محسن اختياري

بدون شك گردشگري و توريسم  يكي از پديده هاي تاثيرگذاري است كه از ابعاد گوناگون جوامع را تحت تاثير قرار مي دهد و بويژه در سالهاي اخير روز به روز بر اهميت و توجه به آن افزوده شده است . قطعا براي بهره مندي از دستاوردهاي مختلف اين صنعت در زمينه هاي مختلف اعم از فرهنگي ، اقتصادي و حتي سياسي مي بايست پيش زمينه هايي فراهم گردد كه يكي از لوازمات اصلي آن سرمايه گذاري و تامين امكانات مناسب براي جذب گردشگران است .

ترديدي نيست كه پرداختن به ابعاد گسترده اين صنعت نيازمند بحثهاي مفصل است كه از حوصله اين مطلب مختصر خارج است ، وليكن آنچه مورد نظر است اشاره به مورد خاصي از اين گستره است كه استان و بويژه شهر جهاني يزد از آن بهره مند است وليكن علي الظاهر آنچنانكه بايد مورد توجه قرار نگرفته است .

در شرايطي كه بسياري كشورهايي كه بهيچوجه فرصتها و جاذبه هاي بالقوه ما را ندارند مبناي اصلي اقتصاد خود را بر اين صنعت بنا نهاده اند جاي افسوس است كه ما فرصت سوزي مي كنيم و از داشته هايمان حداقل بهره را نمي بريم .

زمانيكه يك توريست به كشوري وارد مي شود سواي از آنكه هيچ هزينه اي ندارد فقط و فقط ارز وارد كشور مقصد مي كند كه اثرات مثبت آن فقط در زمينه هاي اقتصادي صرفنظر از ايجاد اشتغال مستقيم بصورت غير مستقيم نيز بسيار فراتر از بسياري فعاليتهاي  ديگر خواهد بود .

دامنه جاذبه هاي گردشگري كه بسياري كشورها از آن براي جذب توريست استفاده مي كنند آنقدر وسيع است كه بعضا شنيدن آن موارد براي ما جاي تعجب دارد وليكن ما به عنوان يكي از ده كشور اول دنيا در زمينه جاذبه هاي گردشگري حداقل بهره برداري را از آن  نداريم .

همانگونه كه ذكر شد ابعاد اين مبحث بسيار گسترده تر و وسيعتر از اين مطلب مختصر است وليكن آنچه مد نظر ماست پرداختن به يكي از اين جاذبه ها در استان و در حداقل فاصله از شهر يزد  و آن چيزي نيست مگر " كوير " .

كوير و كوير نوردي در كنار بسياري استعدادهاي طبيعي و خدادادي ديگر يكي از سوژه هايي است كه مشتاقان بسياري چه در داخل و چه در خارج كشور دارد . شايد تعجب كنيم از اينكه گردشگراني از اروپا و جنوب شرق آسيا همچون ژاپن براي ديدن كوير با صرف هزينه هاي بسيار به آن سوي دنيا در بيابانهاي آمريكا مي روند در حاليكه ما در گستره ايران كهن از كويرها و بيابانهايي بسيار جذاب تر بهره منديم وليكن به دليل عدم سرمايه گذاري و تامين حداقلهاي لازم براي جذب گردشگر از اين فرصتها كمترين استفاده را نمي بريم .

وجود كوير آنهم در مجاور شهر جهاني و تاريخي يزد مي تواند به عنوان يكي از قابليتهاي بزرگي باشد كه مي توان نهايت بهره را از آن برد وليكن اگر در يك روز تعطيل سري به كمپهاي كويرنوردي در مسير ضلع شرقي دروازه قرآن يزد بزنيم در كنار حظ بصر از اين گستره وسيع خدادادي با صحنه هايي مواجه مي شويم كه بعضا جاي افسوس و دريغ دارد .

ترافيك زياد موجود در مسير متشكل ازمشتاقان يزدي و غير يزدي و حتي خارجي ضمن آنكه ما را متعجب مي كند خود بوضوح گوياي خيل مشتاقان به اين جاذبه است . اما چيزي كه جاي تاسف دارد و مقصود اصلي ما از اين نوشته مختصر است مواجهه با سرگرداني و سردرگمي بسياري از مسافران است كه پرسان پرسان به دنبال مقصد مي گردند  و چه بسا وقتيكه نمي يابند عطايش را به لقايش مي بخشند و بر مي گردند .

قصد پرداختن به بسياري لوازمات و كمبودهاي اين مقصد را نداريم كه چه بسا مقصود اصلي ما در ميان خيل كمبودها گم شود وليكن آنچه مدنظر است اينستكه جداي از جاده خاكي و سراسر چاله و دست انداز موجود مورد خاصي كه بسيار جلب نظر مي كند كمبود تابلوهاي راهنماست كه خود موجب سردرگمي و سرگرداني مسافران مي شود و از آنجا كه اكثر مسافران با ماشينهاي سواري به منطقه مي آيند چه بسا خودروشان درميان ماسه هاي بيراهه گير مي افتد و يا پس از مدتي سردرگمي در ميان گرد و خاك و گرماي كوير عطايش را به لقايش مي بخشند و از مقصد خود صرفنظر كرده و برمي گردند ! .

همانگونه كه ذكر شد شايد موارد زياد باشد وليكن اولين چيزي كه جلب نظر مي كند جاده نامناسب و علي الخصوص كمبود تابلوهاي راهنماست كه جاي سوال و تعجب هم دارد چرا كه در شرايطي كه از هر خودرو مبلغ ده هزار تومان به عنوان حق ورودي دريافت مي شود شايد تامين چند تابلو و علايم حداقل كاري باشد كه دست اندركاران با حداقل هزينه مي توانند انجام دهند .

موضوعي كه روشن است اينستكه هر گونه هزينه براي تامين امكانات در اين مكانها نه تنها هزينه نيست بلكه سرمايه گذاري خواهد بود كه در حداقل زمان جواب خواهد داد و سود حاصل از آن مستقيم يا غير مستقيم بسيار فراتر از سرمايه گذاري اوليه خواهد بود و اميد واريم با عنايت و توجه خاص دست اندكاران امر روز به روز شاهد شكوفايي بيشتر اين صنعت باشيم .

به اميد فرداهايي بهتر

                                                                                                             

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا