یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس فتای کشور :سرهنگ محمد نژاد رئيس پليس فتا فرماندهي استان مازندران به کاربران در خصوص سوء استفاده مجرمان از بدافزار کيلاگر هشدار داد.



به گزارش یزدفردا به نقل از پلیس"رئيس پليس فتا فرماندهي استان مازندران گفت : سال گذشه  در پليس فتا استان مازندران مجرمان زيادي را شناسايي کرديم که از طريق بدافزار کيلاگر موفق به سرقت از حساب بانکي ، و همچنين اطلاعات خصوصي افراد مختلف شدند به کاربران هشدار وجود اين بدافزار را دادند.

سرهنگ محمد نژاد افزود :  کي‌لاگرها برنامه‌ هاي نرم ‌افزاري يا قطعات سخت ‌افزاري هستند که کار اصلي‌ آنها ربودن اطلاعات و اسناد هويت شخصي مي باشد.

 کي لاگرها تمامي داده هاي ورودي به کامپيوتر از کليدهايي که کاربر در صفحه کليد فشار مي دهد تا صداي کاربر هنگام مکالمه و محتواي موجود در کليپ برد را در قالب يک فايل رمزگذاري شده ثبت و ضبط مي کنند.

محمد نژاد ادامه داد : اين نرم افزار در رايانه هاي آلوده طوري عمل مي کرد که شماره کارت و رمز دوم(CVV2) و ساير اطلاعات حساب مالباختگان را از طريق ايميل به رايانه شخصي سازنده اين بدافزار انتقال نموده و وي نيز شماره حساب و رمز دوم قربانيان را از ايميل خود دريافت نموده و سپس در يک فرصت مناسب اقدام به سرقت از حساب آنها مي نمايد .

رئيس پليس فتا استان مازندران بيشترين راه هاي انتقال برنامه هاي کيلاگر  را  (کول ديسک -  شبکه –  DVD - لينک هاي آلوده - منابع نامطمئني که از آنها برنامه دانلود مي شود )  دانسته و روش هاي شناسايي آلودگي سيستم به کي لاگرها را (پايين آمدن سرعت سيستم- بررسي تاريخچه (History) مرورگرها و سيستم- بررسي پس زمينه سيستم (در Task Manager) در حال اجرا ) عنوان کردند.

وي از وجود کي لاگر سخت افزاري نيز خبر داده و عنوان داشت: اين نوع کيلاگر ها غير قابل کشف توسط نرم افزار هاي امنيي هستند و براي پيدا کردن اين کيلاگر فقط لازم هست شما پشت کيس سيستم خود را چک کنيد و مکان ورود کيبورد به کيس را ببينيد که آيا رابطي بين اين دو وجود دارد يا خير اين نوع کي لاگرها به پورت هاي ورودي دستگاه وصل مي شوند. و کارکردي مشابه به نوع نرم افزاري خود را دارند و مجرمان از آنها بيشتر در مکان هاي عمومي استفاده مي نمايند که بهتر است کاربران قبل از استفاده از سيستم در مکان هاي عمومي از اتصال وسايل جانبي به کامپيوتر مطلع شوند.

سرهنگ محمد نژاد براي جلوگيري از اين گونه سرقت ها اظهار داشت :

- در هنگام عمليات بانکي از طريق اينترنت و فضاي مجازي سعي شود حتي الامکان از طريق صفحه کليد ويندوز يا صفحه کليدي که خود درگاه بانکي در اختيار کاربر قرار مي دهند استفاده کنند تا قرباني بعدي اين گروه از مجرمين نباشيد .

- در هنگام خريد اينترنتي و ديگر عمليات بانگي مشخصات حساب در آيتم هاي مربوطه بصورت رندومي درج گردد تا اينگونه نرم افزار ها در ارسال و دريافت اطلاعات با مشکل مواجه گردد و نتوانند به صورت دقيق اطلاعات را براي هکرارسال نمايند .

- اسپم ها « ايميل هاي ناشناس » دريافتي را در سيستم باز ننمايند چون ممکن است اين گونه ايميل ها  محتوي بدافزار کيلاگر باشند .

وي در پايان اظهار داشت: با توجه به دامنه وسيع اين گونه سرقت ها ، هموطنان در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طريق سايت پليس فتا بخش "گزارش وب‌سايت‌هاي متخلف و يا با شماره هاي 2182602 و 2182599تماس گرفته و گزارش نمايند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا