معاون برنامه ريزي و اشتغال استاندار يزد گفت : فرش دستباف علاوه بر اينكه يك هنر زيباي انساني به شمار مي رود يك صنعت است و ضروري است به اين هنر و صنعت در استان يزد توجه بيشتري شود.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد نشست كميته فرش استان صبح دوشنبه 27 بهمن ماه با حضور معاون برنامه ريزي و اشتغال استاندار يزد، رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت و اعضاء كميته فرش استان در سالن كنفرانس ساختمان مديريت و برنامه ريزي استانداري برگزار شد.
در اين جلسه معاون برنامه ريزي و اشتغال استاندار يزد اظهار داشت: عليرغم اينكه در دنيا به فرش دستباف نگاه ويژه اي مي شود اين هنر و صنعت در استان در غربت به سر مي برد و البته وجود فرشهاي ماشيني نيز مزيد علت شده و بسياري از كارگاههاي خانگي قاليبافي به تعطيلي كشيده شده است.
"محمدرضا بابايي" افزود : قيمت گرانتر فرش دستباف نسبت به فرش ماشيني نيز از ديگر علتهايي است كه رغبت مردم را براي تهيه فرش دستباف كمتر كرده است.
وي ادامه داد: شايسته است با برگزاري برنامه هايي نظير جشنواره و نمايشگاه فرش دستباف اين صنعت و هنر را دوباره احيا كنيم و رسانه هاي محلي و رسانه ملي نيز در اين زمينه نقش مهم و انكارناپذيري دارند.
معاون برنامه ريزي و اشتغال استاندار يزد گفت : فرش دستباف احساس زندگي، طراوت و شادابي را به انسان منتقل مي كند و در گذشته اي نه چندان دور در هر خانه اي در استان يزد يك دار قالي وجود داشت و مردم اين صنعت را در خانه هاي خود ايجاد كرده بودند.
بابايي عنوان كرد : ظرفيت استان براي توليد و صادرات فرش دستباف بسيار بالاست و بايد با برگزاري جلسات مشترك با مركز ملي فرش مشكلات اين حوزه مطرح و رفع شود.
محمدمهدي زارع رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان يزد نيز از اقدامات صورت گرفته و برگزاري كلاسهاي آموزشي در حوزه فرش دستباف خبر داد و گفت : در 9 ماهه اول سالجاري مبلغ 268 هزار دلار فرش دستباف از استان يزد به كشورهاي آلمان، امارات، لبنان، آمريكا، ايتاليا، قطر،سوئيس، كويت و ساير كشورها صادر شده است.
در ادامه نشست مشترك كميته فرش استان با معاون برنامه ريزي و اشتغال استاندار يزد سيداحمد ميرزايي مدير اجرايي برگزاري نمايشگاه تخصص فرش دستباف اظهار داشت: نمايشگاه تخصصي فرش دستباف با حضور ده استان برتر صادركننده فرش دستباف از بيست ونهم بهمن ماه تا چهارم اسفندماه در محل نمايشگاه دايمي استان برگزار مي شود و برگزاري ميزگردهاي تخصصي فرش، نقشه خواني فرش و بافت فرش به صورت زنده از ديگر برنامه هاي جانبي اين نمايشگاه تخصصي است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا