به‌گزارش يزدفردا: صنایع دستی و گردشگری استان یزد،علی اصغر صمدیانی مدیر پایگاه تاریخی بافت تاریخی مهریز با اعلام این خبر گفت: بافت مهرپادین به‌عنوان تنها مجموعه ثبت‌شده در مهریز است که طرح مرمتی آن بیش از دو سال به طول انجامید. این مجموعه تاریخی که بخش مهمی از بافت تاریخی مهریز را تشکیل می‌دهد مورد مرمت و حفاظت قرار گرفت.

 

هم اکنون بدنه ‌سازی و کف سازی مسیر گردشگری مهرپادین که دارای امامزاده، مسجد، حسینیه، آب انبار و حمام تاریخی می باشد، براساس سیاست های راهبردی حفاظت از شهر تاریخی مهریز انجام شده است .

صمدیانی افزود: در طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی شهر مهریز با تاکید ضوابط حفاظت و کنترل توسعه سعی شده است مولفه‌های هویتی میراث فرهنگی و طبیعی مهریز شناسایی و برای حفاظت از آن ها طرح و برنامه ای راهبردی تدوین شود.

مدیر پایگاه بافت تاریخی مهریز خاطر نشان کرد: مجموعه تاریخی مهرپادین یک بخش مهمی از بافت تاریخی مهریز است به طوری که مسجد این مجموعه متعلق به قرن هشتم و قدمت مابقی آثار به دوره قاجار برمی‌گردد.

شکل‌گیری و بنای ساخت شهر مهریز را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی منسوب می دانند و در روزگاران پیشین «مهرگرد» و سپس «مهریجرد» نامیده می شده است.

بنابر روایت‌ها شهر امروزی مهریز از ادغام و به هم پیوستن سکونت گاه هایی به نام های مهرپادین، مزویرآباد، بغدادآباد، استهریج و منگ آباد به وجود آمده است. این شهر را می توان توده ای از باغ های بسیار زیبا، زمین های مزروعی وسیع با گونه معماری و ساخت متفاوت توصیف کرد که این شکل قرارگیری، گونه های متفاوت خانه، باغ و خانه‌باغ و در سطح کلان الگوی باغشهر تاریخی ویژه حاشیه کویر را به وجود آورده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا