وزیر امور اقتصادی و دارایی رشد واردات کالاهای اساسی به کشور از بندر امام خمینی (ره) در سه ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را۷۸ درصد اعلام کرد.

گزارش یزدفردا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند در جریان بازدید از گمرک و محوطه اسکله بندر امام خمینی و پروژه های اقتصادی این بندر و بررسی فرآیندهای کاری آن اظهار داشت: در بندرامام خمینی (ره) حدود ۷۸ درصد رشد واردات کالاهای اساسی داشتیم و این برای ما امیدبخش بوده و زمینه تامین کالاهای اساسی برای مردم یک اطمینان ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: امسال به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده و یکی از مولفه هایی مهم در تحقق این شعار، بهبود فضای کسب و کار است.

دژپسند با اشاره به اینکه در شاخص هایی که برای دوئینگ بیزنس مطرح می شود، تجارت فرامرزی یکی از مولفه های بسیار مهم است، افزود: در اقتصاد ایران حدود ۸۵ درصد واردات، مربوط به واردات کالاهای سرمایه‌ای، واسطه ای و مواد اولیه است، بنابراین تجارت فرامرزی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 

 وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه برخی واردات از جمله کالاهای اساسی به تولید آسیب نمی زند، تصریح کرد: با تحریم های ظالمانه و یک سویه ای که به ما تحمیل شده در این شرایط بحث تامین کالاهای اساسی را داریم، بنابراین بازدید از این بندر و گمرک بندری به منظور رصد و بررسی فرآیندها ها برای اطمینان از انجام درست فعالیت ها ضروری بود.

دژپسند اضافه کرد: بندر امام خمینی (ره) در زمینه تامین کالاهای اساسی بندر فاب مطرح می شود، بنابراین حائز اهمیت است که روند فعالیت های این بندر رصد و همچنین واردات و تخلیه در این بندر را نیز بررسی کنیم.

دژپسند یادآور شد: فرآیند تخلیه و ترخیص کالاها خوشبختانه در این بندر  روان بوده و به خوبی صورت می گیرد ضمن اینکه این بندر جزو بنادر خیلی پیشرفته کشور و نسل سوم محسوب می‌شود.

وی افزود: در کنار کارهای بندری برای واردات و صادرات خوشبختانه واحدهای صنعتی هم ایجاد شده و این واحدها نیز در راستای تامین کالاهای اساسی نقش پررنگی دارند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: در بندر امام خمینی (ره) مسئولان با جدیت کار را پیگیری می کنند و می توانیم امیدوار باشیم با تامین سیستم های مدرن، روند رو به رشدی را شاهد باشیم.

دژپسند تاکید کرد: مسئولان گمرکی و بندری تلاش می کنند که رسوب کالا در این بندر نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه هر موجودی کالا در بنادر را نمی توان رسوب تلقی کرد، گفت: رسوب بعد از اظهار صورت می گیرد؛ اگر ماندگاری بعد از اظهار صورت می گیرد به عنوان یک پدیده منفی تلقی می شود  که بر اساس ارزیابی این بندر در سفر امروز روند تخلیه و بارگیری روان و رسوب کالایی چندانی نداریم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: کالای اساسی با جان مردم سر و کار دارد و از نظر کنترل کیفی نمی توان نسبت به آن کم توجهی کرد، بنابراین سازمان استاندارد حتما باید کیفیت آن را تایید کند.

دژپسند در پایان تصریح کرد: برای ورود کالاهای اساسی حتما باید گواهی های بهداشتی اخذ شود و این دقت بالا به خاطر تامین سلامتی مردم حائز اهمیت است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا