جمعی از مسئولان، فرهیختگان و کتابداران یزدی در نخستین روز از ایام گرامیداشت «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» ضمن حضور در مسجد روضه محمدیه و ادای احترام به مقام شامخ سومین شهید محراب، به خوانش کتاب «رهبر دارالعباده» اثر نویسنده مطرح یزدی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، در ابتدای این مراسم که در قالب طرح «یک داستان تازه، یک استکان چای تازه» اجرا شد، رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با تبریک آغاز ایام گرامیداشت هفته کتاب، تصریح کرد: افتخار داریم که امسال، ایام بزرگداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» را در جوار مزار شریف شهید محراب آیت‌الله صدوقی و امام جمعه فقید یزد، مرحوم حجت‌الاسلام شیخ محمدعلی صدوقی آغاز می‌کنیم.

وی شعار ایام بزرگداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» سال جاری را «حالِ خوش خواندن» اعلام و بیان کرد: امیدواریم با پویایی هرچه بیشتر کتابخانه‌های عمومی، این حال خوش در همه اقشار جامعه پدید آید.

دوست فاطمی‌ها با بیان اینکه کتاب «رهبر دارالعباده» یکی از کتاب‌های خوب و ارزشمند در مورد شخصیت سومین شهید محراب است، بخشی از این کتاب را برای حاضران قرائت کرد.

محمدعلی جعفری، نویسنده جوان و مطرح یزدی و خالق آثاری چون عمار حلب، قصه دلبری، سربلند، خانه مغایرت، شغل شریف و رهبر دارالعباده نیز در این مراسم به سخنرانی و خوانش بخش‌هایی از کتاب خود پرداخت.

وی با انتقاد از عدم توجه برخی مدیران فرهنگی به نویسندگان یزدی و آثار آنان، گفت: برخی در استان به بنده خرده می‌گیرند که چرا آثار جدید خود را به موضوعات و شخصیت‌های یزدی اختصاص نداده‌ای که علت این امر، عدم توجه به آثار نویسندگان یزدی و عدم اقبال برخی مدیران فرهنگی استان به چاپ آثار فاخر نویسندگان بومی است.

جعفری با اشاره به مراحل پژوهش و تألیف کتاب رهبر دارالعباده نیز گفت: این کتاب با وجود آن‌که حجم چندان زیادی ندارد، ولی پس از یک سال پژوهش، در قالب خاطراتی ناب و موثق از شهید محراب آیت‌الله صدوقی، به نگارش درآمده است.

وی ادامه داد: تا پیش از نگارش این کتاب، اثر در خور توجهی که با زبان داستان و با نگاهی ویژه به زوایای مختلف زندگی و سیره این شهید بزرگوار بپردازد، وجود نداشت و آثار موجود نیز یا به صورت سفارشی نوشته شده بودند و یا فاقد ارزش‌های ادبی مدنظر خوانندگان بودند.

این نویسنده جوان و مطرح یزدی به دیدار اخیر نویسندگان و رمان‌نویسان کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: در این دیدار معظم‌له پس از تورق رمان بنده با عنوان «خانه مغایرت»، از این‌‌که این کتاب به لهجه یزدی نگارش شده است، ابراز خرسندی کردند.

جعفری در پایان سخنان خود، بخش‌هایی از کتاب «رهبر دارالعباده» را قرائت کرد و بخش‌های دیگری از این کتاب نیز توسط احسان عابدی و امیر زکی‌پور، دو تن از کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان یزد خوانده شد.

پایان بخش این مراسم نیز تقدیر از تلاش‌های ادبی و پژوهشی محمدعلی جعفری، نویسنده جوان و برجسته یزدی بود که با اهدای لوح سپاس و هدایایی از وی تجلیل به عمل آمد.

حاضران در پایان با حضور بر سر مزار شهید محراب آیت‌الله محمد صدوقی و یادگار وی، مرحوم حجت‌الاسلام محمدعلی صدوقی، به مقام شامخ این شهید بزرگوار و امام جمعه فقید یزد ادای احترام کردند.

گفتنی است در این مراسم که با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد و خانه فرهنگ صدوقی برگزار شد، حجت‌الاسلام سیدشریف حسینی کوهستانی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان؛ رضا ذوالعلی‌نژاد، مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی استان؛ فاطمه دانش، مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری؛ فخرالسادات خامسی، مدیرکل امور اجتماعی استانداری؛ حجت‌الاسلام مصطفی گرجی، رئیس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یزد، محمد رضایی، رئیس سرپرستی شعب بانک ملی در استان و جمعی از کتابداران و فرهیختگان یزدی حضور داشتند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا