در این کارگروه مطرح شد:نگاه ویژه دولت به توان بخش خصوصی و مردم در تکمیل پروژه های عمرانی، توجه به پشتوانه مالی برای اجرایی شدن آزاد راه نطنز-انار در بودجه 98، جلوگیری از تعریف پروژه های جدید و حرکت دولت به سمت منطقی شدن قیمت ها

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، در کارگروه ویژه ساماندهی طرح های نیمه تمام عمرانی کشور که به میزبانی استان یزد و در اولین جلسه عمومی خود که با حضور اثرگذران و صاحب نظران ملی و استانی برگزار شد؛  مشکلات پیش رو در واگذاری ها از جمله دستورالعمل ها،تضامین دولتی،نحوه بودجه ریزی،بارگزاری پروژه ها در سامانه بازار الکترونیک،مشکلات پروژه های آزادراهی و نحوه تامین سرمایه بورس مورد تبادل نظر قرار گرفت.

***با توجه به حجم بالای پروژه های عمرانی و میزان قابل توجه طرح های نیمه تمام در کشور بخش خصوصی می تواند به عنوان موتور محرک تکمیل پروژه های عمرانی با امکان پذیر ساختن پویایی اقتصادی وارد میدان عمل شود و دولت نیز عزم و حمایت جدی را نسبت به این موضوع نشان دهد زیرا تحقق این امر علاوه بر اینکه بار مالی زیادی را از دوش کشور بر  می دارد به تحول در بخش های مختلف و هموارسازی مسیر توسعه نیز کمک می کند.

گزارش پیش رو  به اهم موضوعات مورد بحث و بررسی در کارگروه ویژه ساماندهی طرح های نیمه تمام عمرانی کشور می پردازد:


*ضرورت نگاه ویژه دولت به ظرفیت های بخش خصوصی و مردم در تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی


رئیس کارگروه ویژه ساماندهی طرح های نیمه تمام عمرانی کشور با بیان اینکه برای تکمیل پروژه های نیمه تمام حدود 62 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و با نحوه تخصیص اعتبار از سوی دولت نتیجه مطلوبی رقم نمی خورد بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ساماندهی این موضوع تاکید کرد.
«سید ابوالفضل موسوی» افزود:تعداد پروژه های کشور مشخص و اطلاعات آن در سامانه ای ملی برای دسترسی عموم ارائه شده است،اتاق بازرگانی نیز متولی ارائه تصمیم های این حوزه به بخش خصوصی است و از سوی دیگر نیز بورس اعلام آمادگی کرده است برای تامین مالی هر پروژه راهکاری ارائه نماید.
نماینده مردم یزد و اشکذر و نائب رئیس کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی به اهمیت تغییر نگاه و اعتماد نسبت به بخش خصوصی،شناخت کافی از شرایط فعلی،آینده نگری،اولویت بخشی به واگذاری پروژه ها،تغییر نگرش در دستگاه های اجرایی نسبت به بخش خصوصی ،اهمیت اجرای موفق واگذاری طرح های نیمه تمام عمرانی کشور در دور زدن تحریم و پویایی اقتصادی اشاره و فعالیت هر چه تمام تر اتاق بازرگانی و بورس را نسبت به این موضوع در استان یزد خواستار شد.


*توجه به ایجاد پشتوانه مالی برای اجرایی شدن آزاد راه نطنز-انار در بودجه سال 98


« محسن صادقیان» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد نیز در این کارگروه به بازنگری در شاخص های توزیع اعتبارات استانی،ایجاد مفاهیم و گفتمان مشترک در سطح کشور برای واگذاری پروژه های عمرانی و توجه به ایجاد پشتوانه مالی برای اجرایی شدن آزاد راه نطنز- انار که از مسیر سه استان اصفهان،یزد و کرمان عبور می کند در بودجه سال 98 اشاره کرد.


*فعال سازی بازار الکترونیک طرح های نیمه تمام کشور


در این جلسه « محمد مرادی» دبیر کارگروه ساماندهی طرح های نیمه تمام عمرانی کشور از فعال شدن بازار الکترونیک طرح های نیمه تمام کشور خبر داد و گفت: این سامانه به زودی تکمیل و درآینده به سامانه جامع مشارکت تبدیل خواهد شد و با توجه به آماری که از نقدینگی کشور وجود دارد شرایط موجود باعث کاهش ارزش پولی شده بنابراین باید به سمت تکمیل طرح های نیمه تمام بدون بودجه دولتی حرکت کرد.
وی به اهمیت وجود اطلاعات واقعی،کامل و زمینه سازی بخش دولتی در موفقیت مذاکرات برای واگذاری پروژه ها اشاره و افزود:با تصویب برنامه ششم و بودجه 96 کشور، مشخص شد این بودجه عمرانی جوابگوی طرح های مصوب ادوار گذشته نمی باشد.


*تاکید دولت بر حفظ ثبات اقتصادی و مقابله فعالانه با  تحریم ها در لایحه بودجه 98


در ادامه مدیر پروژه مشارکت عمومی- خصوصی سازمان مدیریت و برنامه ریزی  اظهار داشت:در لایحه بودجه 98  ایجاد و حفظ ثبات اقتصادی کشور،صیانت از تولید و اشتغال و مقابله فعالانه با تحریم ها از جهت گیری های دولت بوده و مورد توجه قرار گرفته است.
«محمود ملکوتی خواه» مطرح کرد:در استان ها 81 هزار و 841 پروژه  به ارزش 40 هزار میلیارد تومان قابل مشارکت یا واگذاری به بخش خصوصی است و از این میزان استان یزد 2 هزار و 57 پروژه را به خود اختصاص می دهد که پیشنهاد واگذاری این  پروژه ها باید توسط دستگاه های اجرایی مرتبط انجام شود زیرا با ورود سازمان برنامه ریزی به این موضوع نتایج دلخواه رقم نمی خورد.


*دولت سهم خود را برای ایجاد رغبت در سرمایه گذار ارائه کند/توجه به مناسبات بورس در واگذاری پروژه ها


پس از بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات طرح شده در این جلسه معاون آزادراهای شرکت زیر ساخت گفت: در اجرای پروژه ها و برای ایجاد رغبت در سرمایه گذار،دولت نیز باید سهم خود را ارائه نماید در غیر این صورت کار به خوبی پیش نخواهد رفت.
«سید حسین میر شفیع» به اظهارات بورس نسبت به اینکه نرخ سود ارائه شده برای سرمایه گذار باید 2 درصد بیشتر از بانک ها باشد تا پوشش سرمایه ای تقویت شود اشاره و افزود:بازگشت سرمایه در بازار بورس باید پنج ساله باشد که خارج از این روال 15 تا 20 سال است،در چنین شرایطی برای ورود طرح ها نیمه تمام عمرانی به بازار بورس این موارد نیز باید به شکل جدی مورد توجه و بررسی قرار گیرد.


*پروژه جدید تعریف نشود/قیمت ها به سمت منطقی شدن هدایت شود


در ادامه نماینده اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد:بخش خصوص تمایل به همراهی دولت تا پایان کار را  ندارد اما زمانیکه دولت نمی تواند قیمت ها را به سمت منطقی شدن هدایت کند باید در تامین وثایق برای اطمینان بخشی به بخش خصوصی در مسیر سرمایه گذاری ورود پیدا کند.
«محسن چمن آرا» ادامه داد:فعالان بخش خصوصی از تعلل دستگاه های اجرایی در اعلام پروژه ها و عدم شفافیت کافی در این زمینه گلایه مند هستند و دولت در این عرصه نباید احساس نگرانی داشته باشد زیرا واگذاری ها بر اساس فراخوان است و بخش خصوصی رقابت،زمان اجرا و سایر مسائل را مشخص خواهد کرد که شفافیت اطلاعات به سود هر دو طرف خواهد بود.
چمن آرا بزرگترین معضل در واگذاری طرح های نیمه تمام را مقاومت دستگاه های اجرایی در واگذاری پروژه ها و عدم وجود فرهنگ مشارکت و باور جدی دولت نسبت به این حوزه دانست و بیان کرد: باید تفکر جدیدی برای استفاده از توان بخش خصوصی، تعریف نکردن پروژه جدید برای مدتی مشخص، اولویت بندی و غربالگری پروژه ها شکل بگیرد و تعدادی از پروژه های جذاب و مفید که قابل بهره برداری اند در رشته های مختلف به بخش خصوصی واگذار شود تا پولی که خرج پروژه شده به اقتصاد کشور برگردد.
در این جلسه نظرات کارشناسی و  دیدگاه بخش  های مختلف نسبت به موضوع واگذاری پروژه های نیمه تمام  عمرانی دولت به بخش خصوصی با تاکید بر برش استانی یزد ارائه و مورد هم اندیشی قرار گرفت و مهم ترین دلایل مورد توجه دولت برای دستیابی به نتایج مورد انتظار در این پروژه ها *ضرورت نگاه ویژه دولت به ظرفیت های بخش خصوصی و مردم در تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی ، *تخصیص سهم دولت برای ایجاد رغبت در سرمایه گذار ،*توجه به مناسبات بورس در واگذاری پروژه ها، *تعریف نشدن پروژه جدید ، *فرهنگ و باور واقعی دستگاه های اجرایی نسبت به بخش خصوصی ،*تمایل نهادهای دولتی بر شفافیت در اعلام پروژه ها و *هدایت قیمت ها  توسط دولت به سمت منطقی شدن ذکر شد.
فعال سازی بازار الکترونیک طرح های نیمه تمام کشور  و تاکید بر حفظ ثبات اقتصادی و مقابله فعالانه با  تحریم ها در لایحه بودجه 98  برخی  از اقدامات انجام شده توسط دولت برای تسهیل این موضوع بود که در جلسه ابعاد مختلف آن تشریح شد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا