کارشناس دفتر مهندسی طرح‌های شرکت برق منطقه‌ای یزد از طراحی و ساخت برج‌های رده ولتاژی 63 کیلوولت برای مناطق با شرایط آب و هوایی متوسط کشور توسط برق منطقه‌ای یزد خبر داد.

مجید غفاریان کارشناس دفتر مهندسی طرح‌های شرکت برق منطقه‌ای یزد با اعلام این خبر افزود: در نخستین گردهمایی معاونان طرح و توسعه شرکت‌های برق منطقه­ای به منظور رفع مشکلات مرتبط با طراحی و احداث خطوط انتقال و فوق‌توزیع با بهره‌گیری از تخصص و تجارب متخصصان صنعت برق، کارگروهی تخصصی با عنوان «کارگروه بهینه‌سازی طراحی خطوط و بررسی حریم‌ها» تشکیل شد.

عضو کارگروه بهینه‌سازی خطوط و بررسی حریم­ها ادامه داد: در هجدهمین جلسه این کارگروه، طراحی خانواده برج‌های رده ولتاژی 63 کیلوولت برای پهنه‌بندی آب و هوایی متوسط به شرکت برق منطقه‌ای یزد واگذار گردید.

مهندس غفاریان با بیان این‌که 90 درصد وسعت استان یزد دارای شرایط آب‌وهوای متوسط است، افزود: این برج‌ها در آینده در محدوده شرکت برق منطقه‌ای یزد کاربرد زیادی خواهد داشت.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر این طراحی جدید به‌عنوان نمونه در خط 63 کیلوولت رستاق – مزرعه کلانتر مورد استفاده قرارگرفته است و با وجود این‌که هادی این خط نسبت به هادی طراحی‌شده، سنگین‌تر بوده، در مجموع 15 درصد آهن‌آلات موردنیاز کم شده است.

غفاریان همچنین از کاهش حجم فونداسیون و هزینه نگهداری و تعمیرات علاوه بر سبک شدن سازه برج در خطوط 63 کیلوولت با اجرای این طرح خبر داد و اظهار داشت: بر اساس طراحی اولیه، طراحی و ساخت 4 تیپ برج در دستور کار قرار دارد. تایپ تست این برج‌ها که در آزمایشگاه سازه‌های انتقال و توزیع توانیر -وابسته به پژوهشگاه نیرو- در حال انجام است و تاکنون تیپ برج‌های YTM30 YSM03, آزمون تایپ تست را طبق استاندارد با موفقیت پشت سر گذاشته است.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا