استاندار یزد در نشست با مسوولین سازمان های مردم نهاد جوانان استان گفت: بايد دست به دست هم دهيم تا فضاي تعامل دولت و سمن ها در استان تقويت شود چرا که قابل پذیرش نیست که نگاه دولت و افرادي كه به نوعي با فعاليت تشكل ها مرتبط هستند، همان نگاه هاي گذشته باشد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، "محمدعلی طالبی" در نشست مسوولین سازمان های مردم نهاد حوزه جوانان استان با اظهار خرسندی از اینکه" به لحاظ كمي رشد بسيار خوبي در زمينه ايجاد تشكل های اجتماعی رقم خورده  و از لحاظ كيفي نيز شاهد فعاليت هاي موثري در اين عرصه هستيم،" گفت: البته جاي تاسف است كه مي بينيم برخی نگاه ها و صحبتها در ارتباط با تشکلها، همان رویکردها و گرایشهای بیست سال پيش است.
استاندار یزد افزود: موانع و محدوديت هايي كه امروز تشكل ها با آن مواجه هستند نوعأ محدوديت هايي  است كه در دو دهه پيش نيز با آن مواجه بوده اند اما براي رسيدن به جايگاه واقعي تشكل ها نبايد عجله كرد زيرا جامعه مدني در بستر زمان شكل مي گيرد و تشكل ها نيز يكي از عناصر اصلي شکل گیری جامعه مدني هستند كه بايد به تدريج جاي خود را باز كرده و در فرهنگ ما ريشه دار شوند تا بتوانند به طور موثر فعاليت داشته باشند.
"طالبي" ادامه داد: اينكه نگاه دولت و  افرادي كه به نوعي با فعاليت تشكل ها  مرتبط هستند، همان نگاه هاي گذشته باشد قابل پذيرش نيست و بايد دست به دست هم دهيم تا فضاي تعامل دولت و سمن ها در استان تقويت شده و نقطه ضعفي در اين حوزه نداشته باشيم.
عالي ترين مقام اجرايي استان اظهار داشت: تشكل ها مي توانند در اين مسير بيشترين نقش را داشته باشند و جاي خوشحالي دارد كه تشكل هاي جوانان مجمعي را شکل داده و مي توانند بسیاری از مسائل و مشكلات خود را از طريق اين مجمع دنبال كنند و با حمايت مسئولين برنامه ها را پيش ببرند.
وي گفت: مطالبه من از شما این است که در راستاي شكل گيري تعامل و ارتباط حداكثري با مديران قدم برداريد و بدانید که ما در كنار شما هستیم تا اين فضا را شكل داده و هر جا مانع و محدوديتي وجود دارد با همراهی یکدیگر آن را رفع كنيم.
استاندار يزد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی تصور میکنند به دلیل محدودیتهایی که همواره فعالیتهای حزبی در کشور ما با آن روبروست، افراد  فعال در حوزه سياسي، تمایل بیشتری به حضور در سازمان های مردم نهاد دارند.
"طالبی" با تأکید به مقوله مسئوليت اجتماعي احزاب، گفت: مسئولیت اجتماعی بايد همواره مورد توجه احزاب باشد چرا که در دیگر كشورها نیز رویکرد احزاب به فعاليت در حوزه های اجتماعي و فرهنگي چشمگیر است.
وی افزود: در كشور ما احزاب فقط براي كار حزبي در مقاطع انتخابات شكل گرفته اند و متاسفانه دیگر كاركردهاي احزاب مغفول مانده است.
وی با بیان اینکه اين ظرفيت باید در حوزه اجتماعي نيز فعال شود، گفت: باید افراد را به فعالیت های اجتماعی تشويق کرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه شفافيت مالي در فعاليت تشكل ها بسيار مهم است، عنوان کرد: سازمان هاي مردم نهاد در استان وراي كار و مسئوليت خود بايد هدف و برنامه مشتركي را دنبال كنند.
"طالبی" گفت: لازم است سمن ها و تشکلها در موضوعاتي كه جزو اولويت هاي استان است، كمك كننده باشند و برای شکل گیری گفتمان مشترك در راستای توسعه استان بکوشند.
استاندار يزد در پايان تاکید کرد: كميته دائمي گفت و گوی دولت و جوانان در استان شکل خواهد گرفت و موضوع سمن ها موضوعی محوري در این کمیته است.


پذیرای طرح ها و ایده های سمن های جوانان استان هستیم


فخرالسادات خامسی هامانه در نشست استاندار و مسئولان استان با سمن های جوانان ضمن تبریک هفته جوان به جوانان همیشه حاضر در صحنهٔ یزد، گفت: بر اساس تفاهم نامه انعقادی بین وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان، از این پس کسب مجوز فعالیت سازمان های مردم نهاد جوانان از طریق وزارت کشور انجام می شود و اعتبارنامه هایی که تاکنون از ورزش و جوانان گرفته می شد، از این پس از طریق استاندار به امضا خواهد رسید.
مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری این اقدام را در راستای هویت بخشی بیشتر به سمن ها دانست و گفت: سمن های وززش و جوانان به مانند دیگر سمن های استان می توانند در فعالیت های اجتماعی فرهنگی مشارکت کنند از این رو، پذیرای طرح های مرتبط با اولویت های استان از سوی همه تشکل های اجتماعی هستیم.
وی اظهار امیدواری کرد که با عقد این تفاهم نامه، در نشست ها و جلسات سمن های استان، رویکرد فقط نگاه به تشکل های وزارت کشور نباشد بلکه دیگر تشکل ها اعم از تشکل های وزارت کشور، ناجا، بهزیستی و ورزش و جوانان نیز در جلسات و برنامه ها حضور داشته باشند.
خامسی تصریح کرد: دفتر امور اجتماعی فرهنگی استانداری پذیرای طرح ها، برنامه ها، ایده ها، درخواست ها و دغدغه های همه سازمان های مردم نهاد استان می باشد.
گفتنی است این نشست به میزبانی مجمع سمن های جوانان استان برگزار شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا