یزدفردا:مذاکرات لوزان جز خبرهای رسمی، چندین رکورد داشت که می توان از حضور هشت روزه وزیر امور خارجه آمریکا در یک کشور دیگر برای یک موضوع مرتبط با یک کشور دیگر و همچنین هفت وزیر خارجه و دهها معاون و مقام کشورهای مختلف و همچنین کار مداوم صدها خبرنگار اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، طولانی ترین مدت مذاکرات بین یک وزیر خارجه آمریکا با یک همتای خود از سال 1919 تاکنون مربوط به نشست 9 ساعته کری و محمدجواد ظریف در لوزان است که در آن مهمترین مسائل مربوط به تفاهم نهایی بررسی شد.

- تاکنون سابقه نداشته است که وزیر خارجه آمریکا هشت روز از خاک کشور خود برای یک ماموریت دیپلماتیک دور باشد و در این مدت به نیویورک سفر نکند.

این درحالی است که براساس برنامه ریزی قبلی کری شش ماه پیش تاکید کرده بود که در مراسم یادبود درگذشت برادر جان کندی رییس جمهوری پیشین آمریکا که دوست 25 ساله وی نیز محسوب می شد، شرکت می کند، ولی فشردگی مذاکرات لوزان سبب لغو این برنامه شد.
 
رسانه های آمریکایی گزارش دادند که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا شخصا از کری خواسته است که مذاکرات را به هر طریق ممکن ادامه دهد و تا حصول نتیجه مذاکرات لوزان در سوئیس بماند.
 
- رکورد برگزاری روزانه و پیاپی حداقل یک نشست مذاکراتی بین وزیران خارجه دو کشور به ظریف و کری رسید.
 
- لوزان شاهد گسترده ترین تدابیر امنیتی بود و همه طرف ها میزبانی آرام ترین کشور جهان از مهمترین مذاکرات بین المللی را مورد تقدیر قرار دادند.
 
- بسیاری از کارشناسان دلیل به نتیجه رسیدن نشست لوزان را ناکامی رژیم صهیونیستی برای جاسوسی از روند گفت و گوها با هدف انتقال آن به رسانه ها لابی خود برای ایجاد جنگ روانی و فشار بر گروه 1+5 عنوان کردند.
 
- افزون بر دهها ساعت مذاکرات کری و ظریف در لوزان، برآورد تقریبی مدت انجام مذاکرات جمعی بین ایران و 1+5، جلسات هماهنگی گروه مذاکره کننده خارجی و همچنین نشست مستقل کارشناسی هر کشور نشان می دهد که بیش از 250 ساعت زمان برده است.
 
- خستگی از مذاکرات نفس گیر، سختی جلسات متعدد و خواب کم نه تنها تقریبا در چهره مذاکره کنندگان مشهود بود، بلکه خبرنگاران نیز گرفتار آن شده بودند که باید پیگیر نتیجه نشست های متعدد بودند. 
 
- وزیران خارجه روسیه و چین غایبان بزرگ نشست نهایی مذاکرات لوزان بودند که به جای آنان معاونان در عکس یادگاری توافق حضور یافتند. 
 
- در این مراسم جای کاترین اشتون مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا غایب بود و فدریکا موگرینی جانشین وی بیانیه را قرائت کرد.
 
- شنیده ها نیز حاکی از آن است که برخی گفته های کری خارج از متن توافق شده بود و سبب شذ ظریف با دو پیام تویتری این موضوع را مورد اشاره قرار دهد. 
 
- باب کورکر سناتور جمهوریخواه آمریکا که یکی از بانیان اقدامات ضد ایرانی است، پس از تفاهم لوزان مجبور شد گفته های منسوب به خود را که در صورت «برگشت بدون توافق کری از لوزان به آمریکا تحریم ها علیه ایران فورا تشدید خواهد شد» را پس بگیرد.
 
- رسانه های دنیا پس از اوج بازتاب گسترده اخبار و گزارش های مربوط به نتیجه نشست لوزان، اکنون خشم و شکست مقامات رژیم صهیونیستی را پوشش می دهند که رسما اعلام کرده اند مخالف آن هستند.
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا