یزدفردا : در هیات ها و گروه‌های عزاداری یزد حسینیه‌ایران، تجلی سرمایه‌های ملی و مذهبی در شکل احترام به هنجارها و ارزش‌ها ،بروز احساسات جمعی در قالبی سازمان‌یافته ،اوج گرفتن فرهنگ انفاق و ایثار، تحکیم دوستی در بین اقشار مختلف مردم ، صله ارحام و توجه به طبقات پایین رقم می‌خورد. که تمام این ارزش‌های غنی ریشه‌دار در فرهنگ عاشورایی و نهضت حسینی است و می‌تواند به‌عنوان الگویی ماندگار در همه دنیا به‌ویژه کشورهای اسلامی معرفی گردد زیرا یکی از بسترهایی که زایش سرمایه‌ای اجتماعی را به همراه دارند باورهای ملی و مذهبی است



به قلم: بانو فائزه علائی

محمد حسین تقوایی زحمتکش یزدفردا   وبسایت تحلیلی خبری یزد فردا :  سال‌هاست رخدادی سراسر از ارزش‌های انسانی پیر، جوان، کودک، زن و مرد را با تمام توان به تکاپو درمی‌آورد و زمزمه همبستگی از هر کوی و محل شنیده می‌شود.
محرم فروردین جان‌ها و بهار ایمان‌های سست شده که از راه می‌رسد، دیوارها مشکی پوش،کوچه‌ها غبارروبی و حسینیه‌ها به عَلم و نشان‌های عاشورایی متبرک می‌گردد.
باشکوه محرم اهرم حرکت دهنده انسان‌ها و پدیدآورنده نهضت‌های علوی همه از خانه‌های دل بیرون می‌آیند،کودکان دست در دست خانواده و جوانان لبریز از شور حسینی شانه‌به‌شانه هم ذکر یا حسین زمزمه می‌کنند.
هیچ تفاوت طبقاتی احساس نمی‌شود انگار تجلی طواف خانه کعبه در عزای سید و سالار شهیدان بالباس مشکی رقم می‌خورد،همه برادرند، صمیمی و یک‌سو بدون دستور و هیچ اجباری سراسر از عشق قدم درراه می‌گذارند و سر تعظیم فرود آورده ، برای خلق شکوهی جاویدان همراه می‌شوند.
حتی گردشگرانی از سراسر دنیا فارغ از دین و مذهب مشترک همراه و هم‌صدا با مردمی هستند که زبان و اعتقاد متفاوتی دارند اما قلب و احساس آن‌ها با عزاداران حسینی هماهنگ شده است به‌راستی امام حسین (ع) تنها نوید کربلایی نیست ، بلکه کشتی نجات و مشعل هدایتی برای جهان است.

چه زیباست این هم‌گرایی و همراهی‌ها و به‌حق چیزی جز تحقق خواسته سالار شهیدان یعنی نمود برابری و برادری در جامعه را نمی‌توان شاهد بود.
سرمایه‌های ملی و مذهبی در یکدیگر گره می‌خورند و در شهر جهانی یزد،حسینیه‌ایران؛سومین پیشوای شیعیان و اهداف الهی‌اش هم «راه » است،هم «راهنما» و هم «قافله‌سالار» که مردمی خداجو سنت‌های دیرین،آداب‌ورسوم ،باورهای قلبی و همدلی‌های اسلامی را بر یک سفره میهمان کرده و تمام شکاف‌ها کنار می‌رود.
امروز بشریت بیش از گذشته تشنه درس‌های مکتب عاشورا است مکتبی که الفبای آن فداکاری،جانبازی،خلوص و خدامحوری می‌باشد و باید ایران به حسینیه‌ای هم‌نوا و باورمند به شعار آزادگی و تمرین انسانیت تبدیل شود و چه فرصتی باشکوه‌تر از ماه محرم که تجلی‌گاه سرمایه‌های ملی و مذهبی از جنس نهضت عاشورا می‌باشد.
استان یزد از گذشته تا به امروز با پیشینه تاریخی،ملی و اعتقادات مذهبی نقش ممتاز و تعیین‌کننده‌ای را در ساخت واقعیت‌ها و شکل‌دهی به بسترهای اجتماعی ایفا کرده است و هیئت‌های عزاداری با مدیریتی کاملاً مردمی به‌عنوان نمونه‌ای از مراکز مردم‌نهاد در هر کوی و برزن شکل می‌گیرند که شیرازه فرهنگ مشارکت و کنش جمعی را فراهم می‌سازد.
در هیات ها و گروه‌های عزاداری یزد حسینیه‌ایران، تجلی سرمایه‌های ملی و مذهبی در شکل احترام به هنجارها و ارزش‌ها ،بروز احساسات جمعی در قالبی سازمان‌یافته ،اوج گرفتن فرهنگ انفاق و ایثار، تحکیم دوستی در بین اقشار مختلف مردم ، صله ارحام و توجه به طبقات پایین رقم می‌خورد.

یزد فردا - محمد حسین تقوایی زحمتکش -بانو فائزه علائی  حسینیه ‌ایران تجلی‌گاه سرمایه‌های ملی و مذهبی  -
که تمام این ارزش‌های غنی ریشه‌دار در فرهنگ عاشورایی و نهضت حسینی است و می‌تواند به‌عنوان الگویی ماندگار در همه دنیا به‌ویژه کشورهای اسلامی معرفی گردد زیرا یکی از بسترهایی که زایش سرمایه‌ای اجتماعی را به همراه دارند باورهای ملی و مذهبی است.


دوهفته نامه اجتماعی،سیاسی پیام یزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا