در مراسمی با حضور جمعی از مردم، مسئولان، کتابداران و اعضای کتابخانه، از شخصیت و آثار فرهاد حسن‌زاده، شاعر برجسته کودک و نوجوان در قالب طرح ملی «چهل قلم» در کتابخانه عمومی امام علی(ع) تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، در این مراسم که روز دوشنبه 29 بهمن در یزد برگزار شد، فاطمه دانش، مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری؛ فخرالسادات خامسی هامانه، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد؛ سعید زارع، دبیر ستاد دهه فجر استان یزد؛ الهه جورابی، عضو شورای اسلامی شهر یزد؛ رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از اعضای کتابخانه‌ها، کتابداران و اهالی کتاب حضور داشتند.

حجت‌الاسلام مصطفی گرجی، مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یزد در این مراسم با اشاره به اینکه شخصیت حقیقی هر نویسنده در آثارش بروز می‌کند، تصریح کرد: شخصیت درونی فرهاد حسن‌زاده نیز به عنوان نویسنده‌ای که برای سنین کودک، نوجوان و بزرگسال خلق اثر کرده است، در میان آثار وی مشهود است و این نویسنده با این هویت با مخاطب هم‌کلام شده است.

وی یکی از خصوصیت‌های بارز آثار حسن‌زاده را بیان حرف‌های مردم کوچه و بازار دانست و گفت: وی در آثارش با ادبیات  تصنعی با مخاطب خود مواجه نشده است، بلکه با مخاطب خود زندگی می‌کند و حرف‌هایش برای خواننده ملموس است.

گرجی استفاده از عنوان‌های جذاب و فانتزی برای کتاب‌ها را از دیگر شاخص‌های موفقیت آثار حسن‌زاده عنوان کرد و بیان داشت: این اسامی، به شکل فوق‌العاده‌ای با مخاطبان به خصوص خواننده کودک و نوجوان ارتباط برقرار می‌کند و مخاطب از طریق این عناوین به کتاب‌ها جذب می‌شود.

این مسئول فرهنگی استان یزد همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: نوشتن برای کودک کار آسانی نیست و نویسنده آثار کودکانه باید مخاطب‌شناسی خاصی داشته باشد و به معنای واقعی با خواننده هم‌دل و هم‌کلام شود تا کودک و نوجوان، زبان نویسنده را بفهمند.

در ادامه مراسم، فاطمه قانع، دانشجوی دکترای ادبیات و مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد نیز در سخنانی به بررسی جنبه‌های مختلف اجتماعی خلق رمان «هستی» اثر فرهاد حسن‌زاده با موضوع «واکاوی شخصیت «هستی» و تأثیر اجتماعی آن» پرداخت.

وی در خصوص رمان پرفروش «هستی» گفت: این کتاب به شخصیت دختری به نام هستی، از اهالی آبادان می‌پردازد که رفتار و خلق و خویی پسرانه دارد و به همین خاطر، از نظر روحیات و باورهای فکری، با پدرش در تقابل است.

قانع ادامه داد: نویسنده در رمان هستی، در واقع به دنبال نشان دادن تقابل دو دیدگاه و طرز تفکر بوده است که یکی متعلق به پدر هستی با تفکری سنتی و دیگری مربوط به خودِ هستی است که باورهایی نامأنوس و در تقابل با پدرش دارد و به صورت مشخص می‌توان گفت نویسنده در این داستان به دنبال ارائه نگاهی جدید به نقش‌آفرینی دختران در جامعه است.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در ابتدای آیین تجلیل از فرهاد حسن‌زاده نیز در سخنانی کوتاه با تشکر از حضور این نویسنده نام‌آشنای ادبیات کودکو نوجوان در یزد، وی را یکی از برجسته‌ترین نویسندگان این حوزه دانست که همه آثارش جذاب، زیبا و خواندنی هستند.

وی افزود: استاد حسن‌زاده تاکنون بیش از 80 اثر برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان به رشته تحریر درآورده و از نظر تنوع موضوع، گستردگی مخاطبان و جذابیت آثار، نویسنده‌ای کم‌نظیر در کشور است.

رونمایی از کتاب «برف و آفتاب» جدیدترین اثر فرهاد حسن‌زاده، اجرای نمایشنامه‌خوانی توسط جمعی از هنرمندان روشندل عضو کتابخانه امام علی(ع) با استفاده از کتاب «امیرکبیر فقط نام یک خیابان نیست» نوشته حسن‌زاده و پخش کلیپ‌هایی از معرفی آثار این نویسنده توانمند، از دیگر برنامه‌های این آیین بود.

گفتنی است، در حاشیه برگزاری مراسم طرح ملی «چهل قلم» در یزد، بخش کودک جدید کتابخانه عمومی امام علی(ع) یزد به مساحت 85 مترمربع و با حضور فرهاد حسن‌زاده، نویسنده توانمند ادبیات کودک و نوجوان بازگشایی شد.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا