27 اردیبهشت ماه تا 15 تیرماه طرح ملی فشار خون بالا

یزدفردا:دکتر محمد رضا دهقانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از عملیاتی شدن ظرح ملی فشارخون بالا  در این استان خبر داد و گفت:فشار خون به عنوان یکی از عوامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی است  والبته قابل کنترل است.

وی در ادامه به خبرنگار یزدفردا گفت :سالانه بیش از 97 هزار مرگ و میر به واسطه فشار خون بالا در کشور رخ داده است .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه از سال 90 تا سال 2016 با برسی های به عمل آمده که سازمان بهداشت جهانی هم آن را تایید کرده است میزان مرگ و میر ناشی از فشار خون بیش از سه برابر شده است اظهار داشت :حدود چهل درصد از بیماران فشار خونی ،خود از بیماری خود خبر ندارند و اولین علامت آن با سکته های مغزی و قلبی بروز می کند و یا با عوارض دیگر همانند بیماران کلیوی بروز می کند.

دکتر دهقانی یکی از دلایل اجرای این طرح را ابتلا بیش از سی درصد افراد بالای سی سال کشور به بیماری فشار خون اعلام کرد و افزود:طرح بسیج ملی فشارخون بالا به عنوان اولویت برای وزارت بهداشت مطرح و گروه هدف و یا افرادی که تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند افراد بالای سی سال ایرانی و تمام بانوان باردار وبیماران مزمن کلیوی کشور در هر رده سنی خواهند بود که در مرحله اول شناسایی و تحت کنترل فشار خون قرار خواهند گرفت .

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد خاطر نشان کرد:در استان یزد نیز موظف هستیم افراد درگیر در طرح را شناسایی کرده و مورد مراقبت قرار دهیم و افراد بالای سی سال استان حدود 560هزار نفر هستند که باید 280 هزار نفر از مردم استان  در این طرح شناسایی  و پوشش داده شوند .

وی در ادامه افزود:طبق پیش بینی های صورت گرفته باید  تعداد 86هزار نفر افراد مبتلا به فشار خون شناسایی و تحت مراقیبت قرار بگیرندواز سه طریق افراد می توانند با این طرح همکاری کنند.

دکتر دهقانی ادامه داد :اول با مراجعه به مراکز جامع سلامت  و مراکز بهداشت در شهرها و خانه بهداشت در روستاها و روش دوم با مراجعه به پایگاههای ایجاد شده در مراکز شلوغ شهر که اطلاع رسانی شده و خواهد شد و روش سوم هم با مراجعه به سامانه فشارخون کشور به آدرس

www.salamat.gov.ir

و استفاده از فرم های تنظیمی در این سامانه خود را معرفی و فشارخون خود را اعلام و درصورت ابتلا به بیماری تحت مراقبت قرار میگیرند .

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به خبرنگاریزدفردا گفت:در مراحل بعدی اقداماتی که باید برای مراقبت صورت بگیرد توسط پرسنل درمانی انجام می شودوعوامل خطر برای فشارخون به ترتیب اینگونه دسته بندی شده است 

میزان مصرف نمک که برای افراد سالم روزانه 5گرم است که متاسفانه در کشور ما دوبرابر این مقدار می باشد

مرحله بعد تحرک بدنی و تغذیه ناسب و عدم استفاده از فست فودها  و کنترل استرس نیز از موارد خطر برای این بیماری است .

ادامه را در فایل تصویری زیر ببینید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا