرد فكری(13)
تاریخ: 03 دی 1396 - 23:35

 

  بي توجهي به اموال فكري ، تهديدي براي شركتها (14)
تاریخ: 24 دی 1396 - 23:35

 

 گزارش تصویری: كارگاه آموزشی برند(علامت تجاری) و ويژگی های لازم برای ثبت (15)
تاریخ: 01 بهمن 1396 - 23:

  

  غفلت مالکان برند (16)
تاریخ: 15 بهمن 1396 - 23:35

 

  آشنایی با مبانی اسرار تجاری به عنوان  یکی از مصادیق مالکیت فکری (17)
تاریخ: 15 بهمن 1396 - 23:35

 

 آثار ترجمه شده هم شامل حق مالکیت فکری می شود؟(18)
تاریخ: 06 اسفند 1396 - 23:35

 

 حمايت قانوني از نرم افزارهای رایانه ای زیر چتر حقوق مالکیت فکری (19)
تاریخ: 13 اسفند 1396 - 23:36

 

 چرا مالکان برند حاج خلیفه رهبر از حق مالکیت انحصاری خود و آبروی یزد دفاع نمی کنند؟ (20)
تاریخ: 20 اسفند 1396 - 23:35

 

 

 

 حقوق مالکیت معنوی عکس توسط قانون کپی رایت محافظت می شود(21)
تاریخ: 27 اسفند 1396 - 23:35

 

 کدام اثر و پدیده قابل ثبت و حمایت قانون مالکیت فکری است؟ (22)
تاریخ: 09 اردیبهشت 1397 - 23:34

 

 چگونه بدانم اختراعم قابل ثبت می باشد؟ (23)
تاریخ: 16 اردیبهشت 1397 - 23:34

 

 چگونگي ثبت مراحل اختراع (24)
تاریخ: 24 اردیبهشت 1397 - 23:37

 

 راه های جلوگیری از اشتباهات رایج علامت تجاری (25)
تاریخ: 30 اردیبهشت 1397 - 23:35

 

 

 بایدها و نبایدهای علامت تجاری و نام تجاری (26)
تاریخ: 06 خرداد 1397 - 23:34

 

 

 تصورات اشتباه رائج در مورد برند (27)
تاریخ: 21 خرداد 1397 - 00:40

 

  حقوق نشر،عرضه،اجرا و بهره برداری مادی از نرم افزار(28)
تاریخ: 03 تیر 1397 - 23:40
 
 
 آشنایی با کاسبان حق اختراع یا طرح صنعتی (29)
تاریخ: 07 مرداد 1397 - 23:52
 
 اساسی ترین راه حفظ استارتاپ(30)
تاریخ: 05 شهریور 1397 - 01:25

 

 
 نکات کلیدی درباره نحوه ایجاد , اجرا و توسعه ایده استارتاپی(31)
تاریخ: 19 شهریور 1397 - 00:06

 

 
 پیش درآمدی بر حقوق قانونی آواز خوانان ایران (32)
تاریخ: 25 شهریور 1397 - 22:58

 

 
 حمایت قانونی از پایگاه داده ها با بهره از حقوق مالکیت فکری (33)
تاریخ: 02 مهر 1397 - 00:07

 

 
 ممنوعیت تقلید نام و علامت نشریات الکترونیکی (34)
تاریخ: 08 مهر 1397 - 23:45

 

 

 آیا می دانید شرط حمایت از اختراع، افشای کامل آن است؟ (35)
تاریخ: 16 مهر 1397 -

 

 
 حقوق قانونی طراحان مد ولباس (36)
تاریخ: 13 آبان 1397 - 22:48











کاربران آنلاین

نظرهای کاربران