مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در نشست پنجشنبه های رسانه ای استان یزددر جمع اهالی مطبوعات و رسانه، اظهار داشت: اهالی مطبوعات می توانند با همفکری و بیان راهکارها و پیشنهادهای خود در خصوص وضعیت تامین آب استان، منابع مورد نیاز برای نسل آینده و دامنه توسعه صنعتی، اجتماعی و فرهنگی استان، شرکت آب منطقه ای یزد را همراهی کنند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، عصر روز پنج شنبه 8 آذر ماه، دومین نشست پنجشنبه های رسانه ای استان یزد  با هدف هم اندیشی اصحاب رسانه و مطبوعات و مسئولان استان،  با حضور محمدمهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد، علیرضا کربلایی اکرمی مدیر روابط عمومی این شرکت، رییس و اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات و جمعی از روزنامه نگاران، خبرنگاران و فعالان رسانه استان در خانه مطبوعات یزد برگزار شد.

 محمدمهدی جوادیان زاده در این نشست هم اندیشی، با بیان اینکه استان یزد هم اکنون با شرایط حاد و بحرانی در خصوص آب روبروست، اظهار داشت: اسراف آب در این وضعیت که به عنوان منبع استراتژیک استان محسوب می شود ، ناسپاسی و کفران نعمت است ومنافع استان را به خطر می اندازد.

وی افزود: به همین منظور در برنامه 100 درصد مدیریت مصرف آب که در طرح ملی سازگاری با کم آبی مطرح شده است، برآنیم تا 50 درصد آب در بخش کشاورزی، 30 درصد در بخش صنعت و 20 درصد در بخش شرب و بهداشت صرفه جویی کنیم و این درصدها در هربخش با توجه به میزان بهره وری و راندمان مصرف آب، تعیین شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در طی 40 سال گذشته بیشتر از ظرفیتسفره های آب زیرزمینی برداشت صورت گرفته است که  باعث افت شدید سفره های زیرزمینی و کاهش 25 متری سطح آب زیرزمینی  نسبت به 30 سال گذشته شده است اما اگر برنامه مدیریت مصرف به درستی اجرا شود، سطح این آب به حالت قبلی خود بازمی گردد.

جوادیان زاده تصریح کرد: در اجرای برنامه مدیریت مصرف، علاوه بر نیاز به پشتیبانی فنی و مالی به حجم وسیعتری از فرهنگسازی و برنامه های اجتماعی نیازمندیم که رسانه ها با در دست داشتن ابزار آن می توانند شرکت آب منطقه ای یزد را همراهی کنند.

وی خاطر نشان کرد: در بخش کشاورزی  به این دستاورد رسیده ایم که کشاورزان خود را نیازمند به تحویل حجمی آب می بینند و آن را از ما درخواست می کنند اما در بخش صنعت هنوز مسئله صرفه جویی در آب به عنوان یک سنگ اندازی دیده می شود و صنعتگران این امر را سبب افزایش مشکلات خودشان می دانند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد یادآور شد:  در بخش شرب مردم کمبود آب را حس کرده اند و آمادگی لازم برای صرفه جویی در این بخش را دارند که باید ابزارها را دراختیارشان قرار دهیم و روش های صرفه جویی را به آنها آموزش دهیم.

محمدمهدی جوادیان زاده افزود: یکی از برنامه های مطرح شده استان در طرح سازگاری با کم آبی در بخش آب شرب این است که مشترکین خانگی که زیر الگوی مصرف یعنی کمتر از 20 متر مکعب در ماه آب مصرف می کنندو 70 درصد از مشترکین یزدی در این دسته قرار می گیرند، موردتقدیر قرار گرفته و لوازم کاهنده مصرف را در اختیارشان قرار داده و تنها هزینه 30 درصد این ابزار را از آنها اخذ کنیم.

