مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان هدف از ايجاد نخستين بندرخشك كشور در يزد را تبديل اين منطقه به «هاب لجستيك» در كشور و منطقه خاورميانه ذكر كرد.

به گزارش روابط عمومی گروه تعاونی پیشگامان، محمدرضا رضایی نژاد در اولين سمپوزيوم تخصصي حمل ريلي محصولات فولادي در يزد كه در راستاي استفاده بهينه از ظرفيت‌هاي شبكه ريلي در بخش حمل بار با حضور مديران صنايع فولادي استان برگزار شد اهمیت ترانزیت کالا در کشور را بسیار مهم دانست و گفت: ترانزیت کالا در کشور ما به شکلی است که اگر در راه صحیح و مناسب خود قرار گیرد، حتی از درآمد هایی نفتی پیشی می گیرد، متاسفانه این موقعیت جغرافیایی که می توانست به سرمایه ای عظیم تبدیل شود، بدون نظارت رها شده و اکنون گروه تعاونی پیشگامان با همکاری راه آهن منطقه یزد در نظر دارد تا با استفاده از ظرفیت بالای بندرخشک پیشگامان پتانسیل بالای ترانزیت ریلی کشور را به مرحله اجرا در بیاورد. وی در ادامه افزود: به عنوان یک شرکت خصوصی از دولت می خواهیم حداقل به عنوان یک سرمایه گذار خارجی در ارتباط با ما همکاری کند، همینکه دولت سرمایه گذاران داخلی را مانند سرمایه گذار خارجی قبول کند، برایمان کافیست.

رضایی نژاد اظهارداشت: پیشگامان در نظر دارد با استفاده از سرمایه اجتماعیِ یزدی بودن، سرمایه اقتصادی و سرمایه ریلی مناسب، یک سرمایه نمادین به وجود آورد، یعنی اقدامی انجام دهد که میزان ارزش آفرینی بیشتر از سرمایه گذاری باشد. وی با اشاره به اين كه با ايجاد بنادرخشك در كشورمان ۳۰ درصد از فعاليت بنادر كنار ساحلي به اين مجموعه‌ها منتقل خواهد شد، ايجاد بنادرخشك را در رونق و توسعه حمل و نقل ريلي نيز بسيار موثر دانست.

مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان در بخش ديگري از سخنانش به ايجاد زنجيره مديريت خدمات و تامين كالا از مبدا تا محل مصرف آن به عنوان ديگر برنامه اين مجموعه اشاره كرد و گفت: اين مقوله را در مورد توزيع مويرگي ميوه در كل كشور در دستور كار داريم و هم‌اكنون با كسب مجوز اپراتوري پست در پايتخت به صورت آزمايشي در حال انجام داريم.

سیدمصطفی داودی مدیر کل راه آهن استان یزد نیز در این گردهمایی با قدردانی از تلاش های دولت تدبیر و امید نسبت به توسعه و افزایش سهم حمل بار از طریق شبکه ریلی این مطلب را بیان کرد.

داودی سهم راه آهن از حمل بار باید تا سال 1404 شمسی به 30 درصد برسد ولی با وجود تلاش های صورت گرفته این عدد پارسال حدود 9 درصد معادل 47 میلیون تن بود.

وی افزود: این در حالی است سهم حمل بار ایران سال قبل به 62 میلیون تن می‌رسید که 75 درصد از برنامه راه آهن پارسال محقق شد در حالیکه در استان یزد 92 درصد از برنامه های پیش بینی شده تحقق یافته است.
رئیس مرکز هماهنگی استان های راه آهن با تشریح وضعیت صنعت فولاد یزد و میزان حمل ریلی هم اظهار داشت: سهم صنایع فولادی از حمل و نقل ریلی کشور معادل 78 درصد است، این عدد هم اکنون 31.4 میلیون تن است که در افق 1404 باید به 101 میلیون تن افزایش یابد.

داوودی ادامه داد: هم اکنون تولید سالانه استان در سنگ آهن 28 میلیون تن ، کنسانتره 16 میلیون تن ، گندله 16 میلیون تن و محصولات فولادی چهار میلیون تن که به ترتیب 6.4 ، 10.2 ، 0.6 و 0.025 میلیون تن از این تولیدات با ریل حمل شد در حالیکه ظرفیت حمل ریلی موجود استان 27 میلیون تن است.

وی با بیان اینکه اتصال معادن و واحدهای فولادسازی بزرگ به شبکه ریلی نقش مهمی در تأمین مواد اولیه و حمل محصولات تولیدی دارد ، تصریح کرد: اتصال راه آهن ایران به شبکه ریلی ترکیه ، ارمنستان ، عراق و کشورهای آسیای میانه و مرزهای آبی در جنوب و شمال کشور موقعیت ویژه ای را برای صادر کنندگان فراهم کرده است.

این مسئول ، قیمت مناسب تر نسبت به حمل جاده ای ، حمل بار با تناژ بالا ، مدیریت بهتر ، کاهش هزینه های جانبی شرکت ها ، افزایش نقدینگی به دلیل پرداخت هزینه حمل به صورت هر 2 ماه یک بار را از مزایای استفاده از حمل و نقل ریلی عنوان کرد.

رئیس مرکز هماهنگی استان های راه آهن با اشاره به 16 هزار مورد تلفات جانی سال گذشته جاده‌ های کشور خاطرنشان کرد: علاوه بر کاهش تعداد تلفات ، کاهش سوخت تا یک هفتم در یک تن بار با حمل ریلی و ماندگاری بیشتر آسفالت جاده ها به دلیل تردد زیاد خودروهای سنگین را شاهد خواهیم بود.

مدیرکل راه آهن یزد بیان کرد: حمل و نقل ریلی و جاده‌ای مکمل یکدیگر هستند و هر 2 باید مورد توجه باشد ولی با وجود سرمایه‌ گذاری‌های فراوان در حوزه فولاد ، برنامه منسجمی برای توسعه ریلی به منظور صادارت این محصولات صورت نگرفته است.

داودی پیشنهاد کرد که با وجود شرایط ایده آل برای ساخت خطوط فرعی ، فولادسازان ، اتصال به شبکه ریلی را قبل از بهره برداری از طرحها در دستور کار قرار دهند و این فرصت را برای حمل بار های خود از دست ندهند.

در گردهمایی یادشده مدیرعامل شرکت تعاونی گروه پیشگامان یزد به عنوان واحد نمونه با بیان اینکه کشورهای همسایه ، ظرفیت و سرمایه خوبی برای ایران محسوب می شوند، گفت: اگر بتوانیم ترانزیت کالای همسایگان را به دست آوریم شاید درآمد زایی بیش از نفت نصیب کشور شود.

در پایان این مراسم نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار گردید و مدیران راه آهن و بندرخشک پیشگامان  به پرسش های صاحبان صنایع فولادی کشور پاسخ دادند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا