مبانی مالکیت فکری

ممنوعیت تقلید نام و علامت نشریات الکترونیکی (34)



یزد فردا: در اینجا ابتدا به تعریف نشریات الکترونیکی و سپس در خصوص جرم بودن یا نبودن استفاده از نام و علامت نشریه دیگری می پردازم .طبق ماده یک قانون مطبوعات مصوب 1388 ,نشریات الکترونیکی رسانه‌ هایی هستند که به طور مستمر در محیط دیجیتال انواع خبر، تحلیل، مصاحبه و گزارش را در قالب نوشتار، صدا وتصویر منتشر می‌نمایند و در ادامه ی همان ماده

  بانو حمیده زابلی – وکیل پایه یک دادگستری یزد -کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری



امروزه وب سایت های فراوانی  همراه با  پیشرفت تکنولوژی و راحتی دسترسی مردم  به محیط اینترنتی و فضای مجازی , اخبار مربوط به امور سیاسی , اجتماعی , پژوهشی و مقالات علمی و غیره را در قالب نشریات الکترونیکی منتشر می نمایند و حجم انبوهی از اطلاعات با سرعت بیشتری نسبت به فضای مادی از طریق اینترنت منتقل می گردد ازین روی می بایست نظارت بیشتری بر روی صحت و سقم منابع و مطالب منتشر شده صورت گیرد تا نه تنها مانع ایجاد تصور غلط عموم از یک نشریه یا خبرگزاری خاص  که نام و علامتش مورد سواستفاده قرار گرفته , شود بلکه از بروز اثار مخرب با توجه به حجم بالای اطلاع رسانی درفضای مجازی جلوگیری بعمل اید .

یزدفردا محمد حسین تقوایی زحمتکش lممنوعیت تقلید نام و علامت نشریات الکترونیکی (34)   بانو حمیده زابلی – وکیل پایه یک دادگستری یزد -کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری

در اینجا ابتدا به تعریف نشریات الکترونیکی  و سپس در خصوص جرم بودن یا نبودن استفاده از نام و علامت نشریه دیگری می پردازم .طبق ماده یک قانون مطبوعات مصوب 1388 ,نشریات الکترونیکی رسانه‌ هایی هستند  که به طور مستمر در محیط دیجیتال انواع خبر، تحلیل، مصاحبه و گزارش را در قالب نوشتار، صدا وتصویر منتشر می‌نمایند و در ادامه ی همان ماده
خبرگزاری های  داخلی، مؤسسه‌های خبری تعریف شده اند  که در زمینه جمع‌آوری، پردازش و انتشار خبر، تحلیل، مصاحبه و گزارش در قالب نوشتار، صدا و تصویر در محیط دیجیتال و یا غیر آن یعنی در محیط مادی  فعالیت می‌نمایند. هر نشریه و یا خبرگزاری نه تنها  برای متمایز ساختن خویش از سایر نشریات و خبرگزاری ها نیاز به انتخاب نام و یا علامت مناسب دارد , بلکه جهت اخذ مجوز های لازم برای نشریه نیز می بایست نام و علامتی را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام نماید که  پس از تایید توسط هیات نظارت در پروانه نشریه درج می گردد و تحت آن نام و علامت می تواند به فعالیت بپردازد.حال اگر این نام یا علامت درج شده در مجوز و یا حتی نام و علامتی شبیه به انها  توسط نشریه یا خبرگزاری داخلی دیگر مورد تقلید و کپی برداری واقع شود به نحویکه خوانندگان را به اشتباه بیندازد , طبق ماده 7قانون مطبوعات جرم بوده و  مدیر مسئول نشریه و یا خبرگزاری مربوطه طبق ماده 9 همان قانون , مسئول و قابل تعقیب کیفری  می باشد. بنابراین  استفاده از نام یا علامت نشریه و خبرگزاری دیگری برای نشریه یا خبرگزاری خود موجب نقض حقوق پدیداورندگان آثار در آنها می گردد که قانونگذار این امر را  جرم انگاری نموده و برای مرتکب ان مجازات حبس  و جزای نقدی را به عنوان ضمانت اجرای کیفری مقرر نموده است.


یزدفردا محمد حسین تقوایی زحمتکش lممنوعیت تقلید نام و علامت نشریات الکترونیکی (34)   بانو حمیده زابلی – وکیل پایه یک دادگستری یزد -کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری



مقالات مرتبط:

 

 مالکیت فکری و اهمیت آن (1)
تاریخ: 05 شهریور 1396 - 23:43

 

 آیا ایده خلاقانه به خودی خود به عنوان اختراع قابل ثبت و حمایت قانونیست؟(2)
تاریخ: 12 شهریور 1396 - 23:27

 

 از طرح جدید محصولات تولیدی خود یا بسته بندی منحصر به فرد آنها محافظت نمایید(3)
تاریخ: 19 شهریور 1396 - 23:35

 

 علامت تجاری چیست و چه تفاوتی با برند دارد؟ (4)
تاریخ: 26 شهریور 1396 - 23:35

 

چرا ثبت اختراع امری حیاتی و ضروری برای مالک آن محسوب می شود؟ (5)
تاریخ انتشار: 02 مهر 1396 - 23:35

 

 آیا می دانید چه علامت تجاری قابل ثبت و حمایت می باشد؟ (6)
تاریخ: 09 مهر 1396 - 23:35

 

 اهمیت و ضرورت آشنایی با حقوق مالکیت معنوی (7)
تاریخ: 16 مهر 1396 - 23:35

 

 چرا برند معروف اكبر جوجه پس از سي سال ابطال ميشود؟ (8)
تاریخ: 23 مهر 1396 - 23:35

 

 برخی از چالشهایی که در ثبت مالکیت فکری ممکن است با آن روبرو می شوید (9)
تاریخ: 05 آذر 1396 - 23:08

 

 گزارش تصویری: آشنایی با موسسه حقوقی بیان، مرکز تخصصی در حوزه مالکیت فکری (10)
تاریخ: 12 آذر 1396 - 23:37

 

 ثبت نشان جغرافیائی تنها راه گریز از خطر دست رفتن سرمایه های ملّی ایران(11)
تاریخ: 19 آذر 1396 - 23:35

 

  نحوه جلوگيري از سرقت اختراع (12)
تاریخ: 26 آذر 1396 - 23:35

 

 راهکارهای مقابله با ایده دزدی ودستبرد فکری(13)
تاریخ: 03 دی 1396 - 23:35

 

  مجازات های پيش روی ايده دزدی و دستبرد فكری(13)
تاریخ: 03 دی 1396 - 23:35

 

  بي توجهي به اموال فكري ، تهديدي براي شركتها (14)
تاریخ: 24 دی 1396 - 23:35

 

 گزارش تصویری: كارگاه آموزشی برند(علامت تجاری) و ويژگی های لازم برای ثبت (15)
تاریخ: 01 بهمن 1396 - 23:

  

  غفلت مالکان برند (16)
تاریخ: 15 بهمن 1396 - 23:35

 

  آشنایی با مبانی اسرار تجاری به عنوان  یکی از مصادیق مالکیت فکری (17)
تاریخ: 15 بهمن 1396 - 23:35

 

 آثار ترجمه شده هم شامل حق مالکیت فکری می شود؟(18)
تاریخ: 06 اسفند 1396 - 23:35

 

 حمايت قانوني از نرم افزارهای رایانه ای زیر چتر حقوق مالکیت فکری (19)
تاریخ: 13 اسفند 1396 - 23:36

 

 چرا مالکان برند حاج خلیفه رهبر از حق مالکیت انحصاری خود و آبروی یزد دفاع نمی کنند؟ (20)
تاریخ: 20 اسفند 1396 - 23:35

 

 

 

 حقوق مالکیت معنوی عکس توسط قانون کپی رایت محافظت می شود(21)
تاریخ: 27 اسفند 1396 - 23:35

 

 کدام اثر و پدیده قابل ثبت و حمایت قانون مالکیت فکری است؟ (22)
تاریخ: 09 اردیبهشت 1397 - 23:34

 

 چگونه بدانم اختراعم قابل ثبت می باشد؟ (23)
تاریخ: 16 اردیبهشت 1397 - 23:34

 

 چگونگي ثبت مراحل اختراع (24)
تاریخ: 24 اردیبهشت 1397 - 23:37

 

 راه های جلوگیری از اشتباهات رایج علامت تجاری (25)
تاریخ: 30 اردیبهشت 1397 - 23:35

 

 

 بایدها و نبایدهای علامت تجاری و نام تجاری (26)
تاریخ: 06 خرداد 1397 - 23:34

 

 

 تصورات اشتباه رائج در مورد برند (27)
تاریخ: 21 خرداد 1397 - 00:40

 

  حقوق نشر،عرضه،اجرا و بهره برداری مادی از نرم افزار(28)
تاریخ: 03 تیر 1397 - 23:40
 
 
 آشنایی با کاسبان حق اختراع یا طرح صنعتی (29)
تاریخ: 07 مرداد 1397 - 23:52
 
 اساسی ترین راه حفظ استارتاپ(30)
تاریخ: 05 شهریور 1397 - 01:25

 

 
 نکات کلیدی درباره نحوه ایجاد , اجرا و توسعه ایده استارتاپی(31)
تاریخ: 19 شهریور 1397 - 00:06

 

 
 پیش درآمدی بر حقوق قانونی آواز خوانان ایران (32)
تاریخ: 25 شهریور 1397 - 22:58

 

 
 حمایت قانونی از پایگاه داده ها با بهره از حقوق مالکیت فکری (33)
تاریخ: 02 مهر 1397 - 00:07














کاربران آنلاین

نظرهای کاربران