جوادیان زاده در ادامه اظهار داشت: برنامه های استان در پیشبرد طرح ملی سازگاری با کم آبی مشخص شده و ویرایش اولیه آن به زودی به وزارت نیرو ارسال خواهد شد و قرار است این برنامه ها در جلسات جداگانه ای با دانشگاهیان و نخبگان یزدی، سمن ها و اهالی رسانه در میان گذاشته شود تا نقاط ضعف و قوت آن ها مشخص و در ویرایش دوم لحاظ گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه تاریخچه ای از تخصیص خط انتقال آب به یزد گفت: تاکنون 26 بار تعرض به خط انتقال آب یزد صورت گرفته که به نظر می رسد انتشارمطالب غیرواقعی از جمله مسئله حقابه کشاورزان اصفهانی باعث این تحرکات است در حالی که در 13 سال گذشته  این مشکل وجود نداشته و کشاورزان در این زمینه اعتراضی را مطرح نکرده اند.

جوادیان زاده تصریح کرد: حجم تخصیصی آب به یزد 98 میلیون  متر مکعب در سال است که آب انتقالی در این سالها از 60 میلیون مترمکعب در سال بیشتر نشده است.

وی خاطر نشان کرد: در مسئله تخصیص عنوان شده است که تمام منابع و مصارف استان یزد و اصفهان مورد بررسی قرار گرفته و این یعنی به حقابه کشاورزان و بخش صنعت در مسئله تخصیص آب به استان توجه شده و با درنظر گرفتن همه شرایط، آب به یزد اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: برخی از تخریب ها نیز به کشاورزان ربطی ندارد و ماجراجویانی در تاریکی شب و روزهای تعطیل به خط انتقال آب تعرض و فرار کرده اند که این عده مغرض و به دنبال تخریب روابط عمیق اجتماعی و فرهنگی دو استان هستند که باید با آنها برخورد شود .

جوادیان زاده در پاسخ به پرسشی در خصوص جلوگیری از بارش باران در استان به منظور بهره برداری از معادن اظهار داشت: میزان بارش باران در یزد یک سوم میانگین کشور و در بهترین حالت 90 میلی متر در سال است که این بارش کم، مشکلی برای  بهره برداری از معادنبه وجود نمی آورداما دلیل عدم بارش باران و پراکنده شدن ابر، اقلیم خشک استان ونبود پوشش گیاهی  است که باعث می شودبه عنوان جاذب رطوبت عمل کرده و از بارش جلوگیری کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزدهمچنین در خصوص تامین آب معادن استان نیز تصریح کرد: اگر معدنی تامین آب نشود یا بهره برداری از آن سبب خسارت و ضرر برای منابع آبی باشد، با صدور پروانه بهره برداری برای این معادن مخالفت می نماییم .

محمدمهدی جوادیان زاده در ادامه عنوان کرد: در گذشته محدودیتی در تامین آب وجود نداشته است و قراردادهایی برای صنایع فولاد بسته شده است که تاکنون بسیاری از تخصیص ها را بازگردانده و این صنایع را تعطیل کرده ایم و در بعضی موارد از پساب ها و آب چاههای آلوده زیرزمینی برای تامین آب این صنایع استفاده شده است.

وی در تشریح اجرای طرح تصفیه فاضلاب به اهالی رسانه گفت: طرح تصفیه فاضلاب یک طرح ملی بود که روش دفع فاضلاب توسط چاههای جذبی روش درستی نیست زیرا زمین حد معینی از آلودگی ها را میتواند تصفیه کند و بیشتر از آن باعث آلودگی منابع آب زیرزمینی می شود و در یزد تعدادی از چاهها میکروبی شده است که 30 درصد از پروژه فاضلاب یزد اجرا شده و در حال حاضر فاضلاب تصفیه شده در تصفیه خانه تکمیلی دوباره تصفیه می شود و به آب بسیار باکیفیت تبدیل می شود که به بالادست دشت چرخاب انتقال داده می شود که موجب احیای این دشت است.

جوادیان زاده در پایان نشست، یک صدایی رسانه های استان و کسب اطلاعات دقیق در حوزه آب را خواستار شد.

گفتنی است اهالی رسانه یزد در ادامه این جلسه به بیان طرح ها  و راهکارهای خود درخصوص مسائل و مشکلات  حوزه آب پرداختند که موردبحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 لازم به ذکر است بازدید از خطوط انتقال آب استان و تصفیه خانه های یزد از خواسته های اهالی رسانه  بود که قول مساعدی در این جهت داده شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا