معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور شامگاه یکشنبه 28 بهمن ماه؛ وارد استان یزد و شهرستان ابرکوه شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "علی ‌اصغر مونسان" شامگاه یکشنبه‌ در نشستی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان ابرکوه در خانه تاریخی آقازاده این شهر با تاکید بر تلاش برای ثبت جهانی سرو 4500 ساله ابرکوه که کهنسال ترین موجود زنده در ایران است، گفت: برای سال آتی ثبت جهانی راه‌آهن شمال به جنوب کشور برنامه ریزی شده و اولویت بعدی ثبت جهانی سرو ابرکوه است.

وی همچنین در خصوص مشکلات مطرح شده از سوی امام جمعه و فرماندار ابرکوه در باره آثار تاریخی این شهرستان از معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی کشور و مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد پیگیری برای کاهش مشکلات موجود به خصوص مرمت بنای مسجد جامع ابرکوه را مورد تاکید قرارداد.

امام‌جمعه ابرکوه نیز در این نشست با تشریح ظرفیتهای تاریخی و گردشگری این شهرستان به خصوص قابلیت ثبت جهانی درخت سرو 4500ساله این شهرستان گفت: مطالبات مردم این شهرستان از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، ثبت جهانی این اثر طبیعی است.

حجت‌الاسلام "سیدابراهیم حسینی" افزود: ابرکوه با 400 اثر تاریخی و طبیعی از شهرستانهای مهم تاریخی استان یزد محسوب می شود و سرو 4500ساله آن می تواند به عنوان جاذبه ای مهم به محور گردشگری تبدیل شود.

حسینی در خصوص مجموعه ارگ شهرسب ابرکوه که 17 هزار مترمربع وسعت دارد، پیشنهاد کرد که این ارگ مرمت و به ‌عنوان شهرک سینمایی برای تهیه فیلم‌ سینمایی و سریال از سوی صدا و سیما مورد بهره برداری قرار گیرد. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور همچنین از تابلویی از خود که توسط یکی از هنرمندان ابرکوه به‌ صورت نقاشی کشیده شده بود، رونمایی کرد.
گفتنی است: ابرکوه یکی از 14 شهر نمونه گردشگری کشور است که از 400 اثر تاریخی و طبیعی این شهرستان 136 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و سه اثر طبیعی، منزلگاه امام رضا (ع)، خانه آقازاده، خانه‌های قدیمی، قلعه‌ های تاریخی، مسجد جامع، کوه گنبد عالی و سرو 4500 ساله از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان می باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا