در دومین جلسه شورای ثبت آثار ملی در سالجاری، ثبت 36 اثر تاریخی از استان یزد در فهرست آثار ملی کشور در حوزه آثار غیر منقول به تایید رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ سرپرست معاونت میراث فرهنگی یزد با اعلام این خبر افزود: یکی از وظایف مهم میراث فرهنگی مطالعه و بررسي پيرامون آثار فرهنگي تاريخي و طبيعي به منظور ثبت آنها در فهرست آثار ملي و بررسي و شناسايي آثار فرهنگي و تاريخي و طبيعي داراي ارزش و همچنین تهيه شناسنامه هاي فني و ساير موارد مربوط به ثبت آثار منقول و غير منقول تاريخي_فرهنگي، بافت هاي تاريخي، ميراث طبيعي و معنوي در فهرست آثار ملي است.

علی اصغر صمدیانی گفت: در میان آثاری که اخیراً جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور تایید شده، خانه های تاریخی بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است و بقیه آثار حسینیه، آب انبار، آرامگاه و بقعه می باشد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: این آثار متعلق به یزد و شهرستانهای اشکذر، بافق، خاتم و ابرکوه می باشد و قدمت آنها از دوره تاریخی آل مظفر تا پهلوی را شامل می شود که از آن جمله مي توان به بافت تاريخي تركان، خانه پولادي، خانه لاري، خانه طهراني، قلعه رحيم آباد و... اشاره کرد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی یزد در پایان خاطر نشان ساخت: استان یزد تعداد بی شماری از آثار تاریخی و طبیعی با ارزش را در خود جای داده است و تاکنون 1798 اثر فرهنگی و تاریخی آن در چهار حوزه طبیعی، منقول، غیرمنقول و ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که از این میان ۱۶2۴ اثر در حوزه غیر منقول، تعداد 45 اثر در حوزه منقول، 86 اثر در حوزه ناملموس و 43 اثر در حوزه طبیعی بوده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا