حجت الاسلام دهقان نیری: دشمن اهل نفاق است و از بی تفاوتی، جهل و بی بصیرتی مردم استفاده می کند. کوتاه آمدن در مقابل دشمن یکی از عوامل انحطاط اخلاقی جامعه است. نظام جمهوری اسلامی در سخت‌ترین شرایط که ایران هیچ چیز نداشت، 8 سال جنگ را اداره کرد و مملکت را حفظ کرد، الآن که وضع بهتری داریم چرا کوتاه بیاییم؟!

هیئت انصار ولایت یزد، چهارمین شب از مراسم ویژه فاطمیه را با عنوان «حکایت همچنان باقیست»، با حضور جمعی از عزاداران ام‌الائمه(ع) در حسینیه ارگ برگزار کرد. سخنران این شب حجت‌الاسلام دهقان نیری امام جمعه معزز شهر شاهدیه یزد بود.

 

وی در ابتدای سخنان خود  این سؤال را  مطرح کرد که: چرا مردم مدینه که جزء سابقین در ایمان بودند و خدمات زیادی به اسلام کرده بودند، بعد از شهادت پیامبر(ص) دچار یک چرخش موضع در اعتقاد شدند و جریان سقیفه به وقوع پیوست؟ مردم مدینه واقعه غدیرخم را به یاد داشتند که 120 هزار نفر پیام وحی را شنیدند و سه روز طول کشید تا به صورت تک تک بیعت کنند. چه شد که 70 روز بعد از بیعت با امیرالمؤمنین(ع)، ایشان را خانه نشین کردند.

 

سیمای جامعه از زبان حضرت فاطمه(س)

سخنران مراسم در ادامه با بیان اینکه حضرت زهرا(س) هم در خطبه فدکیه به چرخش اعتقادی جامعه اشاره کردند، گفت: حضرت می‌فرمایند: «ظَهَرَ فِیکُمْ حَسِیکَهُ النِّفَاق»؛ منافقینی که در زمان پیامبر(ص) جرأت عرض اندام نداشتند، حالا جلودار جامعه شدند؛ «وَ سَمَلَ جِلْبابُ الدّینِ»؛ لباس دین در جامعه کمرنگ شده است. «وَ نَطَقَ كاظِمُ الْغاوینَ»؛ غاوین (کسانی که در زندگی، هدف خود را گم کرده‌اند) سخنگوی دین شده‌اند. دینی که امیرالمؤمنین(ع) از آغاز تا کامل شدن در کنار آن بوده است را چنین افرادی می‌خواهند معرفی کنند. «وَ نَبَغَ خامِلُ الْاَقَلّینَ»؛ افراد پست و فرومایه که در هیچ کجا پیدا نبودند،  میدان‌دار دین شده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از عبرت‌آموزترین جریانات تاریخ اسلام، وقایع بعد از شهادت پیامبر(ص) است و باید جریان فاطمیه را برای درس گرفتن بخوانیم، گفت: بعد از شهادت رسول اکرم(ص) سیمای جامعه دینی ناگهان تغییر کرد و جای همه چیز عوض شد. کسانی که اینقدر در جنگ‌ها و غزوات پیامبر(ص) حضور فعال داشتند و از جان گذشتگی می‌کردند، به جایی رسیدند که در روز روشن به خانه دختر پیامبرشان حمله کردند و او را در انظار مردم کتک زدند اما کسی اعتراض نمی‌کند.

 

بی‌تفاوتی و بی‌بصیرتی از عوامل سقوط اعتقادی جامعه بعد از شهادت پیامبر(ص)

حجت‌الاسلام دهقان نیری، سپس به عوامل سقوط جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: بخشی از خطبه فدکیه به علت سقوط اعتقادی مسلمین اشاره دارد. چند عامل باعث این سقوط اعتقادی و جولان دادن افراد بی‌کفایت شد. اول اینکه بخشی از مردم بی‌تفاوت شدند. احکام اجتماعی اسلام را رها کرده و به احکام فردی کفایت کردند. عامل دیگر، غفلت و بی‌بصیرتی مردم بود. وقتی حق و باطل با هم مخلوط شود، شناخت حقیقت مشکل است. یک طرف داماد پیامبر(ص) است و می‌گوید: حق با من است، طرف دیگر هم پدر زن پیامبر(ص) است و می گوید: حق با من است. تشخیص حقیقت اینجا سخت می‌شود، مخصوصاً وقتی اکثریت با طرف دیگر[باطل] باشد! وقتی بصیرت نباشد، انسان فریب پیشانی پینه‌بسته و شعارها را می‌خورد. جهل و نادانی مردم نیز عامل دیگر سقوط بود.

وی افزود: دشمن اهل نفاق است و از بی‌تفاوتی، جهل و بی‌بصیرتی مردم استفاده می‌کند. منافقین زمان پیامبر(ص) توانستند بر موج بی‌بصیرتی مردم سوار شوند و حکومت اسلامی را در دست بگیرند. تنها و تنها خانواده پیامبر(ص) در برابر این موج ایستادند که دشمن توانست آنها را هم کنار بزند.

 

جدا شدن از دو یادگار رسول خدا(ص) عامل دیگر انحطاط جامعه

حجت‌الاسلام دهقان در شرح علت سقوط جامعه، بعد از شهادت پیامبر(ص)، با اشاره به فراز دیگری از خطبه فدکیه گفت: حضرت می‌فرمایند: از کتاب خدا جدا شدید. با وجود اینکه پیامبر(ص) فرموده بودند: مردم! من از بین شما می‌روم و دو یادگار می‌گذارم: «ما إن تمسكتم بهما لن تضلوا بعدي أبدا»؛ یک دستتان در دست قرآن باشد و دست دیگرتان در دست اهل‌بیت(ع) تا گمراه نشوید، این‌ها گفتند: یکی از این دو برای ما کافیست، حسبنا کتاب الله، در حالی که چون از اهل‌بیت(ع) دور شدند، از کتاب خدا هم دور شدند.

 

یکی از عوامل انحطاط مردم: رفاه‌طلبی

وی افزود: علت دیگری که حضرت اشاره فرمودند این بود که اختیار خود را به دست شیطان داد‌ند و ارزش‌های دینی در جامعه کمرنگ شد. تا وقتی نور باشد، خفاش‌ها بیرون نمی‌آیند، اما همین که فضا تاریک شود، خفاش‌ها به میدان می‌آیند. رفاه‌طلبی و آسایش‌طلبی مردم دلیل دیگر انحطاط اعتقادی آنان بود.

 

فضیلت‌سوزی و فضیلت‌سازی دو اقدام دشمن برای محو فضائل اهل بیت(ع)  

حجت‌الاسلام دهقان نیری تصریح کرد: قدم بعدی دشمن برای اینکه نکند مردم پشیمان شوند و بخواهند برگردند، فضیلت‌سوزی بود. با تبلیغات سوء خود، انسان‌های معصوم الهی را انسان‌های عادی جلوه دادند که می‌شود دستان علی(ع) را بست و شمشیر به روی او گرفت. می‌شود دست به روی زهرای مرضیه(س) بلند کرد. این همان کاری است که امروز هم دشمنان می‌کنند و قداست‌ها را می‌شکنند. قداست ولی فقیه و علما را می‌شکنند و ایجاد شبهه می‌کنند تا بر روی مردم عوام تأثیر بگذارند و به هدف خود برسند.

وی فضیلت‌سازی برای صحابیان پیامبر(ص) را اقدام دیگر دشمن عنوان کرد و گفت: دشمن با این تفکر که هرکس صحابی پیامبر(ص) است، هر چند غیرعادل باشد، فضیلت دارد؛ در وصف خلفا تا توانستند فضیلت‌سازی کردند.

 

کوتاه آمدن در مقابل دشمن، یکی دیگر از عوامل سقوط جامعه

 کوتاه آمدن در مقابل دشمن را یکی دیگر از عوامل انحطاط اخلاقی جامعه نامید و تصریح کرد: یکی از دلایل مشکلات اقتصادی امروز ما، برای این است که بر روی مردم فشار بیاورند تا مردم تسلیم اروپا و آمریکا شوند. می‌خواهند مردم خسته شوند تا در مقابل دشمن کوتاه بیایند. باید از آقایان پرسید: شما که در مقابل آمریکا کوتاه آمدید، چه چیز دستگیرتان شد؟! چرا دست‌بردار نیستید؟! چه شد آن شعارهایی که می‌گفتید: اگر برجام بشود چه می‌شود و کجا می‌شود! امروز هم مدام بر رهبری فشار می‌آورند که در مقابل دشمن کوتاه بیاییم تا وضع اقتصادی مردم درست شود.

 وی با بیان اینکه جریان فاطمیه، درس ایستادگی در برابر دشمن است، گفت: نظام جمهوری اسلامی در سخت‌ترین شرایط که ایران هیچ چیز نداشت، 8 سال جنگ را اداره کرد و مملکت را حفظ کرد، الآن که وضع بهتری داریم چرا کوتاه بیاییم؟! اگر جلوی اختلاس‌ها گرفته شود، جلوی حیف و میل کردن بیت‌المال  گرفته شود، مدیریت درست شود، آن وقت می‌بینید همه چیز درست می‌شود.

وی با انتقاد از واردات کالا در سال تولید ملی گفت: امسال که سال حمایت از تولید داخلی بود، مسئولین اتفاقاً چندین برابر واردات داشتند این هم واردات با ارز دولتی برای کالاهایی که در همه‌اش را در داخل داریم! اینطور از رهبر اطاعت می‌کنند! ائمه جمعه باید فریاد بزنند که چرا در سال حمایت از تولید داخلی این همه کارخانه و کارگاه تعطیل شد!

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: امام خمینی (ره) فرمودند: دشمن مثل سگ گزنده است، طبیعت سگ این است که اگر جلوی آن بایستید عقب می‌رود ولی اگر فرار کردید و عقب‌نشینی کردید، جلو می‌آید. دشمن، اینگونه است لذا باید جلوی آن بایستیم.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا