در اولین شب از مراسم ایام شهادت حضرت زهرا در حسینیه ارگ حضرت آیت الله حاج سید محمدکاظم مدرسی به بیان ابعاد مختلف زندگی آن حضرت پرداختند.

آیت‌الله سیدکاظم مدرسی: حضرت زهرا(س) محور حق و حقیقت و از محکمات هستند . در زمان ما امامین انقلاب محکمات این انقلاب هستند.

 

 

هیئت انصارولایت یزد در اولین شب از مراسم ایام فاطمیه خود را در حسینیه ارگ برگزار نمود، سخنران این مراسم آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی در شب شهادت حضرت زهرا(س) به بیان ابعاد مختلف زندگی آن حضرت پرداخت که خلاصه‌ای از سخنان ایشان بدین شرح است:

آیت‌الله مدرسی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به دستاوردهای مهم این انقلاب از جمله پیشرفت‌های پزشکی، علمی، هوا و فضا اشاره کرد و گفت هرکجا که مدیریت جهادی و ولایی بوده است، موفق هم بوده‌ایم. ایران در طول این چهل سال، صد و بیست کشور را پشت سر گذاشته است و خود را بالا کشیده است. از جمله موفقیت دانش‌آموزان ایرانی در المپیادهای علمی مختلف، موفقیت‌های علمی جوانان ایرانی در عرصه‌های پزشکی، هسته‌ای و موشکی و ...

وی افزود: یکی دیگر از آثار پیشرفت انقلاب، پیشرفت در زمینه مهدویت و فرهنگ فاطمی است، قبل از انقلاب در زمینه مهدویت دو کتاب بیشتر نداشتیم؛ یکی کتاب «مهدی موعود» که ترجمه جلد 13بحارالانوار است و دیگری کتاب «دادگستر جهان» نوشته «علامه امینی». غیر از این، کتابی به زبان فارسی در زمینه مهدویت نبود ولی الان بالغ بر هزار عنوان کتاب در زمینه مهدویت می‌توان پیدا کرد.

سخنران مراسم به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) به یکی از ابعاد وجودی حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت:  برای شناخت حضرت زهرا(س) زیارت آن حضرت را بخوانید چون یکی از راه‌های شناخت ائمه همین زیارت‌ها هست. در زیارت حضرت زهرا(س) می‌خوانیم: «السّـلامُ علیـکِ یَا مُمْتَحَنَهُ امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ...»؛ یعنی حضرت زهرا(س) کسی است که قبل از اینکه به دنیا بیاید خدا او را مورد آزمایش قرار داده است، و او را در این آزمایش سربلند یافت. در ابتدای دعای ندبه هم می‌خوانیم: «... فَشَرَطُوا لَکَ ذلِکَ، وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفاءَ ...»؛ شما شخصیت‌هایی هستید که چون خدا می‌دانست اهل وفا هستید شما را به این مقام قبول کرد و واسطه فیض قرار داد.

وی افزود: در مورد حضرت ابراهیم(ع) نیز همین اتفاق افتاد قرآن می‌فرماید: «وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِكَلمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ»[1]؛ بعد از امتحانات متعدد به او مقام عصمت و امامت داده شد. ولی یک تفاوت در مورد حضرت زهرا(س) وجود دارد و آن این است که درباره ایشان می‌فرماید: او را قبل از خلقت امتحان کردیم و موفق یافتیم. البته یک استثنای دیگر هم وجود دارد که امام حسین(ع)‌ را بعد از امامت امتحان کردند! در اینجا دریای معرفت می‌خواهد تا بفهمیم که چرا خداوند برای پیامبران، امتحان را قبل از نبوت و برای سیدالشهداء بعد از امامت قرار داد.

آیت‌الله مدرسی به بعد دیگری از شخصیت حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت ایشان در بین معصومین حضرت زهرا(س) جایگاه حجتی و معیار حقانیت ویژه‌ای دارد. حضرت از محکمات دایره اسلامی است. بُعد مظلومیت و تربیت، بعد فضائل و مناقب، بهشتی و نورانی بودن، تاریخی بودن، جای خود را دارد ولی بعدی که مهم است، محور حق و حقیقت و محکمات دایره اسلامی بودن است.

گاهی شبهاتی مطرح و سؤال می‌شود از جمله اینکه:‌مگر امیرالمؤمنین(ع) غیرت نداشت؟ مگر حسنین و کس دیگری نبود؟ چرا سلمان و دیگران نیامدند؟ پس چرا امیرالمؤمنین(ع)‌ حضرت زهرا(س) را با خود به در خانه انصار و مهاجر می‌بردند؟ چرا حضرت امیر سکوت کردند؟ چرا حضرت زهرا(س) روی فدک حساس هستند؟

در جواب این شبهات باید این بُعد از حضرت زهرا(س) را درنظر گرفت که فاطمه محور حق و حقیقت و جزء محکمات است و باید متشابهات را با این محکمات بسنجیم. چون جزء محکمات است چنین عمل می‌کند. همه اعتقاد دارند که حضرت زهرا(س) جزء این آیه محسوب می‌شود که می‌فرماید: «إِنَّمَا يُرِيدُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَکُمْ تَطْهيراً»[2]معتبرترین تفسیر اهل سنت، «الدر المنثور»، بیست روایت را آورده که بیان می‌کند حضرت زهرا(س) از مصادیق این آیه محسوب می شود و پنجاه روایت دیگر که روشن می‌کند ایشان از محکمات است و همچنین بیانات پیامبر که می فرماید: «فاطِمةَ بَضعَةٌ مِنّي». وقتی به این روایت توجه شود، دیگر این سؤال مطرح نمی‌شود که اول پیامبر(ص) وارد بهشت می‌شوند یا فاطمه(س). فاطمه پاره تن رسول خداست و جزء محکمات است و سر دوراهی ها باید بسنجیم و ببینیم حضرت زهرا کدام طرفی هستند.

آیت‌الله مدرسی در ادامه توضیح ابعاد حضرت زهرا(س) و توجه به بعد محکم بودن ایشان فرمود: انقلاب اسلامی ایران نیز محکماتی دارد و امامین انقلاب از محکمات آن هستند. لذا وقتی بر سر هر دوراهی قرار می‌گیریم باید با توجه به فرمایشات و بیانات و سیره امام انقلاب راه صحیح را تشخیص دهیم. اگر بر سر دو راهی‌ها و شبهاتی که به وجود می‌آید مردم و مسئولین به این نکته توجه نکنند قطعاً دچار تشخیص اشتباه خواهیم شد و انقلاب را نیز با مشکل روبرو خواهیم کرد.

وی در ادامه گفت: مراجع هر شهر و کشوری جزء محکمات هستند اصلاً روحانیت، جزء محکمات مردم هستند؛ امروز بالغ بر 95درصد مردم ایران دینشان را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از روحانیت می‌گیرند.

سخران مراسم در پاسخ به این سؤال که چرا دارد به تعداد حوزه‌های علمیه افزوده می‌شود؛ به مطلب قبلی اشاره کرد و گفت: اگر اسلام دین خاتم و جهان شمول است پس چه کسی باید این دین را بین 7میلیارد جمعیت تبلیغ کند؟ طبیعتاً همین روحانیت باید این کار را بکند و اگر به این نکته توجه شود به نتیجه خواهیم رسید که نه تنها تعداد حوزه‌های علمیه زیاد نیست بلکخ کم نیز هست.



[1].  آیه 124 بقره.

[2].  آیه 33 احزاب.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا