با توجه به به لزوم استفاده از فراورده های خام دامی شناسنامه دار شامل تاریخ تولید - انقضاء، نام تولید کننده در فراورده های نظیر تخم مرغ، مصرف کنندگان از خرید تخم مرغ های رنگی صنعتی فاقد پرینت تاریخ تولید و نام تولید کننده که با عنوان تخم مرغ بومی عرضه می گردد؛ خودداری نمایند.

یزدفردا: محمدرضا متوسل الحسینی گفت: با توجه به وجود نژادهایی از مرغ های صنعتی که تخم مرغ آن ها رنگی می باشد؛ اکثر تخم مرغ های رنگی موجود در بازار صنعتی بوده و متاسفانه مشاهده می گردد که افراد سود جو اقدام به عرضه این نوع تخم مرغ در بازار تحت عناوین محلی یا بومی با قیمت هایی به مراتب بیش از بهای واقعی می‌نمایند. که به دلیل فقدان پرینت روی تخم مرغ در صورت بروز مشکل بهداشتی به سختی قابل ردیابی بوده و کیفیت و تاریخ تولید آن نیز برای مصرف کننده مشخص نمی‌باشد. ضمن اینکه بخش عمده‌ای از این محصول در مراکز غیرمجاز تولید می‌گردد.

وی ضمن اعلام مخاطره آمیز بودن مصرف هرگونه تخم مرغ بدون پرینت و نشان تولید، اعلام کرد: اینگونه تخم مرغ ها معمولا  تک رنگ، کمی بزرگ تر و گاها پر رنگ تر از تخم مرغ های بومی و معمولا همه یک اندازه است که افراد سودجو آنها را از شانه و کارتن تخم مرغ خارج کرده و از سبد یا سایر ظروف جهت عرضه استفاده می کنند.

متوسل الحسینی درخصوص مصرف فراورده‌های لبنی و جایگاه ان در انتقال بیماری‌هایی نظیر تب مالت، بیشترین عامل مخاطره را ناشی از مصرف فراورده‌های تولید شده از شیر نجوشیده گوسفند و بز بخصوص پنیر بی نمک دانست، و توصیه نمود؛ هموطنان از فراورده‌های پاستوریزه استفاده نمایند و در صورتیکه ناگزیر به استفاده از شیر غیر پاستوریزه هستند حتما قبل از مصرف بجوشانند.

وی تصریح کرد: عدم اطلاع بخشی از هموطنان عزیز ازکیفیت تولید و نظارت‌های بهداشتی فراورده‌ها و نشر شایعات با هدف بی اعتماد نمودن مردم نسبت به تولیدات صنعتی تحت نظارت، سبب شده تا عده ای برای سود جویی با استفاده از عناوینی نظیر «ارگانیک» «محلی» »«سنتی» و ... اقدام به عرضه محصولات فاقد مجوز و با وضعیت سلامت نامشخص و امکان وجود مخاطرات بهداشتی و عوامل بیماریزا به شهروندان با قیمت های کاذب و اجحاف در حق مصرف کنندگان نمایند.

نامبرده در پایان گفت: با توجه به قابل ردیابی نبودن این محصولات، شهروندان به منظور حفظ سلامت خود از خرید محصولات فاقد شناسنامه خودداری و در صورت مشاهده هرگونه تخلف جهت برخورد با متخلفین و پیشگیری از بروز بیماری در جامعه با شماره 1512 تماس برقرار نمایند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا