یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس فتای کشور :سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا با بيان اينکه ايميل يکي از مهمترين ابزار ارتباطي کاربران با يکديگر است، به شهروندان هشدار داد مراقب کلاهبرداري و انتشار ويروس از طريق ايميل هاي سرقتي باشيد .




به گزارش یزدفردا به نقل از پلیس"سرهنگ دوم علي رضا آذردرخش با اشاره به اينكه بسياري از کاربران در حفظ و حفاظت از اکانت ايميل و رمز ورود خود دقت ندارند و اين عدم دقت باعث مي گردد تا کنترل يکي از مهمترين ابزار ارتباطي اين کاربران در اختيار مجرمان سايبري قرار گيرد؛ در توصيه به کاربران گفت: سايت هاي زيادي هستند که در جهت دانلود يا استفاده از خدمات خود از کاربران مي خواهد که عضو شوند و شرط عضويت، وارد کردن ايميل و رمز ورود مي باشد. اين سايت ها براي عضويت از کاربران يک يوزر و پسورد مي خواهند و کاربران زيادي براي اينکه فراموش نکنند از اکانت ايميل و رمز ايميل خود استفاده مي کنند.

وي افزود: اين امر باعث مي گردد تا اطلاعات ايميل اين کاربران به راحتي در اختيار ديگران قرار بگيرد و آنها بتوانند از ايميل آنها سوء استفاده نمايند.

سرهنگ آذردرخش ادامه داد: حتي بسياري از سايت هاي مجرمانه طراحي شده اند که خدماتي مثل دانلود کتاب يا کليپ هاي جالب به کاربران مي دهد و از کاربران مي خواهد که براي بهره بردن از اين جذابيت ها، عضو شوند. لذا کاربران در اين خصوص بايد دقت کافي داشته باشند تا در دام مجرمان سايبري گرفتار نشوند.

سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا از فيشينگ سايت ها براي سرقت اکانت و پسورد ايميل ها خبر داد و گفت: با در اختيار داشتن ايميل کاربر، مجرمان سايبري کارهاي زيادي مي توانند انجام دهند که سرقت اطلاعات يکي از موارد آن است.

وي ادامه داد: مجرمان سايبري با ايميل يک کاربر مي توانند با دوستان او ارتباط برقرار کرده و از طرف قرباني از سايردوستانش کلاهبرداري نمايند و يا با ايميل اين کاربر اقدام به انتشار ويروس ها، کرم ها، Trojan horse ها، يا ساير برنامه هاي آسيب رسان بکنند که در گام نخست اين کاربر است که بايد پاسخ‌گو باشد.

سرهنگ آذردرخش با بيان اينکه تعداد زيادي از ارائه دهندگان خدمات پست الکترونيک، مثل ياهو، hotmail و Gmail ، سرويس هاي ايميل رايگان در اختيار کاربران قرار مي دهند، گفت: کاربران مي توانند از اين قابليت بهره برده و چند ايميل از سايت هاي ياهو، hotmail و Gmail براي خود ايجاد نمايند که کارهاي خود را با ايميل هاي متفاوت انجام دهند.

سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا ادامه داد: داشتن چند ايميل و ارائه اين ايميل در کارهاي متفاوت مي تواند مانع از سرقت اکانت و رمز ايميل کاربر و نفوذ هکرها و آسيب رساندن به سيستم کاربران گردد.

وي با بيان اينکه کاربران مي توانند به طور مثال يک ايميل را براي ارتباط با دوستان خود در نظر بگيرند، گفت: از ديگر ايميل ها نيز براي کارهاي اداري و ايميل سوم نيز براي عضويت در سايت هايي که از کاربران درخواست ايميل مي کنند، استفاده نمايند.

سرهنگ آذردرخش ادامه داد: مثلا" در موارد متعددي نظير خريد online از طريق اينترنت، مي توان در مقابل ارائه آدرس ايميل اصلي خود از اينگونه آدرس ايميل ها استفاده نمود. اين ايميل ها مي توانند به عنوان ابزاري موثر در جهت کاهش spam نيز باشند.

سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا با بيان اينکه کاربران به ياد داشته باشند به منظور ارسال پيام هاي الکترونيکي حاوي اطلاعات حساس بهتر است از ايميل استفاده نکنند و در صورت ضرورت اين فايل ها را فشرده سازي( zip ، rar و...) نمانيد، گفت: حتي مي توان اين فايل ها را به چند قسمت تقسيم نمود و براي آنها رمز عبور مناسب گذاشت تا ضريب امنيت آن افزايش يابد.

وي در ادامه به کاربران توصيه کرد: حتما براي ايميل خود از پسورد مناسب استفاده نمايند که حدس زدن آن به سادگي امکان پذير نباشد و پسورد خود را در اختيار ديگران قرار ندهند و از يک پسورد در بيشتر از يک جا استفاده نکنند. در اين صورت اگر يکي از پسوردهاي شما لو برود، همه منابع در اختيار شما در معرض خطر قرار نخواهد گرفت.

اين مقام مسوول با بيان اينکه از قانون طلايي براي انتخاب پسورد استفاده کنيد، ادامه داد: پسورد بايد حداقل شامل 8 کاراکتر باشد، حتي الامکان کلمه اي بي معنا و ترکيبي از حروف و ارقام باشد. در انتخاب اين کلمه اگر از حروف کوچک، بزرگ و اعداد استفاده شود (مانند S12@55kl) ضريب امنيت بالاتر خواهد رفت و به صورت منظم و دوره اي پسوردهاي قبلي را عوض نماييد.

سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا همچنين به کاربران توصيه کرد: نسبت به ايميل هاي دريافتي از منابع ناشناس با دقت عمل نماييد، هرگاه يک ايميل مشکوک که داراي پيوست نيز مي باشد دريافت کرديد، بهترين عمل حذف کل ايميل همراه با پيوست هاي آن است.

براي امنيت بيشتر حتي اگر فرستنده ايميل آشنا باشد نيز بايد احتياط کرد. اگر عنوان ايميل ناآشنا و عجيب بود و بالاخص در صورتي که ايميل حاوي لينک هاي غيرمعمول است، بايد با دقت عمل کرد. ترديد نکنيد، ايميل هاي مشکوک را پاک نماييد.

سرهنگ آذردرخش در پايان از هموطنان عزيز خواست در صورت مواجه با هر گونه مورد مشکوک آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوريت هاي سايبري، لينک ثبت گزارشات مردمي با پليس فتا در ميان بگذارند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا