سید علی فراز مدیر مسئول دو هفته نامه اندیشه یزد - محمود زمانی قمی استاندار باز نشسسته به‌علت تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در ادارات و نهادهای دولتی مجبور به کناره‌گیری از سمت خود شد. و دوباره برخی مدیران شیفته خدمت دچار ... . ! حکایت بعضی ازمدیران این استان  که متاسفانه کم نیستند ! مثنوی هفتاد من است و هر چه از آن نوشته شود باز هم کم است . انتظار حل شدن مشکلات استان با وجود بعضی مدیران ... خیالی عبس و واهی بیش نیست ؟! چراکه برخی از این مدیران نالایق و شیفته مدیریت و رئیس بازی !! نه تنها از نوع  مدیران « رانتی » ، « ژن برتری » ، « آویزان » و « بی انگیزه»  محسوب می شوند، بلکه متاسفانه فقط به واسطه زد و بند های پشت پرده در این جایگاه قرار گرفته اند و هیچ کدام به واسطه شایستگی ، بایستگی ، دانش و تجربه  به این مقام دست نیافته اند، بلکه طبق سفارش فلانی های پشت پرده و گاها مرکز نشین ها در این مقام جا خوش کرده اند و خاطرشان هم جمع است که فعلا تکان نخواهند خورد؟!ولی چه باید کرد متاسفانه برخی تغییرات کلان در سطح استان دلشوره در بین این عزیزان ایجاد می کند !!؟ و دوباره باید به دست بوس مرکزنشینان یا دوستان محفلی و حزبی خود جهت استمرار پست و صندلی خدمت خود رجوع کنند !! معنی این حرف ها را مدیرانی از نوع « رانتی » ، « ژن برتری » ، « آویزان » و « بی انگیزه»  خوب درک می کنند ؟! .

 متاسفانه برخی افراد و جریان های سیاسی مناصب را گوشت قربانی مقاصد خویش نموده‌اند و واگذاری پست‌ها را به نوعی با گروکشی و امتیازگیری به نفع خود یا جناح مورد علاقه‌شان و حتی گاه به دور از شایسته‌سالاری آرایش می‌کنند که نتیجه کار آن‌ها، تأثیر منفی بر بازدهی کار نهادها و سرنوشت مردم استان یزد  داشته است.

مدیران تصادفی و نالایق زاییده موج سواری های سیاسی هستند که از وارونه جلوه دادن ظاهر و باطن هیچ ابایی نداشته و گاهی حرف هایی می زنند که خود به آن پایبند نیستند.

متأسفانه عدم تعهد، دلسوزی و همچنین بی‌تدبیری برخی مدیران و مسئولان استان سبب شده است تا گرد محرومیت همچنان بر چهره‌ی یزد خودنمایی کند و این استان را به صورت دائم در میان استان‌های کمتر توسعه‌یافته قرار دهد.

متاسفانه برخی مدیران استان که شعار را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند تا عمل، با ارائه آمارهای غیرواقعی نه‌تنها دستاوردی برای این دیار به ارمغان نیاورده‌اند بلکه خود مانعی برای توسعه و ترقی شده‌اند به طوری که آمارها نشان می‌دهد یزد در بسیاری از شاخص‌های صنعتی، اقتصادی و اجتماعی نسبت به گذشته تنزل داشته است.

از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و شعار دولت در خصوص به کارگیری همه گرایشات سیاسی و اقشار در بدنه سیاسی و اداری کشور علی الخصوص در تصدی مناصب مدیریتی و علی رغم تاکید دولت بر شایسته سالاری، متاسفانه به دلیل مشخص نبودن فاکتورهای شایستگی تعریف شده توسط دولت،بسیاری از افراد با نفوذ در گروههای تصمیم گیر و تصمیم ساز، موقعیتی برای خود دست و پا کردند و مانند دایه های شیرین تر از مادر به ظاهر از دولت حمایت نموده اما در خفا زمینه دسترسی وابستگان خود را به ثروت و قدرت فراهم نمودند و در شمایل حامیان دولت با به دست آوردن کرسی های مختلف در برخی از ادارات در سطح استان و شهرستانها چهره دولت را در برابر مردم تخریب کردند و فضای سیاسی و اداری استان و بسیاری از شهرستانها را به جولانگاهی برای تاخت و تاز خود تبدیل نمودند و فضای سیاسی جامعه را به سمتی پیش بردند که تصمیم سازان سیاسی که خود این افراد را علم کرده بودند به دلیل عدم موفقیت در اجرای سیاست های دولت و نارضایتی مردم از روندهای موجود ناچار به باج دادن به این عناصر شدند که هیچگونه وجهه مردمی نداشتند و تنها چند صباحی از طریق روشهای نادرست سیاسی برای خود موقعیتی پوشالی رقم زده بودند.

 بلاشک این حقیقت و واقعیت را نمی‌توان کتمان نمود که اگر استاندار قبلی نتوانست در برخی از حوزه‌ها به‌ویژه در عرصه کاهش بیکاری و بحران آب قرین به توفیق باشد، بخشی از مسؤولیت و عدم توانایی آن مربوط به همین افراد و کسانی است که مسؤولیت‌های مختلف را بر عهده داشته‌اند و همچنان نیز در این مسؤولیت‌ها و منصب‌ها قرار دارند! که متاسفانه شاهد هستیم بیشتر بجای خدمت به مردم دنبال منافع حزبی و محفلی خود هستند . در شرایط فعلی  از ناحیه مردم، صاحب‌نظران، کارشناسان و دغدغه‌مندان توسعه و پیشرفت استان که خواهان موفقیت و یا حرکت در مسیر کاهش درد و آلام مردم این دیار هستند به این نکته اساسی مکررا تاکید شده که تغییر و جهت‌دهی مناسب در سطح استان ایجاد نخواهد شد، جز اینکه در بسیاری از حوزه‌ها ، خانه‌تکانی اساسی بر مبنای شایسته‌سالاری و بهره‌وری مناسب در انتخاب مدیران شکل گیرد.

متأسفانه امروز استان یزد، علی‌رغم برخورداری از بسیاری مواهب طبیعی و اقلیمی و انسانی؛ باز در سطوحی قابل‌توجه از بیکاری، بحران آب ، اتباع بیگانه ، مهاجرت روستاییان به شهرها، مهاجرت نیروهای تحصیل‌کرده و جویای کار به نقاط دیگر کشور، آمار طلاق و کاهش ازدواج، آمار جرائم و بزه‌ها، میزان افسردگی، وضعیت نابسامان ساخت‌وسازها و تخریب منابع طبیعی، محجوریت و انزوای نخبگان و شخصیت‌های ذی‌نفوذ مذهبی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان و ده‌ها پدیده و مشکلات آسیب‌زای دیگر رنج می‌برد!

پس از انتصاب زمان قمی به عنوان استانداریزد بسیاری از سیاسیون، احزاب، تشکل‌های مردم‌نهاد و دلسوزان این تغییر را در رأس مدیریت استان به فال نیک گرفتند و آن را نقطه عطفی برای یک شروع نو و جهت‌دار قلمداد کردند، بسیاری از آن‌ها امیدوار بودند با آمدن استاندار جدید مدیران ضعیف و بی « تدبیر» در حداقل زمان عزل و به‌جای آن‌ها افراد شایسته، کارآمد و همچنین با رزومه مدیریتی درخشان برای خدمت به مردم به کار گرفته شوند، اتفاقی که چندان رخ نداد و زمان قمی همچنان با معاونین و مدیران سابق یا جابجای آنها به کار خود ادامه داد ؟!

متاسفانه باید اعتراف کرد، مهم‌ترین مشکل  امروز جامعه ما بی‌تفاوتی در سایه سیاست زدگی های حزبی ، مسئولان و نخبگان نسبت به مشکلات است. از طرفی می‌بینیم که مسئولان به یادآوری وهشدارهایی که به آنها جهت کمبودها و معضلات می‌شود چندان توجه و اعتنایی نمی‌کنند و از طرف دیگر عده معدودی هم که سعی می‌کنند همگان را نسبت به مشکلات و آسیب‌های جامعه آگاه کنند متهم به سیاه‌نمایی می‌شوند. این ماجرا به شدت خطرناک است و باید فکری به حال آن کرد. این بی‌توجهی می‌تواند جامعه را از تحرک بیندازد و گرفتار مشکلات پیچیده‌ای کند که تمامی نخواهد داشت. و باید توجه نمود مشکلات هرچقدر بزرگ‌تر شود تصمیم گرفتن درباره  رفع آنها دشوار‌تر و شاید روزی هم لاینحل باقی بماند .

سید علی فراز مدرس دانشگاه

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا