به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد دکتر علی اکبر حدادزاده در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی واگیردار با علائمی همچون زخم های دهانی و لنگش در دام های زوج سم اهلی مثل گاو، گوساله ،گوسفند و بز می باشد که باعث خسارت به جمعیت دامی و کاهش شدید تولید می شود اما هیچ ضرری برای جامعه انسانی ندارد.

 

وی با اشاره به عملکرد سالانه دامپزشکی مبنی بر واکسیناسیون دام های سنگین در سه نوبت و دام های سبک در یک نوبت برای پیشگیری از این بیماری تصریح کرد: با توجه به آخرین نوبت واکسیناسیون انجام شده، هم اکنون دام ها در شرایط حساسی قرار گرفته، لذا اداره دامپزشکی  طرح جدید واکسیناسیون دام ها بر علیه تب برفکی را  از 27 مرداد ماه اجرایی خواهد کرد.

 

حدادزاده به دامداران توصیه کرد: با توجه به شیوع تب برفکی در برخی از شهرستان ها تا زمان اجرای واکسیناسیون تب برفکی و افزایش سطح ایمنی بدن دام ها از ورود دام جدید به دامداری خود جدا خودداری و در تخلیه کود دامداری های خود نکات ایمنی را رعایت نمایند.

 

وی افزود: دامداران باید تردد وسایل نقلیه به دامداری های خود را کنترل کرده و از توقف در تجمع دامداران در مکان هایی همچون ایستگاه های جمع آوری شیر و کارخانه های خوراک دام خودداری نمایند تا از ورود ویروس به دامداری ها جلوگیری شود.

 

نامبرده موثرترین راهکار برای پیشگیری از ورود ویروس به واحدهای دامداری را  آهک پاشی درب ورودی دامداری ها، پرکردن بطری های ضدعفونی  با مواد ضدعفونی  کننده یا آب آهک و تغذیه مناسب دام ها عنوان نمود و تاکید کرد: رعایت این نکات بهداشتی در کنار واکسیناسیون دام ها می تواند صد در صد کمک کننده و قطعا پیشگیری کننده از بیماری باشد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا