فخرالسادات خامسی‌هامانه در مراسم آغاز به کار طرح نسیم«نشاط، سلامتی، یادگیری و موفقیت» جامعۀ توسعه‌یافته را جامعه‌ای دانست که شهروندانی بانشاط داشته باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، «فخرالسادات خامسی‌هامانه» پنجشنبه 22 آذر در جشن خانوادگی و افتتاحیه طرح استانی نسیم(نشاط، سلامتی، یادگیری، موفقیت) مبنای برگزاری این برنامه را ارتقای نشاط، سلامتی، یادگیری و موفقیت و نیز آموزش، مشاوره و افزایش سطح آگاهی افراد جامعه بیان کرد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد اجرای برنامه‌های نشاط اجتماعی در استان و کشور را ضرورت اجرای این طرح دانست و افزود: یک جامعۀ شاد و بانشاط به همۀ ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود می‌رسد و اگر این جامعه شهروندانی با نشاط داشته باشد، می‌تواند به برنامه‌های توسعه‌ای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت خود برسد.
به گفتۀ خامسی، در برنامه‌های کلان توسعه پایدار به ویژه بند ب ماده 97 برنامه چهارم توسعه، به طور صریح دولت مکلف شده است نسبت به تهیه طرحی جامع برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، گسترش و بسط روحیۀ نشاط، شادابی، امیدواری، اعتماد عمومی، تعمیق هنجارهای دینی و هنجارهای اجتماعی اقدام کند.
وی با بیان اینکه شادی و نشاط از مؤلفه‌های مهم رفاه اجتماعی است که در سیاست‌های نوین حوزه روان‌شناسی نیز به آن تاکید شده است، گفت: لازمۀ رسیدن شهروندان به رفاه اجتماعی کلیدواژه‌های نشاط، شادمانی و نشاط اجتماعی است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد ادامه داد: نشاط و شادمانی از ضروری‌ترین خواسته‌های فطری و نیازهای روانی افراد است که نقش تعیین کننده‌ای در سلامت روحی روانی جامعه دارد؛ به‌گونه‌ای که اکنون تأکید روان شناسان متوجه بحث روانی حاصل از نشاط اجتماعی است و دیگر ابعاد اقتصادی معیار توسعه نیست.
خامسی یکی از خواسته‌های جامعۀ امروز را رفاه، همبستگی، تعلق و تعامل اجتماعی مطلوب در قالب برنامه‌های نشاط اجتماعی دانست و گفت: این مورد نیاز به آموزش‌های کافی در مورد اهمیت بهداشت روان برای جامعه دارد و اعتقاد ما این است که اگر این حوزه‌ها تأمین شود زمینه‌های رونق اقتصادی نیز فراهم می‌شود.
وی تصریح کرد: همۀ اینها باعث شد ما در خصوص طرح استانی نسیم به اجماع برسیم و در این طرح هدف این است که در کنار برنامه‌های شاد، بحث یادگیری، ارتقای سطح آگاهی جامعه و نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی ایرانی را در نظر داشته باشیم.
این مسئول افزود: اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد به دلیل نقش ستادی و سیاست گذاری که دارد سعی می‌کند با جریان سازی، برنامه‌های این حوزه را به شکل متوالی در استان ادامه دهد و خدماتی ویژه، خاص و رایگان در حوزه نشاط اجتماعی در اختیار شهروندان قرار دهد.
به گفتۀ خامسی، سعی این است که در این خصوص از ظرفیت اقشار مختلف اعم از سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌های مردمی، افراد تأثیرگذار در جامعه اعم از خیران، اساتید دانشگاه، هنرمندان روحانیان و... استفاده شود و نگاهی تخصصی به بحث اموزش و نشاط شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد اظهار امیدواری کرد که شهروندان یزدی نیز در بحث نشاط اجتماعی با دولت همراهی داشته باشند تا شاهد جامعه‌ای شاد، پرنشاط و پویا در آینده‌ای نه چندان دور باشیم.
گفتنی است طرح نسیم با شعار «نشاط، سلامتی، یادگیری و موفقیت» در قالب برنامه‌هایی شاد و مفرح به امر آموزش و مشاوره گروهی خانواده‌های یزدی در محلات شهر و روستا یا گروه هدف برخی نهادها و مراکز در سطح استان خواهد پرداخت و سعی دارد با استفاده از کارشناسان و مشاوران حوزه بهداشت، سلامت و خانواده لحظات پرنشاط، مفرح توأم با آموزش و یادگیری برای شهروندان رقم زند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا