نشست نقد و بررسی کتاب «به سپیدی یک رویا» به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان یزد ظهر سه‌شنبه 26 تیرماه در کتابخانه امام علی(ع) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، در این نشست کتابداران و اعضای کتابخانه‌ به بحث و بررسی در مورد رمان «به سپیدی یک رویا» نوشته فاطمه سلیمانی ازندریانی پرداختند و آن را به نقد کشیدند.

فهیمه زارع کتابدار کتابخانه عمومی دکتر جوادی یزد در این نشست با اشاره به شروع غم‌انگیز داستان گفت: وقتی داستان با مصیبت و غم شروع شود، شاید باعث شود خواننده برای پیگیری داستان رغبتی پیدا کند، ضمن این‌که این شروع غمناک سبب می‌شود مخاطب به اشتباه گمان کند روایتی از شهادت امام موسی کاظم(ع) را می‌خواند، در حالی که سیر داستان این‌گونه نیست.

وی در ادامه افزود: زبان کتاب نیز سنگین و تاریخی است و اگر از زبانی عامیانه‌تر و صمیمی‌تر استفاده می‌شد، پیوند بیشتری بین مخاطب و داستان برقرار می‌شد.

غلامرضا ابراهیمی، مسئول کتابخانه امام علی(ع) نیز با بیان اینکه این داستان، بخشی از زندگانی حضرت معصومه(س) است گفت: از زندگی و شرح حال حضرت معصومه(س) اطلاعات زیادی در دست نیست و نویسنده این کتاب با تخیل خود به اتفاقات مهم آن دوران پرداخته است.

وی این کتاب و امثال آن را صرفاً داستان و ادبیات دانست و گفت: نمی‌توان این کتاب را به عنوان یک سند تاریخی و منبعی برای آگاهی از زندگی حضرت معصومه(س) در نظر گرفت و درج فهرست منابع در انتهای کتاب می‌تواند این اشتباه را در مخاطب به وجود آورد که «به سپیدی یک رویا» مستند است و اتفاقات و شخصیت‌های آن کاملاً واقعی هستند. در حالی که کسانی مثل اسماء، خواهر حضرت معصومه(س) و یا حتی راوی داستان که کنیز ایشان است، خیالی هستند و وجود خارجی نداشته‌اند.

احسان عابدی، کارشناس منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در پایان این نشست کتاب «به سپیدی یک رویا»  را داستانی قوی و قابل‌قبول دانست و افزود: با توجه به تجربه نه چندان زیاد نویسنده در داستان‌نویسی، انتظار مواجهه با چنین داستان خوب و پرمایه‌ای را نداشتم و این پختگی یکی به خاطر نثر و زبان قوی داستان است و دیگری به دلیل تحقیقی است که نویسنده درباره شرایط تاریخی و اجتماعی دوران زندگی حضرت معصومه(س) انجام داده است.

وی داستان «به سپیدی یک رویا» را در ارائه تصویری باورپذیر و جذاب از رابطه عمیق خواهر و برادری بین حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) موفق دانست و گفت: محبت و عاطفه‌ای که عمیقاً بین این خواهر و برادر بوده به خوبی در داستان قابل لمس است و شخصیت حضرت معصومه(س) نیز به خوبی در کتاب به تصویر کشیده شده و این امر، از نکات قابل تحسین کتاب به حساب می‌آید.

عابدی در ادامه گفت: خلق شخصیت اسماء، چالش بزرگ کتاب است که نقدهایی هم در پی داشته است و به نظر می‌رسد هدف نویسنده از این خلق شخصیت، نشان دادن درک و صبر و بصیرت حضرت معصومه(س) نسبت به سایر افراد خانواده و جامعه خود است که البته در منفی نشان دادن شخصیتی که دختر امام موسی کاظم(ع) است، تندروی شده و بهتر بود کلام و گفتار او ملایم‌تر نوشته می‌شد.

گفتنی است، کتاب «به سپیدی یک رویا» نوشته فاطمه سلیمانی ازندریانی، یکی از هفت عنوان کتاب معرفی شده در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی است.

دومین نشست نقد کتاب‌های جشنواره هشتم کتابخوانی رضوی، ساعت 10 صبح پنج‌شنبه 28 تیرماه با محوریت کتاب «کاش تو را می‌دیدم» و به میزبانی کتابخانه عمومی حضرت زهرا(س) یزد برگزار می‌شود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا