غار شکفت یزدان ندوشن در شهرستان میبد به جمع آثار ملی کشور پیوست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، "سید مصطفی فاطمی" ضمن اعلام این خبر گفت: با توجه به ویژگی‌ها و ارزشمندی این اثر طبیعی پرونده‌ ثبتی آن تهیه و به میراث فرهنگی کشور ارسال شد و پس از تایید پرونده در جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث طبیعی، رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، با ارسال نامه ای ، مراتب ثبت این اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور را به استاندار یزد ابلاغ کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد این غار گفت: غار شکفت درون ارتفاعات واقع در شرق دهستان ندوشن قرار گرفته است که شکل گیری آن را مربوط به دوران چهارم زمین شناسی می دانند. این غار با وجود صعب العبور بودن ورودی و دسترسی سخت به آن، محل تردد افراد زیادی به ویژه علاقمندان به طبیعت و کوهنوردان بوده است.

 فاطمی در ادامه افزود: غار  اشکفت به سبب ویژگی های خاص فرمی و شکلی که دارد (دهانه بسیار بزرگ، فضای دورنی بسیار بزرگ که گنجایش صدها نفر را دارد) در میان غارهای شناخته و اکتشاف شده استان، منحصر به فرد بوده و جز بزرگترین غارها محسوب میگردد.

وی در خصوص وجه تسمیه این غار اظهار داشت: در زبان محلی اشکفت به معنی شکاف میباشد .دهانه ورودی غار از فاصله ای دور به سان شکافی بزرگ بر پهنه بالایی کوه خود را نمایان میکند، از این رو به آن شکفت یا اشکفت به معنی شکاف گفته میشود.

از سویی دیگر وجه تسمیه آن به جایگاهی که این غار در میان زرتشتیان یزد دارد باز میگردد. بدین سان که در گذشته دور در این مکان آتش مقدس زرتشتیان نگهداری میشده و محل عبادت آنان بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اضافه کرد: غار اشکفت یکی ازمعروفترین غارهای موجود در پهنه استان یزد است که اگرچه پدیده ای طبیعی بوده ولی به واسطه قدمت فعالیت های انسانی در درون آن از دیرباز، واجد سبقه ای تاریخی و جایگاهی آئینی به ویژه در میان شهروندان زرتشتی میباشد. علاوه بر ویژگی های تاریخی این غار، وجود تزئینات بسیار زیبا و استالاگمیت های بزرگ و منحصر در درون غار که خوشبختانه از گزند آدمی در امان مانده اند؛ آن را بدل به مقصد طبیعت گردان زیادی کرده است.

فاطمی در ادامه با بیان اینکه در اطراف این غار مخصوصاً قسمت های كوهستاني آن یکسری از گونه های حیات وحش و گیاهی نادر وجود دارد که ارزش بالایی داشته و برخی گونه های جانوری آن در معرض خطر انقراض قرار دارند، افزود: به طور مشخص در پهنه های اطراف این غار پوشش گیاهی شامل گیاهان بوته ای زمینی مانند گون، درمنه و درختچه های بادام کوهی با تراکم کمتر و پراکندگی بیشتر در دامنه کوه ها و ارتفاعات منطقه وجود دارد.

این مقام مسئول در پایان گفت: محدوده این اثر به عنوان جاذبه گردشگری می باشد و لازم است هر گونه ساخت و ساز و استقرار تأسیسات و زیرساخت های گردشگری در این منطقه با نظارت مستقیم و تحت مجوز سازمان میراث فرهنگی وگردشگری صورت گیرد.

شایان ذکر است :این غار اخیراً با شماره 464 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا